اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - 06 March 2019
آقاپور علیشاهی
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تدریس درس اقتصاد خانواده باید برای همه مقاطع تحصیل حتی در مقاطع دبیرستان اتفاق بیفتد و باید شرایطی را در زندگی فراهم کنیم که منجر به ایجاد ثروت در کشور شود نه اینکه بخواهیم مصرف‌گرا و مصرف‌زدگی در کشور ایجاد کنیم.

ضرورت تدریس اقتصاد خانواده در مدارس

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی و پرهیز از اشرافی‌گری گفت: سبک زندگی یکی از اصولی است که در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مسیر تعیین‌کننده اقتصاد کشور است یعنی به این اندازه اهمیت دارد. چراکه در سبک زندگی، اقتصاد خانواده تاثیر می‌گذارد و اقتصاد خانواده، پایه و رکن کل اقتصاد کشور است.

کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه را به خود وابسته می‌کنند

نماینده مردم شبستر در مجلس افزود: متاسفانه یک نظریه‌ای اقتصادی به نام روزنبرگ وجود دارد که چسبندگی مصرف نام دارد. کشورهای توسعه یافته و ابرقدرت سعی می‌کنند که در کشورهای در حال توسعه این نظریه را ایجاد کنند تا بتوانند همیشه ابرقدرت باقی بمانند. در نظریه روزنبرگ سطح درآمد کشورهای در حال توسعه را تا یک مقطعی بالا می‌برند و سبک زندگی آنها را تغییر داده و به سمت اشرافی‌گری پیش می‌برند. به یکباره زمانی که سطح زندگی را پایین می‌آورند، به دلیل اینکه آنها عادت به اشرافی‌گری داشتند قاعدتا از پس‌اندازهای کشور استفاده می‌کنند و آن کشورها خیلی سریع فقیر می‌شوند و تسلط ابرقدرت‌ها به آنها زیاد می‌شود.

نباید در کشور مصرف‌گرا باشیم

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حتما تدریس درس اقتصاد خانواده برای همه مقاطع تحصیل حتی در مقاطع دبیرستان اتفاق بیفتند تصریح کرد: باید شرایطی را در زندگی فراهم کنیم که منجر به ایجاد ثروت در کشور شود نه اینکه بخواهیم مصرف‌گرا و مصرف‌زدگی در کشور ایجاد کنیم.

ساده‌زیستی باید الگوی تمام طبقات اجتماعی باشد

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید اولویت‌ها را درزندگی در نظر بگیریم افزود: باید بر اساس همین اولویت‌ها، اقتصاد خانواده را تنظیم کنیم و تا جایی که امکان دارد، ساده‌زیستی را الگوی زندگی تمام طبقات اجتماعی قرار دهیم.

آقاپور در پاسخ به این سوال که وظیفه دولت و آموزش و پرورش در ترویج سبک زندگی چیست، گفت: باید در آموزش و پرورش اقتصاد خانواده تدریس شود و در رسانه‌ها به ویژه فیلم و سریال‌ها تجمل‌گرایی را به حداقل برسانیم تا سطح انتظارات پایین بیاید و در مجموع در آموزش‌های همگانی نیز تلاش کنیم که معیارهای اصلی زندگی که محبت، تحکیم خانواده، ایجاد ثروت برای خانواده و کارآفرینی است را آموزش دهیم تا هویت فرد به تجمل‌گرایی نباشد بلکه این هویت به خود فرد و اصلیتش باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: