به گزارش عصرپرس از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی سلیمان پور در مراسم پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو، افزود: بیش از ۴۰ سال است که کشور های عضو اکو سرمایه گذاری های گسترده ای در زمینه گسترش زیرساخت های مختلف حمل و نقلی در منطقه داشته اند؛ اما تلاش ها برای رفع موانع گوناگون مانند گمرک و سایر مواردی که سرعت ترانزیت را می گیرد باید ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه " حمل و نقل دریایی از موارد کلیدی در توسعه اقتصادی کشورهای
اکو قلمداد می شود" ، افزود: اتصال بنادر
به کشور های محصور در خشکی جهت انتقال حجم بالای کالاها از اولویت های سازمان همکاری
های اقتصادی اکو است.
وی با تاکید بر " رفع موانع بزرگ و جهانی از طریق همکاری های نزدیک بین اعضای
اکو " خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تخمین زده می شود که تا سال
۲۰۲۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از شهروندان و ساکنان کشورهای عضو اکو به خطوط ترانزیتی و
ارتباطی نظیر ریلی و جاده ای دسترسی داشته باشند.
به گفته دبیرکل اکو، در حال حاضر بنادر و سواحل خزر ، وضعیت بسیار مناسبی دارد.
بنابراین نیاز اتصال بنادر سواحل خزر به آب های آزاد بیش گذشته احساس می شود و می تواند
بر رونق اقتصادی منطقه تاثیر گذار باشد.
دبیرکل اکو گفت: هدف اصلی پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو
اکو، گسترش همکاری بین کشورهای عضو در زمینه دریانوردی و ارتباط و اتصال کشور های محصور
در خشکی به دریا از طریق کشورهای ساحلی است.
سازمان همکاری اقتصادی (اکو ) یک سازمان اقتصادی منطقهای است که برای نخستین بار با ابتکار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه پایهریزی
شد.اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و حذف تدریجی موانع تجاری
در این منطقه فعالیت دارد.