اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - 06 March 2019
معاون امور بندری سازمان بنادر مطرح کرد:
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران گفت: حمل و نقل یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه هر کشوری است و سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی دارد.

گسترش و توسعه همکاری های کشورهای عضو اکو

به گزارش عصرپرس از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در مراسم آغاز به کار پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو، افزود: پرداختن به موضوع حمل و نقل و ترانزیت به صورت خاص در حوزه سازمان سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) آن هم با رویکرد توسعه ای امری زیر بنایی و بسیار ضروری است.

 اشتراکات اعضای اکو

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر  با اشاره به مشترکات اعضای اکو خاطر نشان کرد: سازمان همکاری های اقتصادی اکو با ۱۰ کشور عضو و دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۴۶۰ میلیون نفر، مشترکات دینی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی از قابلیت ها و استعدادهای فراوانی جهت توسعه همه جانبه و احراز موقعیت ممتاز در منطقه و جهان برخوردار است.

حسن زاده گفت:  وجود منابع عظیم انرژی و ذخایر متنوع معدنی و مواد اولیه در برخی از کشورهای عضو از جمله مزایای با ارزشی است که می تواند از طریق تأمین نیازهای سایر کشورهای عضو، موجب تقویت و گسترش روابط داخلی اعضاء اکو با یکدیگر شده و حضور مؤثر کشورهای عضو در بازارهای جهانی و پیوستگی هر چه بیشتر اکو با تجارت و اقتصاد جهانی را فراهم کند.

موقعیت و جایگاه خاورمیانه،آسیای میانه، قفقاز در تجارت جهانی

حسن زاده توضیح داد: مردم کشورهای واقع در حوزه های آسای میانه،قفقاز و خاورمیانه از گذشته های دور نقش مهمی را در توسعه تجارت و مبادلات تجاری منطقه ای و بین المللی داشته اند.

به گفته وی، در شرایط حاضر نیز با توسعه بازارها و اتحادیه های منطقه ای می توان بخشی از اقدمات انجام شده در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی اکو را در همین راستا و با هدف بزرگتر ایجاد بازار مشترک اسلامی تلقی کرد با این تفاوت که در دوران حاضر رویکرد جهانی شدن نیز در احیا و بازآفرینی جایگاه این منطقه در اقتصاد و تجارت جهانی اثر گذار باشد.

 توسعه زیر ساخت ها

معاون امور بندری سازمان بنادر با بیان اینکه" توسعه تجارت و گسترش همکاری های اقتصادی مستلزم توسعه امکانات حمل و نقلی به خصوص در زمینه زیرساخت ها است " اظهار داشت: براساس برنامه عمل آلماتی طی دوره ده ساله از ۱۹۹۸  تا ۲۰۰۷ برنامه های مختلفی جهت توسعه زیرساختهای جاده ای، ریلی و بندری در کشورهای عضو اکو از جمله در چارچوب طرحهای توسعه زیرساختهای حمل و نقلی اسکاپ به ویژه در قالب AH (Asian Highway) وTAR (Trans-Asian Railway) به اجرا در آمده که کشورهای عضو را از نظر زیرساختهای حمل و نقلی به مراتب نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار داده است که کافی نیست.

بنابر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، در اجلاس پنجم اکو به میزبانی ایران، همچون اجلاس های قبلی، کشورهای ساحلی عضو اکو ضمن بیان اقدامات گذشته و معرفی امکانات و تسهیلات موجود دریایی و بندری خود، برنامه های آتی خود برای توسعه امکانات بندری و دریایی را نیز تشریح خواهند کرد.

حسن زاده در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و توسعه زیرساخت های بندری اقدامات بسیار موثری در بنادر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته به نحوی که امروزه ظرفیت بنادر تجاری ما به بیش از ۲۳۰ میلیون تن رسیده است ، افزود: در چنین شرایطی ما قادر هستیم تا سالانه حداقل بیش از ۵۰ میلیون تن از ظرفیت بنادر کشور را برای کالاهای نفتی و غیرنفتی کشورهای همسایه اختصاص دهیم که متاسفانه به رغم این آمادگی، کمتر از ۵۰ درصد چنین ظرفیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با ابراز امیدواری بر گسترش و توسعه همکاری های کشورهای عضو اکو و فراهم شدن بیش از پیش امکان استفاده از بنادر ایران خصوصاً برای کشورهای محصور در خشکی، برنامه های متعدد در دست مطالعه و اجرای دیگر برای توسعه ظرفیت بنادر ایران خبر داد.

 لزوم توجه به حمل و نقل چندوجهی

وی با بیان‌ اینکه اکثر کشورهای عضو اکو در حال حاضر از زیرساخت های مناسب در زمینه حمل و نقل و ترانزیت برخوردار هستند، اضافه کرد: به رغم این، شیوه های حمل و نقلی موجود در این حوزه از انسجام و رویه منطقی مناسبی تبعیت نکرده و در نتیجه حمل و نقل در این حوزه با نابسامانی ها وناکارایی های عدیده ای مواجه است و ضرورت دارد راهکارهای مناسبی به منظور رفع موانع و مشکلات موجود، تصمیمات جدی جهت ایجاد شرکت های چند ملیتی متشکل از ملیت های موجود در حوزه اکو اتخاذ و سیاست های تشویقی و حمایتی در این خصوص توسط کشورهای عضو اتخاذ شود.

حسن زاده تصریح کرد: قطعاً بستر سازی جهت ایجاد و فعال سازی چنین شرکت هایی منجر به تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده، رونق و تسهیل تجارت در منطقه، ایجاد اشتغال و افزایش سطح کلی GDP کشورهای منطقه اکو خواهد شد.

 توسعه همگرایی های منطقه ای

معاون امور بندری دربخش دیگری از سخنان اش در اجلاس پنجم اکو گفت: حضور موفق در صحنه جهانی، با صعود از سکوی بازارها و اتحادیه های قوی منطقه ای صورت می پذیرد.

به گفته حسن زاده، از دیگر موضوعات مهمی که قطعاً در راستای نیل به اهداف پیش گفته موثر است، انجام سرمایه گذاریهای مشترک و فراهم کردن زمینه های قانونی و ارائه تسهیلات تشویقی برای انجام سرمایه گذاری بخش های خصوصی هر یک از کشورهای عضو در دیگر کشورهای عضو است.

سازمان همکاری‌های ­اقتصادی منطقه‌ای (اکو) یک سازمان اقتصادی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۴۱ با ابتکار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه با محوریت امور نظامی و دفاعی تشکیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر نام به اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشور‌های عضو و حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: