اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 05 March 2019
وزیر کار مطرح کرد
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: باید فاصله جدی بین سبد معیشت و میزان حداقل دستمزد در مذاکرات مزدی مورد توجه قرار گیرد تا کارگران که ستون فقرات تولید هستند، بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

باید به فاصله سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران توجه شود

به گزارش عصرپرس، محمد شریعتمداری در حاشیه هفتمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی ها در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری منظم نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران اظهار کرد:  باید توجه کنیم که فاصله جدی بین سبد معیشت و میزان حداقل دستمزد در مذاکرات مزدی مورد توجه قرار گیرد تا کارگران که ستون فقرات تولید هستند به زندگی خود ادامه دهند.

وزیر کار تاکید کرد: تفاهم خوبی تاکنون در شورای عالی کار ایجاد شده است، امیدواریم که نتیجه برای کارگران مطلوب باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش دستمزد کارگران با توجه به تصمیم مجلس برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان، تاکید کرد: تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار صورت می‌گیرد، میزان افزایش حقوق کارمندان در بودجه سالانه، به پیشنهاد دولت و سازمان امور استخدامی کشور انجام می‌شوند که هر یک روال قانونی جداگانه‌ای دارند، هرچند که قطعاً باید یک ارتباط منطقی داشته باشند اما به لحاظ قانونی از یک رویه واحد تبعیت نمی‌کنند.

شریعتمداری همچنین درباره پرداخت نوبت دوم بسته حمایتی اقشار آسیب‌پذیر گفت: سازمان برنامه و بودجه قرار است منابع لازم برای پرداخت نوبت دوم مددجویان نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد را فراهم کند که به محض تحقق با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی دقیق آنها در اختیار ماست به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی درباره عیدی و مطالبات کارکنان فولاد نیز گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و دستور پرداخت منابع مورد نیاز در این  خصوص دیروز صادر شد و پیش از رسیدن به موعد پرداخت خواهد شد.

وزیر کار در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به اینکه در سال جدید تلاش‌های بسیاری کردیم تا در قالب بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به بخش تعاون توجه ویژه ای شود، یاد آور شد: بر اساس اسناد بالادستی باید سالانه ۳۰ درصد از واگذاری های انجام شده توسط سازمان خصوصی سازی به حساب خاصی برای توسعه امر تعاون در نظر گرفته می‌شد که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: مجلس امسال یک هزار میلیارد تومان منابع برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاونی ها پی بینی کرد که در ردیف معین آمده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با این افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون،  شرایط مطلوب‌تری در استفاده اهرمی از بودجه عمومی در توسعه امر تعاونی ها در کشور ایجاد شود.

وزیر کار با اشاره به اینکه یکی از مزایای امروز تعاونی ها توسعه سرمایه در گردش است تاکید کرد: امیدواریم این افزایش سرمایه به این بخش کمک کند.

شریعتمداری گفت: همین امروز پیش جلسه شورای عالی اقتصاد سران سه قوه در حال برگزاری است که یکی از دستور جلسات این شورا استفاده از ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی کشور برای توسعه تعاونی ها و حمایت از نهادهای مالی در حوزه تعاون است که در صورت تصویب نهایی این موضوع در جلسه سران سه قوه در سال ۹۸ کمک جدید بخش مالی تعاون خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شرایط تحریم یکی از تکیه گاه های مهم اقتصاد کشور استفاده از شبکه درهم تنیده و بافته شده نظام تعاونی ها در قالب تعاونی های مصرف، اتحادیه تعاونی ها و اتاق تعاون است که امیدواریم با حضورشان در تمام نقاط کشور از جمله مرزها  تحت عنوان تعاونی‌های مرزنشین کمک جدی به اقتصاد کشور در شرایط تحریم داشته باشند.

وزیر کار اظهار امیدواری کرد که با تقویت بخش تعاون در این وزارتخانه و همچنین تقویت سایر تشکل‌های این بخش شاهد رشد و تعالی هرچه بیشتر بخش تعاون در اقتصاد ایران باشیم.

به گزارش فارس، شریعتمداری همچنین درباره مشکلات عدم تحویل واحدهای مسکن مهر از سوی تعاونی ها گفت: حجم عظیمی از مسکن مهری که تعاونی‌ها متعهد شده بودند ساخته و تحویل داده شده که بخش اندکی مانده که با همکاری ما، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن مشکل حل خواهد شد.

وی گفت: درباره مشکلات این بخش اندک، خریدار بر اساس قراردادی که امضا کرده خود را محق می‌داند اما تعاونی می‌گوید که هزینه تمام شده اش بسیار بیشتر بوده و زیان خواهد دید، در اینجا وظیفه ماست که با همکاری وزارت راه و شهرسازی این مشکل را حل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: