اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 05 March 2019
سامانه ساما (سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص) برای شناسایی شاهدان حرفه ای، کارچاق کن‌ها و شرخران راه اندازی شد.

سامانه‌ «ساما» برای مقابله با کارچاق‌کن‌ها راه اندازی شد

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، معاون پژوهش، نظارت و ارزیابی آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در جریان امضای تفاهم نامه مربوط به این سامانه گفت: هدف از این سامانه این است که اطلاعات مورد نظر شعب قضائی به راحتی دراختیارشان قرار گیرد تا در فرآیند دادرسی‌ها تسریع شود.

علی اصغر تدیّن افزود: افرادی تحت عنوان شاهد در پرونده‌های قضائی در دادگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند که از سوابق خصوصیات این افراد اطلاعاتی در دست نیست و با راه اندازی این سامانه اطلاعات این افراد ثبت می‌شود و در هر محاکمی در سراسر کشور حضور پیدا کنند شناسایی می‌شوند و قوه قضائیه بانک اطلاعاتی را ایجاد می‌کند که برخی خدمات دولتی یا عمومی به این اشخاص داده نشود.

وی گفت: درخصوص قانون چک هم مقرر شده است به برخی از این محکومان دسته چک داده نشود.

وی افزود: کسانی هستند که همچنان گمنام و ناشناس اند و وارد مراجع قضائی می‌شوند و در دستگاه‌های دولتی دخالت می‌کنند و تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند که براساس این سامانه برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌شود و از تشکیل پرونده‌های کلان کلاه برداری از این طریق جلوگیری می‌شود.

وی گفت: وقتی اسم این افراد در سامانه ثبت می‌شود دیگر نمی‌توانند به اقدامات شرخری و همچنین شاهد حرفه‌ای ادامه دهند.

مدیرکل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه هم که از امضاء کنندگان این تفاهم نامه بود گفت: ​افزایش ارتباطات و تعاملات مردم و افزایش جمعیت ایجاب می‌کند که از سیستم‌های قدیمی و سنتی عبور کنیم و از فناوری‌های نوین بهره بگیریم.

عباسعلی صادقی افزود: سجل قضایی یکی از امور مهم قوه قضائیه است که در سرنوشت مردم و در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تأثیر دارد.

وی گفت:​ برای شناسایی مجرمان خطرناک و متهمان تحت تعقیب و محکومان مجهول المکان ضرورت داشت سامانه‌ای طراحی شود که راه اندازی سامانه ساما تحولی در زمینه تحقق عدالت الکترونیکی و ارائه خدمات به جامعه قضایی کشور محسوب می‌شود و با این سامانه از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود.

 تفاهم نامه همکاری برای اجرای سامانه ساما امضاء شد

برای توسعه عدالت الکترونیک و تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای و خطرناک، تفاهمنامه ایجاد سامانه منسجم و کارآمد برای ثبت و ضبط اطلاعات مؤثر اشخاص با عنوان سامانه ساما امضا شد.

این تفاهم نامه میان معاون پژوهش نظارت و ارزیابی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و مدیرکل عفو و بخشودگی سجل قوه قضائیه امضاء​ شد.

براساس این سامانه بانک اطلاعاتی تشکیل شد تا مجرمان خطرناک، متهمان تحت تعقیب و متواری، محکومان فراری و مجهول المکان از حقوق اجتماعی محروم شوند.

براساس این تفاهم نامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه متعهد شد مطابق مقررات بستر و ظرفیت لازم را برای راه اندازی این سامانه فراهم کند و این مرکز موظف است دسترسی اشخاص ذیصلاح را به اطلاعات این سامانه برقرار کند.

اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه هم براساس این تفاهم نامه متعهد شد مشاوره لازم را برای شناسایی اطلاعات مؤثر، نحوه جمع آوری و ایجاد پایگاه داده‌ها و راه اندازی ساما را ارائه کند و با پشتیبانی حقوقی و پاسخگویی در مورد عملکرد ساما با شناسایی خدمات لازم، سمت‌های مجاز را برای دسترسی به آن تعریف کند.

پس از این امضاء معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه درخصوص این سامانه ساما (سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص) گفت: یکی از معضلات دستگاه قضائی مربوط به فساد‌هایی است که از بیرون از دستگاه قضایی به دستگاه قضایی تحمیل می‌شود که برخی افراد حرفه‌ای وارد فرآیند دادرسی می‌شوند و فرآیند دادرسی را دچار اخلال می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری افزود: گاهی شاهدیم افرادی به صورت حرفه‌ای ضامن می‌شوند و شکایت‌های بی موردی را علیه افرادی که مرتکب جرمی نشده اند انجام می‌دهند تا بتوانند اخاذی کنند و یا ضامن حرفه‌ای و کفیل حرفه‌ای می‌شوند و بی جهت خود را به یک خودرو می‌زنند تا بعنوان مصدوم بتوانند اخاذی کنند.

وی گفت:​ افرادی هم هستند که احکامی علیه شان صادر شده و تحت تعقیب و یا متواری و فراری هستند که براساس این سامانه شناسایی می‌شوند.

وی گفت:​ برخی افراد در اطراف دادگاه‌ها پرسه می‌زنند و خود را بعنوان شاهد در هر پرونده‌ای می‌توانند معرفی کنند و این افراد از یک شعبه به شعبه دیگر و از استانی به استان دیگر می‌روند که شناسایی شان مشکل است، اما براساس این سامانه که اطلاعاتش دراختیار ۹ هزار شعبه به صورت برخط قرار می‌گیرد این افراد در هرجایی از کشور شناسایی می‌شوند.

وی گفت:​ ما در این سامانه ۴۲ عنوان از اطلاعات مؤثر اشخاص را طراحی کرده ایم و برای محاکم قضائی و دادسرا‌ها این امکان وجود دارد که مشخصات این افراد را در سامانه وارد کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت:​ سامانه امروز تأسیس شده و امکان ورود اطلاعات برای مکحاکم فراهم شده است.

وی گفت: ​نیروی انتظامی به این سامانه دسترسی ندارد، اما اطلاعات مورد نیاز را از اداره کل سجل قضایی قوه قضائیه می‌تواند دریافت کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: