اسلامی با بیان اینکه یكی از مواردی كه برای ما بسیار اهمیت دارد این است كه كریدور شمال-جنوب به میزان
ظرفیت سازی انجام شده بهرهبرداری ندارد، گفت: به همین علت باید موانعی كه وجود دارد را احصا
و شناسایی كنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راهآهن قزوین-رشت
گفت: این یكی از بخشهای باقیمانده كریدور شمال-جنوب بود كه در جمهوری اسلامی ایران
تكمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی كه برای این مسیر به ما ملحق خواهند
شد، این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف كریدور شمال-جنوب تبديل میكند.
اسلامی در ادامه با اشاره به راهآهن رشت-آستارا گفت: برای این راهآهن پیمانكار
تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهور افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن
را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیشبینی شده است.
وی افزود: كریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یك بخش زیرساختهایی است كه برای عبور
ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز
و آسیای میانه از طریق ایران به سایر كشورها منتقل میشده است.
اسلامی با اشاره به گسترش زیرساختها در كریدور شمال-جنوب گفت: احداث راهآهن بافق-بندرعباس-سرخس،
توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جادهها
از جمله اقداماتی است كه در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه كریدور شمال-جنوب انجام
شده است.
وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تكمیل راهآهن چابهار به
زاهدان است. اتصال این راهآهن به نقاط شمالی و همچنین راهآهن شرقی – غربی به مرزهای
كشورهای همسایه از مهمترین اقدامات در كریدور شمال-جنوب به شمار میرود.
وی در ادامه ایجاد قابلیت برای مدیریت جابهجایی بار را دومین اقدام اساسی برای
توسعه كریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط كنونی كشورها به صورت مستقل بارهای خود
را مدیریت میكنند.
وی ادامه داد: نكته سوم این است كه ما باید پتانسیل لجستیك ایجاد كنیم و با ایجاد
نظام لجستیك، قابلیت حمل ونقل مشترك و ایجاد شركتهای حمل ونقل تركیبی بتوانیم كریدور
شمال-جنوب را به معنای واقعی كلمه گسترش دهیم.
اسلامی افزود: لازم است كه به صورت سختافزاری و نرمافزاری قابلیتها را برای
افزایش توان لجستیك مدیریت كنیم و این مهمترین برنامه پیش روی ما است.