اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - 04 March 2019
وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد:
وزیر راه و شهرسازی گفت:در جهت رفع موانع و قابلیت افزایی کرویدور شمال _جنوب و توجه به ایجاد شرکت های چند وجهی و چند ملیتی به عنوان پتانسیل بالقوه در کشور ها می تواند نسبت به استفاده حداکثری از منابع موجود اقدام نمود.
ایجاد شرکت های چند وجهی و چند ملیتی در جهت رفع موانع کرویدور شمال_ جنوب
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه هفتمين اجلاس شوراي هماهنگي و هشتمين اجلاس نشست هاي كارشناسي كريدور حمل و نقل بين المللي شمال-جنوب  با اشاره به بررسی مسایل سخت افزاری و نرم افزاری این کرویدور اظهار داشت: وظیفه ما اقدام برای توسعه عملکرد کرویدورشمال _جنوب می باشد که با اراده کشور های مسیر کرویدور مشکلات آن برداشته خواهد شد و توسعه فعالیت اقتصادی برای دست یابی به نقاط  ضعف و گشایش اقتصادی ملت ها را همراه خواهد داشت .

وزیر راه و شهرسازی گفت:در جهت رفع موانع و قابلیت افزایی کرویدور شمال _جنوب و توجه به ایجاد شرکت های چند وجهی و چند ملیتی به عنوان پتانسیل بالقوه در کشور ها می تواند نسبت به استفاده حداکثری از منابع موجود اقدام نمود.

اسلامی با بیان اینکه یكی از مواردی كه برای ما بسیار اهمیت دارد این است كه كریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهره‌برداری ندارد، گفت: به همین علت باید موانعی كه وجود دارد را احصا و شناسایی كنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این یكی از بخش‌های باقی‌مانده كریدور شمال-جنوب بود كه در جمهوری اسلامی ایران تكمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی كه برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد، این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف كریدور شمال-جنوب تبديل می‌كند.

اسلامی در ادامه با اشاره به راه‌آهن رشت-آستارا گفت: برای این راه‌آهن پیمانكار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهور افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: كریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یك بخش زیرساخت‌هایی است كه برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر كشورها منتقل می‌شده است.

اسلامی با اشاره به گسترش زیرساخت‌ها در كریدور شمال-جنوب گفت: احداث راه‌آهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جاده‌ها از جمله اقداماتی است كه در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه كریدور شمال-جنوب انجام شده است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تكمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راه‌آهن به نقاط شمالی و همچنین راه‌آهن شرقی – غربی به مرزهای كشورهای همسایه از مهم‌ترین اقدامات در كریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

وی در ادامه ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه كریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط كنونی كشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت می‌كنند.

وی ادامه داد: نكته سوم این است كه ما باید پتانسیل لجستیك ایجاد كنیم و با ایجاد نظام لجستیك، قابلیت حمل ونقل مشترك و ایجاد شركت‌های حمل ونقل تركیبی بتوانیم كریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی كلمه گسترش دهیم.

اسلامی افزود: لازم است كه به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها را برای افزایش توان لجستیك مدیریت كنیم و این مهم‌ترین برنامه پیش روی ما است.

به گزارش عصرپرس، تاكنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب برگزار شده كه آخرین اجلاس در سال ۲۰۱۵ در دهلی‌نو هند تشكیل شده است و هفتمين اجلاس شوراي هماهنگي كريدورهاي ترانزيتي شمال-جنوب با حضور 14 کشور 13 و 14 اسفند ماه 1397 در هتل پارسيان اوين در حال برگزاری است.



خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: