اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 03 March 2019
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:
سید عباس صالحی گفت: حوزه فرهنگ و هنر ایرانی برای آنکه درخشان بماند نیازمند زیرساخت‌های علمی است که بتواند آن را محافظت کند.

حوزه فرهنگ و هنر ایرانی نیازمند پشتوانه علمی برای حفاظت است

خبرنگار: مهرداد صفری

به گزارش عصرپرس، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد با بیان اینکه فرهنگ و هنر حوزه کانونی هویت ما ایرانیان بوده است گفت: هر دوی این حوزه امانتی در دست ماست و نیازمند پشتیبانی است. حوزه فرهنگ و هنر ایرانی برای آنکه درخشان بماند نیازمند زیرساخت‌های علمی است که بتواند آن را محافظت کند.

 وی ادامه داد: ما نیاز داریم که حوزه آمار و اطلاعات فرهنگی و هنری را جدی‌تر بگیریم چراکه در حوزه آمار و اطلاعات هنری گرفتار فقر اطلاعات و حبس آن هستیم یعنی اطلاعات را ذخایر شخصی حساب می‌کنیم و آن را عمومی نمی‌کنیم از سوی دیگر مبتلا به ضعف پردازش اطلاعاتیم بدین معنی که اطلاعات ترکیبی کمتری داریم. همچنین در این حوزه گرفتار فقر تأویل‌های ثانوی از اطلاعاتیم و نتایج اطلاعات تبدیل به پژوهش‌های کاربردی نمی‌شود و نیز این اطلاعات به سیاست‌های تاثیرگذار در فرهنگ و هنر تبدیل نشده است. مجموعه این ضعف‌ها ما را باید به تلاش بیشتر برای جبران نواقص وادار کند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند پژوهش‌های بنیادی و کاربردی فرهنگ هستیم یادآور شد: اگرچه در دهه‌های اخیر کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است اما در پژوهش‌های بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا بر زمین استوار گام برداریم. به‌طور مثال در حوزه فلسفه فرهنگ و شاخه‌های آن مانند فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و فضا، فرهنگ و شهر نیازمند تلاش‌های جدی‌تری هستیم چراکه هنوز گام‌های نخست را برداشته‌ایم و اگر سریع‌تر حرکت نکنیم فاصله‌مان با حد مطلوب زیادتر خواهد شد.

صالحی گفت، در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و شاخص‌های آن لیست بلندی از مطالعات بنیادین وجود دارد که نیازمند رسیدگی بیشتری است. همچنین در مطالعات کاربردی فرهنگ نیز نیاز فراوانی داریم تا بتوانیم مطالباتمان را تعریف کنیم. از سوی دیگر در حوزه اقتصاد و فرهنگ کار فراوانی وجود دارد و نیازمند جدی‌تر گرفتن این مناسبات هستیم. علاوه بر این در حوزه مطالعات مرتبط با فرهنگ مانند سینما، فرهنگ عامه و ... نیازمند مطالعات کاربردی‌تری هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: اکنون این پژوهشگاه باید نقش میانجی را ایفا کند و در حوزه اطلاعات و آمارهای فرهنگی و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی تلاش کند تا نقش میانجی و واسطه‌گری داشته باشد. به‌عبارت دیگر پژوهشگاه باید از دریای اطلاعات تور خود را بیندازد. البته خوشبختانه در دوره کنونی به‌طور مثال در بحث گفت‌وگوهای فرهنگی طی شش‌ماه اخیر دبیرخانه جدیدی آغاز به کار کرده و به‌دنبال حل مسائل این حوزه است همچنین دبیرخانه اتاق‌های فرهنگ با حوزه‌های دیگر از جمله فرهنگ فناوری اطلاعات در پژوهشگاه راه‌اندازی شده و تلاش می‌کند از طریق گفت‌وگو با حوزه‌های دیگر فرهنگ نقش میانجی را داشته باشد.

براساس این گزارش، صالحی در پایان به دستاوردهای جشنواره پژوهش فرهنگی سال هم اشاره کرد و یادآور شد: این جشنواره باید تمایزات و امتیازات خاص خود را در مقایسه با جشنواره‌های دیگر در عرصه فرهنگ و آمار و اطلاعات و پژوهش‌های مرتبط به آن مشخص کند و در مسیر دشواری که گام برداشته مستحکم‌تر قدم بردارد.




نام:
ایمیل:
* نظر: