اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 03 March 2019
وزیر کشور:
وزیر کشور با بیان اینکه نشاط امری درونی است و جنبه بیرونی آن در شادی‌ها بروز پیدا می‌کند،گفت: با توجه به شرایط کنونی لازم است که بسترها و زمینه‌های نشاط در جامعه فراهم شود و افزایش یابد.

زمینه های نشاط اجتماعی فراهم شود

به گزارش عصرپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در صدوچهاردهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با عنوان نشاط اجتماعی افزود: نشاط امری درونی است و جنبه بیرونی آن در شادی‌ها بروز پیدا می‌کند. انسان ذاتاً موجودی بی قرار و کمال گراست و همواره برنامه هایی دارد که به سمت کمال گرایی حرکت کند. این کمال گرایی برای رسیدن به تعالی است که انسان را به آرامش می‌رساند بنابراین باید زمینه‌های نشاط در جامعه فراهم شود.

وزیر کشور تاکید کرد: ادراک مردم ما مرتب دستکاری می‌شود و تأثیرگذاری هایی از طریق رسانه‌ها و برخی قوانین در این زمینه صورت می گیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به انجام شدن دو سنجش در مورد جمع آوری اطلاعات در خصوص مقوله نشاط اجتماعی افزود: این سنجش ها نشان می دهد که پنداشت اجتماعی و افکار عمومی نامناسب تر از ادراکات شخصی در مورد نشاط اجتماعی است.

وی اضافه کرد: مقوله نشاط اجتماعی یک بعدی و دوبعدی نیست، بلکه با روح انسان سروکار دارد؛ بنابراین فقط نمی توان یک عامل مانند اقتصاد را به عنوان عامل نشاط معرفی کرد یا اینکه لزوماً فقر موجب بی نشاطی در جامعه خواهد شد.

رحمانی خطاب به دستگاه‌های مختلف در مورد نشاط اجتماعی نیز گفت: باید شورای اجتماعی در کارگروه اجتماعی برنامه های درازمدت و میان مدت را تعریف کند تا جامعه به سمت نشاط حرکت کند.

وی با بیان اینکه برنامه ها و مواردی که در این نشست مطرح شد، محدود بوده است از همه دستگاه ها خواست که در حوزه مسئولیت خود با ارتباط با مخاطب بیرونی زمینه‌های نشاط را افزایش دهند.

وزیر کشور ادامه داد: این موضوع با نمونه های مطرح شده متناقض است زیرا بسیاری از افراد هستند که شرایط اقتصادی مضاعفی داشته اما نشاط اجتماعی دارند. فقر نیز نمی تواند عاملی برای عدم نشاط باشد زیرا نمونه ها نشان داده است که افرادی بودند که شرایط مالی مثبتی نداشتند اما با وجود آن توانستند قناعت را در وجود خود نهادینه کنند و در زندگی نشاط داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای اجتماعی کارگروهی در حوزه روانشناسی تشکیل داده و برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت برای عملی کردن آن در نظر گرفته است، ادامه داد: پیشنهاداتی که در شورای اجتماعی مطرح شد، قابل اجرا است و همه دستگاه‌ها در این حوزه وظیفه دارند که در بحث ایجاد نشاط اجتماعی همکاری داشته باشند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه همه عواملی که سبب نارضایتی می شود، اقتصادی نیست تصریح کرد: روزانه بیش از پنج میلیون مراجعه به ادارات داریم اما با این وجود تعداد زیادی از آنها با نارضایتی برمی گردند و آن هم به دلیل عدم رضایت از کارهای انجام شده است یکی از راه هایی که می توانیم این شرایط را تغییر دهیم، استفاده از فناوری است که سازوکار آن در درازمدت فراهم می شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه القائات برخی از رسانه‌ها در ایجاد روحیه نشاط موثر است، ادامه داد: صدا و سیما می تواند در این میان نقش مهمی ایفا کند مشارکت جویی و نشاط عمومی و اوقات فراغت نیز می تواند از مسائلی باشد که در صدا و سیما مطرح و این نشاط را گسترش دهد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه کشور ما جغرافیای متنوعی با اقوام مختلف دارد، افزود: در عین داشتن تنوع، نوعی وحدت نیز در بین مردم وجود دارد و این موضوع زیبایی خاصی دارد اگر شبکه ملی (صدا و سیما) بتواند بازتاب مناسبی از نشاط در نقاط مختلف داشته باشد، می تواند در افزایش نشاط تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه بحث نشاط باید خودجوش و مردمی باشد، اظهار داشت: نباید این موضوع به صورت رسمی و دولتی مطرح شود، بلکه مشارکت مردم از این امور باید اجرا شود ما نیز باید زمینه‌سازی انجام دهیم و بستر آرامش را برای مردم فراهم کنیم در واقع باید تأکید کرد این موضوع بعد پیشگیرانه و درمانگری در بحث آسیب های اجتماعی دارد.

 سطح نشاط اجتماعی پایین است

به گزارش ایرنا، عباس قاید رحمت معاون توسعه سرمایه اجتماعی و ساماندهی سواحل و دریا شورای اجتماعی کشور گفت: آمارها نشان می دهد سطح نشاط اجتماعی پایین است. همه باید به میدان بیایند و در آستانه نوروز و در همه طول سال سطح نشاط اجتماعی را افزایش دهند.

وی افزود: با توجه به نیازی که در کشور احساس می‌شد و سیر افزایشی آسیب های اجتماعی در برخی از سنوات گذشته و همچنین لزوم پیش بینی اقداماتی در بعد نشاط اجتماعی در جامعه و شادکامی برای مردم، یکی از دستورات اصلی شورای اجتماعی کشور به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

قاید رحمت ادامه داد: در این جلسه همه دستگاه ها نقطه نظرات خود را ارائه دادند. سازمان اجتماعی طرحی را با محورهای متعدد طراحی و ۲۰ برنامه اساسی را نیز اعلام کرده است که از ویژگی این طرح می‌توان به خانواده محوری، مدرسه محوری، آموزش محوری و فرد محوری و سایر ویژگی های مدنظر اشاره کرد که برای ارتقای نشاط اجتماعی است.

وی تصریح کرد: آمارها و گزارش ها نشان می‌دهند که سطح نشاط اجتماعی در کشور پایین است. باید با همه شیوه‌ها و روش ها، دستگاه ها، ان جی او ها، سمن ها، جریان های داوطلبی مشارکت کنند و به میدان بیایند تا بتوانند سطح نشاط اجتماعی را در آستانه نوروز و تمام طول سال بالا ببرند.

قاید رحمت گفت: یکی از تصمیماتی که وزیر در جمع بندی اظهار کرد این بود که کار گروهی به صورت دائمی داشته باشیم و بتوانیم دستور دائمی شورای اجتماعی و نشاط اجتماعی را قرار دهیم. زیرا هر قدر نشاط اجتماعی بالا رود، رضایتمندی نیز افزایش می یابد و اعتماد و امید مردم بالاتر می‌رود و قطعا آسیب ها کاهش پیدا می کند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: