اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - 01 March 2019
در نشست برنامه‌ریزی پویش پیشگیری از سوختگی مطرح شد:
به دعوت دفتر آموزش و ارتقای سلامت، نشست برنامه‌ریزی پویش پیشگیری از سوختگی، در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

پرهیز از برخوردهای سلبی برای پیش‌گیری از سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر محمدمهدی گلمکانی، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت، با اشاره به جنبه‌های منفی برخوردهای سلبی با جشن چهارشنبه‌سوری، خواستار رویکرد مثبت مسوولان و نهادها به آن شد و گفت: برگزاری چهارشنبه‌سوری به عنوان یک جشن ملی به صورت ایمن، یک فرصت مطلوب برای افزایش نشاط اجتماعی است و باید با فراهم آوردن زمینه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی همگانی و با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون به ویژه صدا و سیما از معایب و خطرات آن کاست.

در ادامه دکتر محمدجواد فاطمی، عضو هیات علمی دانشگاه و انجمن حمایت از بیماران سوخته، به تببین دلایل وقوع سوختگی در ایران و روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال پرداخت و گفت: عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این قضیه دخیل هستند. به طوری که شیوع آن در میان اقشار و جوامع کم‌درآمد بیش‌تر است.

این فوق‌تخصص جراحی پلاستیک با پرداختن به مساله پیش‌گیری و کارآمدی آن افزود: پیش‌گیری به دو صورت فعال و غیرفعال است که پیش‌گیری غیرفعال کم‌تر مبتنی بر دخالت انسانی است، بسیار کارآمدتر است. روش‌هایی مانند نصب و پیش‌بینی امکانات پیش‌گیری از سوختگی و اطفای حریق و سامانه‌های اعلام و پاششی کنترل آتش‌سوزی در ساختمان‌ها که در ایران به دلیل مسائل اقتصادی (علی‌رغم کارآمدی پسینی و کاهش هزینه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و... مترتب بر سوختگی‌ها) کم‌تر به پیش‌گیری غیرفعال پرداخته شده است. پس باید باید به آموزش و فرهنگ‌سازی، یعنی پیش‌گیری فعال در این زمینه توجه کنیم. چرا که متاسفانه فقر فرهنگی به افزایش این مساله دامن زده است.

دکتر فاطمی ادامه داد: چهارشنبه‌سوری با برخوردهای نسنجیده و سلبی در سال‌های اخیر از یک آیین ملی تبدیل به یک بحران و روز ترسناک و پرحادثه شده است. اغلب وسایل آتش‌بازی و غیراستاندارد از چین وارد می‌شود و تنها یک شرکت داخلی به تولید وسایل استاندارد آتش‌بازی می‌پردازد و خوش‌بختانه فروشگاه‌های مجاز فراوانی نیز در سطح کشور وجود دارد. ۲ شرکت نیز به واردات وسایل استاندارد می‌پردازند. این‌ها سایت‌های آموزشی خوب با اطلاعات مفید، قابل فهم و استفاده مناسبی نیز دارند.

عضو انجمن بیماران سوخته سپس آمارهایی را در خصوص سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری سال 1396در یکی از بیمارستان‌های تهران ارایه کرد و چنین نتیجه گرفت: علت شایع و اصلی سوختگی‌ها در چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۹۶ در این بیمارستان، استفاده از مواد محترقه به ویژه غیرمجاز و دست‌ساز بود و بیش‌تر افراد مرد، بالای ۲۱ سال و تحصیلات دیپلم و پایین‌تر را در بر می‌گرفت.

در پایان سعاده عجمی، طراح و مدیر پویش برای پیش‌گیری از سوختگی در چهارشنبه‌سوری با شعار یکنفرهم زیاده به ارایه گزارشی درباره پویش، برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های آن برای چهارشنبه‌سوری ۱۳۹۷ با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ارایه اطلاعات و آمار لازم پرداخت که مهم‌ترین بخش آن آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق امکانات اطلاع‌رسانی و تبلیعات محیطی شهرداری و صدا و سیما و دوری از برخوردهای سلبی بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: