اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - 27 February 2019
دبیرکل حزب حقوق بشر زنان:
دبیرکل حزب حقوق بشر زنان با بیان اینکه باید هشت رکن صلح را در جامعه مدنظر داشت، اظهار داشت: این ارکان هشت گانه شامل دولت خوب، فضای مناسب کسب و کار، توزیع عادلانه امکانات، پذیرش حقوق دیگران، ارتباط خوب با همسایگان، گردش آزاد اطلاعات، سطح بالای سرمایه اجتماعی و سطح پایین فساد است.

برای شکل‌گیری صلح وامنیت پایدار باید زمینه‌های آن فراهم شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، شهیندخت مولاوردی، دبیرکل حزب حقوق بشر زنان روز سه‌ شنبه در نشست تخصصی زنان، صلح و امنیت پایدار در هتل اسپیناس تهران افزود: اعتقاد داریم که برای رسیدن به فرایند صلح باید از مشارکت جدی زنان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه از تمام تلاش های وزارت امور خارجه و سردار دیپلماسی کشور تقدیر می کنیم، اظهار داشت: امیدواریم ادامه نقش آفرینی دکتر ظریف را شاهد باشیم چون جامعه به وجود ایشان نیاز دارد.

مولاوردی اظهار داشت: امیدواریم شاهد تحقق صلح و امنیت پایدار برای همه انسان ها باشیم اما باید گفت که دونوع صلح وجود دارد، صلح منفی و مثبت که البته صلح مثبت همان صلح پایدار است.

وی ادامه داد: بیش از یک دهه است که جهان از مفهوم سنتی و کلاسیک فاصله گرفته است. معتقدیم اگر ارکان صلح محقق شود، به تحقق مشارکت بیشتر زنان هم می رسیم.

مولاوردی با بیان اینکه باید هشت رکن صلح را در جامعه مدنظر داشت، اظهار داشت: این ارکان هشت گانه شامل دولت خوب، فضای مناسب کسب و کار، توزیع عادلانه امکانات، پذیرش حقوق دیگران، ارتباط خوب با همسایگان، گردش آزاد اطلاعات، سطح بالای سرمایه اجتماعی و سطح پایین فساد است.

وی ادامه داد: در ایران زنان نقش مهمی در فرایند صلح دارند به همین منظور باید مشارکت شان در تمام فرایندهایی که منجر به صلح می شود جلب شود. در این زمینه باید مشارکت زنان پیگیری شود تا شاهد صلح در جهان باشیم.

مولاوردی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین قربانیان جنگ ها و مخاصمات زنان هستند، باید مشارکت آنها را برای ایجاد صلح فراهم کرد، به همین منظور در سال 95 نماینده ایران در سازمان ملل پیشنهاد داده که در برنامه آنها نقش زنان و توانمندسازی در مبارزه با افراط گرایی و خشونت آمیز مورد توجه قرار گیرد.

صلح و امنیت پایدار در منشور حقوق شهروندی 

معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: حتی در منشور حقوق شهروندی نیز یک بند آن به حق صلح و امنیت پایدار به عنوان یکی از حقوق شهروندان اختصاص داده شده است که به عنوان خط مشی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف این موضوع است.

در ادامه این نشست هلنا سانگلند سفیر سوئد در تهران گفت: در سال 2014 دولت سوئد به دلیل عمل کردن به اصول فمنیسم جایزه دریافت کرد و باید گفت که ما حقوق بشر را جز چارچوب های خود گنجانده ایم.

وی تصریح کرد: تلاش کشور ما برای افزایش صلح و امنیت در جهان محدود نیست به همین دلیل براساس برنامه ریزی های سازمان ملل با کشورهای مختلف در این زمینه همکاری داریم.

وی ادامه داد: قدرت دهی به زنان و افزایش مشارکت زنان یکی از راههای توسعه صلح پایدار است البته معتقدیم برای این موضوع همه صدای خودشان را دارند و این فقط نمی تواند مختص صدای زنان باشد.

همه شمشیرها راغلاف کنند وبه مذاکرات بین المللی پایبند باشند

ویل پارک نماینده یونیسف نیز گفت: در بحث صلح و امنیت پایدار، کودکان و زنان ضرر بیشتری می بینند و حقوق آنان در خلال صلح نادیده گرفته می شود، البته افراطی گری و تندروی مواردی هستند که حقوق کودکان و زنان را تهدید می کند.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها با کودکانی روبه رو هستیم که به تاراج گرفته شده اند و برخی دیگر از کودکان به عنوان ابزار جنگی استفاده می کنند. اکنون میلیاردها کودک زیر 18 سال تحت ظلم و ستم و برهم خوردن حقوق شان قرار گرفته اند، این در حالی است که همواره تخطی های زیادی در این موضوع دخیل هستند.

پارک افزود: برخی کودکان هم مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، البته با وجود اینکه کارهای خوبی برای جلوگیری از این وضعیت انجام شده است ما باید جهان را از این وضعیت مصیبت بار نجات داد.

وی گفت: در سال 2019 تلاش های زیادی در حوزه زنان وکودکان در سطح جهانی شده است.

پارک ادامه داد: حقوق کودکان می بایست در اولویت قرارگیرد، باید به کودکان اطمینان دهیم که درمقابل هرچیزی که به آنها آسیب می‌رساند دفاع خواهیم کرد.

وی درپایان گفت: همه شمشیرها راغلاف کنند وبه مذاکرات بین المللی پایبند باشند.


خیبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: