اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - 25 February 2019
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بندر چابهار گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در ۱۲ سال اخیر، امسال در بندر چابهار رخ داده و این بندر در ۱۱ ماه گذشته شاهد بیشترین حجم فعالیت بوده است.

تکمیل فاز دوم بندر چابهار یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است

به گزارش عصرپرس از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، در حاشیه بازدید سرمایه‌گذاران و پیمانکاران از بندر شهید بهشتی، با اشاره به توسعه این بندر در چهار فاکتور اظهار داشت: اولین هدفگذاری برای ارتقای این بندر ارتقای ترانزیت و ترافیک بار و کالا بود. هدفگذاری بعدی توسعه ترافیک دریایی و مسافر و هدف بعدی بحث پیوند کشورها به عنوان دروازه توسعه ملل است. آخرین هدف نیز توسعه تعاملات زیست محیطی و منطقه‌ای در حوزه سواحل عمان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در بحث توسعه بندر چابهار، بر اساس زیرساخت‌های عمرانی و تجهیزاتی، ۲۰۳ هکتار از دریا احصا و به عنوان اراضی پسکرانه استفاده شد.

این مقام مسئول افزود: ۵ اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکله‌ها در فاز یک اضافه شده است و درافت اسکله‌های شهید بهشتی با اندازه ۱۶.۵ متر طراحی شده است.

آقایی با اشاره به اینکه امروز در بندر چابهار هیچ محدودیتی برای ورود کشورهای بزرگ وجود ندارد، تصریح کرد: امروز در بندر چابهار در همه فصول سال و همه زمان‌ها برای هیچ نوع کشتی محدودیتی وجود ندارد. بعد از تکمیل زیرساخت‌های تجهیز بندر چابهار، این بندر در سه قطعه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: تجهیزات مدرن از جمله جرثقیل‌های ساحلی، با کیفیت مناسب هم اکنون کار بهره‌برداری را انجام می‌دهند. در این خصوص ۳۰ دستگاه استراتژیک از جمله مکنده‌های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن تخلیه در ساعت وارد کشور شده‌اند.

انتقال کالاهای ترانزیتی افغانستان با کمترین هزینه

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به انتقال کالاهای ترانزیتی افغانستان از بندر چابهار گفت: از سال گذشته تا به امروز ۹ کشتی حاصل محصولات ترانزیتی از کشور افغانستان با کمترین زمان به این بندر انتقال داده شده‌اند و به همین خاطر هیچ محدودیت باری از نظر نوع کالا در بندر چابهار وجود ندارد.

آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این بندر چه نقشی در سعادتمندی و بهره‌وری مردم افغانستان خواهد داشت، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این بندر کمک به افغانستان است و تمامی کالاهای ترانزیتی از کشور افغانستان با کمترین هزینه و سریع‌ترین سرعت از این بندر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: برای انتقال کالاهای معدنی کشور افغانستان، بندر چابهار یکی از بهترین مسیرها به شمار می‌رود. در این خصوص هیچ محدودیتی بین افغانستان و دیگر کشورها قائل نیستیم و بندر چابهار آمادگی هرنوع سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی را دارد.

بهروز آقایی با تاکید بر اینکه امروز فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار وجود دارد، اظهار داشت: تکمیل فاز دوم بندر چابهار یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و همچنین در بحث‌های نفتی و پتروشیمی، قابلیت سرمایه گذاری در این بندر وجود دارد.

وی ادامه داد: کارخانه‌های بسته بندی و پردازش، فرصت بسیار خوبی دارند و در بحث تجهیزات نیز فرصت خوبی مهیا شده است و همچنین تکمیل فاز ۳، ۴ و ۵ نیز به عنوان فرصت ایده‌آل برای کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

رشد بندر چابهار با وجود تحریم‌ها

بهروز آقایی در پاسخ به سوالی در مورد معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها و برنامه این بندر برای استفاده از این معافیت گفت: بندر چابهار یکی از بنادری است که می‌تواند به کشورهای منطقه کمک کرده و پیوند دهنده آن‌ها باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین تخلیه و بارگیری در این بندر در 12 سال گذشته،، در ۱۱ ماه اخیر انجام شده است، گفت: بیش از ۲ میلیون تن از طریق این بندر تخلیه شده و بیش از ۵۰ درصد کالاها از سال گذشته تا به امروز از بنادر مبدا به بندر چابهار وارد شده‌اند. بندر چابهار امروز هیچ محدودیتی بابت ورود هیچ نوع کشتی ندارد و امیدواریم بتواند پیوند دهنده خوبی برای کشورهای منطقه باشد.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی در بندر چابهار از نظر تجارت و سایز کشتی وجود ندارد و بیشترین سرمایه‌گذاری در این بندر در بیست سال گذشته، امسال انجام شده است.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان در خصوص اینکه تحریم چه آثاری در عملکرد بندر چابهار داشته است، با اشاره به رشد فعالیت‌های این بندر تصریح کرد: در حوزه کانتینری ۶۰ درصد و در حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی بیش از ۵۶ درصد رشد داشته‌ایم.

آقایی در پایان با تاکید بر ایجاد امنیت بالا برای سرمایه‌گذاران در بندر چابهار گفت: امنیت و سرمایه‌گذاری رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و هیچکدام بدون دیگری معنی ندارند. بندر چابهار امن‌ترین بندر در منطقه دریای عمان است.

وی افزود: برآیند این اتفاق سهل‌ترین امکان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. لازم به ذکر است فعالیت‌ها در بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر خارجی اطراف با ۲۰ درصد تخفیف انجام می‌گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: