اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - 25 February 2019
پیروز حناچی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود تصریح کرد: در بحث مبارزه با فساد هیچ تعارفی نداریم و الان هم برخورد می کنیم اما به دلایل مختلف سروصدا نمی کنیم.

حناچی:در مبارزه با فساد تعارف نداریم

به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه خبری شهرداری، پیروز حناچی در نخستین نشست خبری خود که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد شهدای عملیات فاو و بدر که در اسفندماه خاطره آفریدند، گفت: در این دوره از مدیریت شهری با دو چالش جدی مواجه هستیم که تامین منابع یکی از چالش ها است. شهرداری دستگاه درآمد-هزینه است و فعالیت‌هایی دارد که توسط مناطق شکل پیدا می کند و خودش هم هزینه می کند. البته از محل مالیات بر ارزش افزوده کمک هایی از دولت دریافت می کنیم.

مسائل ایمنی خط 7 مترو حل شده اند

وی ادامه داد: به طور متوسط شهرداری روزانه باید ٢۵ تا ٣٠ میلیارد برای هزینه های جاری درآمد کسب کند و چیزی نباید در این امر وقفه ایجاد کند. براساس نظرسنجی‌های اخیر دو موضوع ترافیک و آلودگی معضلات اصلی شهروندان بودند. بیشترین فشار در دوره های مختلف در حوزه حمل و نقل و ترافیک بود و تلاش ما هم تأثیرگذاری در این زمینه است. در این راستا، به بهره برداری رساندن خط‌ های شش و هفت مترو هدف اصلی ماست. این خبر را می دهیم که خط ۶ را در خاتمه امسال و خط ٧ را هم از ایستگاه مهدیه تا میدان صنعت افتتاح خواهیم کرد. مسایل ایمنی خط ٧ هم حل شده اند.

شهردار تهران تصریح کرد: برای خط ٧، ٧٠٠ میلیارد تومان وام گرفتیم و برای خط شش هم ٢ هزار میلیارد تسهیلات گرفتیم و برای مسایل سیویل خط ۶ هم هزار میلیارد گرفته ایم. این دو خط به زودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. در خصوص این دو خط باید اشاره کنم که مخصوصا خط شش از قابلیت هایی برخوردار است؛ اگر شهرداری بخواهد از قطارهای بدون راننده استفاده کند، خط شش این قابلیت را دارد. همچنین به واسطه زحماتی که بدنه مهندسی کشیده اند، به جهت سرعت کار هم خط شش جزو موارد مهم است.

حناچی گفت: ٨۵ درصد واگن ها ترخیص شده اند و کار باقی واگن ها در واگن سازی پارس انجام شده است. ما هدف مشترکی را در شهرداری و شورا در این مورد تدوین کردیم. در حال حاضر متروی تهران حدود دو میلیون سفر در روز دارد. هدف گذاری هفت میلیون سفر جزو برنامه های ماست. انجام این مأموریت نیاز به دو هزار واگن و تکمیل خطوط باقی‌مانده مترو و کم کردن هدوی قطارها دارد. همچنین برای خط هفت هم حدود ١٧۶ دستگاه واگن از طریق فاینانس پیگیری شده است. تفاهمنامه خرید۵٠ دستگاه دیزلی نیز منعقد شده است.

 افزایش روزهای هوای پاک در سال 97

وی با بیان اینکه سهم روزهای پاک امسال افزایش پیدا کرده و روزهای قابل قبول نیز به ٩٣ روز رسیده است، عنوان کرد: تهران امسال هیچ روز ناسالمی را تا امروز تجربه نکرده است. نمی‌توانیم بگوییم این بهبود فقط به خاطر بارش باران است. وقتی ساعات پیک روزها را مقایسه می‌کنیم باز این تفاوت مشهود است؛ به نظر می‌رسد تلاش همکاران در حوزه حمل‌ونقل و پلیس راهور و مجموعه اقدامات از جمله توسعه ایستگاه های معاینه فنی و تجهیز دوربین های ترافیکی بی تاثیر نبوده است. باید این مسیر را ادامه دهیم.

حناچی ادامه داد: در همین راستا، افتتاح سه مرکز معاینه فنی خودروهای سبک را داشتیم. برای آینده هم می‌خواهیم ٢٢ کیلومتر مسیر باقی‌مانده خط شش با حداقل هشت ایستگاه را تعقیب کنیم. تلاش در جهت کاهش یک دقیقه ای هدوی مترو با بهره‌برداری از ناوگان جدید از اهداف ماست. همچنین فعال کردن شرکت مجتمع‌های ایستگاهی با هماهنگی حوزه شهرسازی از موضوعاتی است که تعقیب می کنیم. جایگزینی و نوسازی دو هزار اتوبوس فرسوده از دیگر برنامه ها است. خرید و نصب هفتصد دستگاه فیلتر جذب دوده، نوسازی ده هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ناوگان تاکسیرانی و خرید و نصب هزار سامانه هوشمند ثبت تخلف از دیگر موضوعات مورد توجه از سوی شهرداری تهران است.

شهردار تهران در ادامه به فعالیت ها در حوزه معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: تکمیل و بازنگری اسناد کن وفرحزاد و ارسال آن به شورای شهرسازی، تصویب زیرپهنه جی ٣٢٣ با رویکرد پایدار، تأیید و تصویب کلیات منطقه ٢٢، تهیه برنامه زیرپهنه های حفاظت ویژه برای مناطق مختلف، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده برای طرح‌های توسعه شهری، رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر، برگزاری همایش‌ها با هدف افزایش کیفیت نماهای ساختمان ها، آغاز عملیات پروژه های پایلوت برای مناسب سازی فضای شهر (چرا که توان‌یابان فقط کسانی نیستند که ویلچر نشین هستند)، آزاد کردن بیش از 6.4 هکتار از اراضی مورد تعرض قرار گرفته، هوشمندسازی فرآیند صدور پروانه و... از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

تهران کارگاه ساختمانی نیست

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه فنی و عمران نیز پرداخت و تصریح کرد: آماده سازی پنج پروژه جهت افتتاح، جمع آوری کارگاه های ساختمانی که کار بزرگی بود و یکی از آن ها میدان هفت تیر بود. ما یک بچینگ در میدان هفت تیر داشتیم که آن را جمع کردیم؛ تهران کارگاه نیست. تهران برای کسانی است که در آن زندگی می کنند و تلاش شده که کارگاه های غیر لازم جمع آوری شوند.

شهردار تهران ادامه داد: راه اندازی سامانه فنی و عمرانی، نگهداشت آسفالت معابر عادی و بزرگراهی، اتمام ٣٢ پروژه نیمه تمام در سال ٩٨ و همچنین ٣٩ پروژه هم در حال پیگیری است، احداث بزرگراه دولت اباد، تکمیل ستادهای بحران و ... تهران از دیگر برنامه ها است.

حناچی با اشاره به موضوع روددره ها گفت: تهران به دلیل آبهای گوارای کوه های البرز شکل پیدا کرده است. در طرح جامع احیای هفت رود دره تهران مورد تعقیب قرار گرفته است. تصور کنید که بتوانیم بخشی از رودخانه های تهران را تبدیل به فضای شهری کنیم. اگر بتوانیم دبی ١۵٠ لیتر بر ثانیه را برای این ها فراهم کنیم، کار بزرگی انجام می شود.

شهردار تهران همچنین به اقدامات معاونت برنامه ریزی پردات و عنوان کرد: ارزیابی پروژه های نیمه تمام، راه اندازه سامانه منابع انسانی و... توسط این معاونت انجام می شود. همچنین در حوزه منابع انسانی ارزیابی عملکرد مدیران مناطق، اصلاح ساختارها و ... مورد توجه است.

حناچی ادامه داد: تدوین مدل بومی شهر هوشمند و توسعه زیرساخت های ارتباطی و توسعه زیرساخت های شهروندی را نیز تعقیب می کنیم و برای این کار با استارتاپ ها ارتباط خوبی داریم.

وی با اشاره به ارتباط حوزه سلامت با ترافیک، گفت: در حوزه ترافیک یکی از کارهای ماندگار ایجاد سامانه های است که حداقل استفاده از وسیله شخصی را امکان پذیر کنند. اگر نگاه به آمار وضعیت سلامت شهروندان کنید متوجه می شوید که نیازمند تجدیدنظر در سبک زندگی هستیم. آمارهایی مانند فشار خون، دیابت، چاقی و بالا بودن ذرات معلق هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان. با این نگاه هم می شود موضوع را به شکل جدی تعقیب کرد. 

واکنش به نامه حق شناس

 شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به نامه حق شناس و تفاوت حناچی شهرداری با حناچی وزارت راه و این که چقدر به خطوط قرمز خود وفادار مانده است و نیز مجوز به 60 برج باغ گفت: اولا اعضای محترم شورای شهر مجازند که سوال کنند و نظارت کنند و حتی اعتراض داشته باشند. در مورد نامه ای که منتشر شده است و متعلق به یک ماه پیش است من به ادبیات مان رجوع می کنم: "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن". انشاءالله ما تمام تلاش خود را می کنیم و اعضای شورای شهر همراهی کامل دارند و به طور مرتب هر هفته جلساتی برای هماهنگی داریم .

مجوز برج - باغ ها پسندیده نبود

در مورد مجوز باغ ها و شعارهایی که قبلا می دادم؛ بخش عمده ای از توضیحات اول من نشان داد که حناچی آن طرف میز با این طرف فرق نکرده بلکه آن زمان در موقعیت کنترل بودم الان در موقعیت اجرا.  در موقعیت اجرا هر اقدامی که شما را از اجرا دور کند درست نیست. اداره شهر تهران موضوعی نیست که به دنبال حواشی باشم.

حناچی درباره مجوز به برج باغ ها تصریح کرد: هیچ قانونی عطف به ما سبق نمی شود. مجوز برج باغ ها موفق نبوده است. در سال 82 نامه ای نوشتم و آن را رد کردم. وقتی قانونی در برنامه و طرح تفصیلی و طرح جامع می آید و عده ای زندگی شان به آن گره می خورد اگر شهرداری می خواهد جلوی آن را بگیرد باید با روشی حرکت کند که در عین حرکت در جهت گیری عمومی یعنی جلوگیری از تخریب باغ ها باشد. قطعا شهرداری مصوبات شورا را در این زمینه دنبال می کند.

مناسب سازی فضای عمومی در دستور کار است

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامه های مدیریت شهری در حوزه مناسب سازی شهر برای معلولان گفت: با معنای امروز، معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کند. پس ما وظیفه داریم در درجه اول تمام ساختمان های عمومی را برای تمام اقشار مناسب‌سازی کنیم. این یک فرایند است. مسایلی که فرایند هستند در یک نقطه متوقف نمی‌شوند، بر اساس مطالعه شکل پیدا می‌کنند و باید مستمراً مورد نظارت قرار بگیرند. به طور قطع می‌توانم بگویم که در فضاهای عمومی تلاش شهرداری بر این است که مناسب‌سازی صورت

بگیرد. در بخش‌های تخصصی‌تر نیز ایجاد امکانات برای شهروندان روشندل و دوستان ناشنوا در دستور کار است. موضوع مناسب‌سازی برای من کاملا جدی است. 

 تغییرات طرح ترافیک

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییرات طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد توضیح داد: در مورد طرح زوج و فرد تمامی مطالعات نشان می داد این طرح به صورت مقطعی و آنی تأثیرگذار خواهد بود و اگر قرار باشد به صورت دائمی اجرایی شود تأثیرگذاری خود را از دست می دهد. وی ادامه داد در این خصوص پلیس راهور وزارت کشور، شورای عالی ترافیک و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاق نظر داشتند. شهردار تهران با اشاره به جزئیات طرح ترافیکی که طی سال های گذشته اجرایی می شد توضیح داد در طرح ترافیک پیشین 441 گروه مختلف سهمیه دریافت می کردند و در این باره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت. و حتی قسمتی از مجوزها به صورت رایگان توزیع می شد و به جای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کنیم با جریمه 20000 تومانی و ورودی 40000 تومانی آنها را به بی قانونی تشویق و ترویج می کردیم. حناچی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که در محدوده طرح زندگی می کنند در طرح ترافیک سال 98 می توانند از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوند اضافه کرد شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت 30/8 از محدوده خارج شوند وس از ساعت 17 به محدوده وارد شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند و این یک امتیاز ویژه برای ساکنان است و البته دارندگان وسایل پاک و هیبریدی تا 90 درصد از تخفیف برای دریافت مجوز برخوردار خواهند شد. همین طور در این طرح برای جانبازان و توانیابان تخفیف در نظر می گیریم. شهردار تهران با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری است اضافه کرد 40 درصد این آلودگی ها به دلیل تردد وسایل شخصی است و تنها راه حل این است که تردد خودروهای شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. باید تلاش کنیم در شهر سالم زندگی کنیم و راه حل این، استفاده نکردن از خودروهای شخصی خواهد بود. این گونه نیست که فقط گروه های خاص مجبور شوند کمتر از خودروهای شخصی شان استفاده کنند. در طرح جایگزین به مسایل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است.

اعتراضات پیمانکاران کاهش پیدا کرده است

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمعات پیمانکاران مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران به دلیل دریافت مطالبات خود و اقداماتی که شهرداری تا به امروز انجام داده است، توضیح داد: پیمانکارانی وجود دارند که از شهرداری تهران مطالبات خرد و کلان داشته اند و یکشنبه ها و سه شنبه ها در مقابل شهرداری تهران اعتراضاتی را مشاهده می کردیم و بعضاً شکل این اعتراضات نشان می داد که این مورد سازماندهی شده است.

وی ادامه داد: البته این به این معنی نیست که شهرداری تهران بدهکار نیست یا نمی خواهد مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

شهردار تهران اضافه کرد: همکاران من در بخش مالی مناطق بدهی به پیمانکاران را مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده اند بعضاً به صورت غیرنقد مطالبات آن ها را پرداخت کنند.

حناچی با بیان اینکه اخیراً اعتراضات پیمانکاران کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: شاید برخی از این اعتراضات به دلیل زیاده خواهی است و تلاش می کنند با اعتراض در مقابل شهرداری تهران فضایی را ایجاد کنند تا مدیران شهری تحت فشار قرار گیرند. البته ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بدهی شهرداری به پیمانکاران را پرداخت کنیم، اما این کار را به صورت منطقی و فارغ از فشارهای بیرونی انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می آید اقشار کم درآمد در تهران به حاشیه رانده می شوند، گفت: جهت‌گیری عمومی در شهرداری این است که هر کسی که بیشتر از منافع شهر استفاده می کند هزینه بیشتری بپردازد. طبیعتاً مردم عادی از حداقل امکانات استفاده می‌کنند. کسانی که استفاده بیشتری می‌کنند، طبیعتاً هزینه‌اش را نیز از ایشان می‌گیریم. در خیلی از خیابان‌ها رستوران هایی می‌بینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از این‌ها نخواهد گذشت

شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم به صورت متناسب استفاده می‌کنند، مورد حمایت قرار دهد. ما یارانه بسیار زیادی برای مترو می‌دهیم چرا که اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می‌کنند؛ شاید یکی از دلایل عدم مداخله بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است.

مواردی که برای دولت تهدید است می تواند برای شهرداری فرصت باشد/فروش شهروند و شهرآفتاب در لایحه بودجه 98 مطرح نشد

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای برون رفت از وضعیت اقتصادی چه برنامه ای دارید، آن هم در شرایطی که در لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد فروش برخی از سرمایه های شهر از جمله شهر آفتاب و فروشگاه شهروند را ارائه کرده اید و این موضوع در کمیسیون تلفیق رد شد، گفت: در مورد مشکلات اقتصادی می توان گفت این مورد ناشی از وضعیت کشور است ولی مواردی که دولت را تهدید می کند می تواند برای ما یک فرصت تلقی شود.

وی تصریح کرد: حجم زیاد نقدینگی به اشکال مختلف می تواند فرصت سرمایه گذاری را به وجود آورد و ما باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم.

حناچی ادامه داد: موضوع فروش فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را که مطرح کردید اصلاً در بودجه سال 98 مطرح نشده است. ما قصد داریم تکمیل پروژه های عمرانی را در سال 98 به بخش خصوصی واگذار کنیم و تلاش می شود تا به شکل سهامی عام یا پروژه های خاص فرصتی را فراهم کنیم تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی علاقه مند شود.

 تهران خاکستری است

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که طبق یک نظرسنجی بخش قابل توجهی از مردم تهران نام شهردار را نمی دانند و در این شرایط چه برنامه اصلاحی فوری برای برون رفت از مشکلات موجود تهران دارید، گفت: نظرسنجی که اشاره کردید مربوط به مهر ٩٧ است و مربوط به دوره بنده نیست، اما در مورد اقدامات اصلاحی باید عرض کنم وقتی می‌گوییم در دورانی هستیم که منابع کم داریم، به این معنا نیست که هیچ کار نکنیم. به عنوان مثال به کاربرد رنگ در شهر توجه کنید. اگر از شما بپرسند تهران چه رنگی است، می‌گویید خاکستری. تهران شهر رنگی نیست.

وی ادامه داد: در ریودوژانیرو سرنوشت یک محله زاغه‌نشین با رنگ عوض شد، چرا که هنرمندانه و با استفاده از اصول از آن بهره‌برداری شد. در دوران ما به دلایلی شهر ما خاکستری شد. رسیدگی به موضوعات این چنینی در دستور کار ما است. در این حوزه از کمک متخصصین کمال استفاده را خواهیم برد. به زودی متناسب با این قبیل ایده‌ها اقداماتی را شروع خواهیم کرد.

حناچی گفت: باقی کارهای ‌ما نیز از این جنس است. لزوما همه کارها از طریق تزریق پول انجام نمی‌شود. مردم اگر دل بدهند، سخت‌ترین کارها انجام می‌شود.

در مبارزه با فساد تعارف نداریم

حناجی در پاسخ سوال خبرنگاری درباره سوالات شهروندان از ترافیک و فساد در مدیریت شهری گفت: ترافیک را که مفصل توضیح دادم در مبارزه با فساد تعارفی در این زمینه نداریم. همین الان هم برخورد می کنیم اما سر و صدا نمی کنیم ولی هر جایی که در شهرداری امر نامتعارفی وجود داشته باشد پیگیری و برخورد می شود اما این را خبری نکرده ایم. ما قاضی نیستیم اگر برخوردی باید صورت بگیرد باید از سوی سیستم های نظارتی این کار انجام شود ما تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محیط سالم به کار خواهیم برد.

حناچی درپاسخ به سوالی درباره طرح تفصیلی و اعتراضات مردم فرحزاد به مسائل طرح گفت: در مورد طرح جامع تفصیلی ما با چند چالش مواجه بودیم که ابلاغ و اجرا نشده بود بازبینی در طرح تفصیلی آغاز شده است طرح تفصیلی فرحزاد تصویب و ابلاغ شده است انشاءالله همکاران پیگیری می کنند. موضوع طرح تفصیلی جزو اقدامات اساسی ماست و به طور جدی در حال تعقیب هستیم و رابطه معقول و منطقی با وزارت شهرسازی داریم که به این موضوع کمک خواهد کرد.

وضعیت ساخت برج ها در منطقه 22

 حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه جلوگیری از ساخت برج ها به خصوص در منطقه 22 گفت: موضوع منطقه 22 در طرح تفصیلی پیگیری شده است آنجا که میشد جلوی آن را گرفت گرفتیم. مواردی که پروانه صادر شده بود نمی شد کاری کرد اما در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشته شده بود و تصمیمات سلیقه ای گرفته شده است و ما باید به سمت چارچوب طرح جامع باید حرکت کنیم انشاءالله اسناد آن به زودی آماده و ابلاغ می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: