به گزارش عصرپرس، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مراسم پنجاه و هفتمین سالگرد تاسیس این شرکت ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و همچنین روز مهندس با اشاره به اینکه رشد و تعالی در سختیها محقق میشود، گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایط سخت زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون نیز در جنگ اقتصادی و دوره تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار دارد.
وی ادامه داد:
بااین حال هما سرافرازانه تمام پروازهای اروپایی خود را انجام میدهد. علی رغم اینکه
سرویسهای لازم برای فعال کردن هواپیماها را در مقاصد خاصی دریافت نمیکنیم اما همه
پروازهای خود را انجام میدهیم.
شرفبافی با اشاره
به اینکه این اقدام بسیار سخت است و هوشیاری بالایی را میطلبد، گفت: فعالیت در این
شرایط نیاز به مدیریت بسیار پیچیده و از جان گذشتگی بالا دارد تا پروازها به سلامت
به پرواز دربیایند و به سلامت به زمین بنشینند.
مدیرعامل شرکت
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با تشریح وضعیت توسعه ناوگان هما پس از امضای
برجام اعلام کرد: پس از امضای برجام اداره خزانهداری آمریکا سه مجوز اوفک را برای
سه کارخانه سازنده هواپیما صادر کرد و قرار بر این شد تا ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما ATR ، ۴۰ پروند که ۲۰
فروند آن آپشنال
بود و بوئینگ ۸۰
فروند هواپیما
را به ما تحویل دهد و قراردادهای ایرباس و بوئینگ ۱۰ ساله بود.
شرفبافی ادامه
داد: قرار بود که در سال ۲۰۱۶
و ۲۰۱۷ میلادی سه فروند هواپیمای ATR تحویل داده شد و تا پایان سال ۲۰۱۷، هشت فروند هواپیمای ATR تحویل گرفتیم و قرار بود در مورد هواپیمایی
بوئینگ در سال ۲۰۱۹
ساخته و تحویل
داده شود.
وی با بیان اینکه
هشتم مه ۲۰۱۸
اتفاقی رخ داد
که منجر به خروج یکطرفه آمریکاییها از برجام شد، اظهار کرد: اداره خزانهداری آمریکا
به این سه کارخانه اعلام کرد که مجوزهای اوفک باطل است و تنها میتوانند در راستای
خدمات پس از فروش اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: خوشبختانه هیچ پیش پرداختی در مورد هواپیماهای
مربوطه پرداخت نشد و هر پرداختی که در دستور کار قرار گرفت به ازای آن هواپیما وارد
شد.
شرفبافی با اشاره
به اینکه قرار بر این بود که تا سال ۲۰۱۸، ۱۲ فروند هواپیمای ATR به ما تحویل داده شود، اظهار کرد: مجوز
خاصی برای
ATR صادر کردند
و پنج فروند هواپیمای ATR تحویل
داده شد و قرار براین بود که سه فروند هواپیمای دیگر نیز تحویل داده شود، اما به دلیل
مسائل فنی و بالا بودن ریسک این موضوع مورد قبول ما قرار نگرفت و در نهایت پنج فروند
هواپیما به صورت مستقیم از تولز با خلبانهای ایرانی به ارومیه وارد شد و پنج فروند
هواپیمای دیگر به ناوگان هما اضافه شد.
مدیرعامل شرکت
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز (یکشنبه) نیز سه هواپیمای دیگر
به ناوگان هواپیمایی هما اضافه میشود، بیان کرد: فعالیتهای قراردادی این هواپیما
انجام شده و به زودی از فرودگاه مشهد به فرودگاه مهرآباد منتقل میشوند. هرچند که این
هواپیماها نو نیستند و امکان خریداری هواپیمایی نو بسیار دشوار است.
وی اضافه کرد:
چهارم آگوست سال جاری بود که تمامی هواپیماهای ایرانایر در لیست STN قرار گرفتند و تمامی هواپیماهای هما در
این لیست قرار دارند که این مساله نشان میدهد جنگ اقتصادی تا چه حد پیش رفته است و
صنعت حمل و نقل هوایی تا چه میزان از اهمیت برخوردار است.
شرفبافی در ادامه
به بدهی انباشته هما اشاره کرد و گفت: بدهی انباشته هما عدد بزرگی است و بازپرداخت
اقساط هواپیماهای خریداری شده نزدیک است. باید با افزایش ضریب افزایش ناوگان هوایی
هما راهکارهایی را پیدا کنیم که بتوانیم همه هزینههای مربوط به این شرکت هواپیمایی
بزرگ را پرداخت نمائیم.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: باید با کاهش هزینهها درآمدها را افزایش
دهیم و برای دستیابی به این مساله برنامههایی را تدوین کردهایم که چه در انتظار صدور
مجوز جهت اجراست و اگر این اتفاق رخ ندهد ترازنامه هما به شرایط ایدهآل باز نمیگردد.