اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - 23 February 2019
مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خبر داد:
مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: چاقی، اضافه وزن، اعتیاد، چربی خون و فشار خون پنج علتی هستند که سلامت مردان را در کنار حوادث ترافیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تدوین و اجرای برنامه استراتژیک سلامت مردان در سال آینده

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سیدحامد برکاتی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت مردان برگزار شد، اظهار کرد: اولین بار نامگذاری این هفته در ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۵ مطرح شد و وزارت بهداشت با سه استراتژی اصلاح سبک زندگی، حوادث ترافیکی و فعالیت فیزیکی در مردان، اقدامات خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ های وزارت بهداشت، سلامت در جنس مذکر در همه گروه‌ های سنی بیش از جنس مونث در معرض خطر بوده است، تصریح کرد: زنان نسبت به مردان سبک زندگی سالم ‌تری را دارا بوده و پیامدهای نامطلوب سلامت هم در بین پسران و مردان بیش از زنان و دختران بوده است. بخشی از این نابرابری ناشی از بی توجهی مردان به سلامت خود بوده و بخشی از آن نیز ناشی از رویکرد قهرمانانه در مردان است که به دلیل احساس رویین تنی و عدم نیاز به مراقبت و مداخله پزشکی، به دنبال درمان مشکلاتشان نمی روند.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: چاقی، اضافه وزن، اعتیاد، چربی خون و فشار خون پنج علتی هستند که سلامت مردان را در کنار حوادث ترافیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد. علیرغم اینکه به طور متوسط سطح تحصیلات مردان جامعه از زنان بیشتر است، اما سواد سلامت در مردان کمتر است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌ های وزارت بهداشت، مردان ۴۰ درصد سواد سلامت را از رسانه ملی، ۴۰ درصد را از پزشکان و گروه‌های سلامت و حدود ۲۰ درصد را از شبکه‌ های اجتماعی و اینترنتی دریافت می کنند که البته در سال‌ های اخیر دریافت اطلاعات از شبکه ‌های اجتماعی رو به افزایش بوده و در آینده شبکه‌ های اجتماعی محل مداخله‌ ای برای بحث سلامت مردان خواهند بود.

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی، اجتماعی، مخاطرات زیست محیطی و تامین امکانات اجتماعی سلامت مردان را تحت الشعاع قرار می دهد، ادامه داد: در عین حال به طور متوسط زنان ایرانی دو تا سه درصد بیش از مردان واجد بیمه عمومی و مکمل هستند، درحالی که مردان بیش از زنان شاغل بوده و بار هزینه ای و حمایتی بیشتری برعهده دارند.

برکاتی با بیان اینکه بحث سلامت مردان در دنیا مبحث جدیدی است، خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای زیادی به اولویت سلامت مردان به عنوان بدنه موتور محرکه اقتصادی کشور توجه دارند.

وی بیان کرد: هفته ملی سلامت مردان با شعار "مردان سالم ‌تر؛ مردان فعال‌ تر" با رویکرد و تاکید ویژه بر تحرک فیزیکی، در حال برگزاری است. باید توجه کرد که عمده درگیری‌ های سلامتی در مردان ناشی از بیماری‌ های قلبی و عروقی است که شاخص آن ۱۷۷ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان است. دیابت، سرطان و حوادث ترافیکی نیز در این حوزه قرار دارند. البته حوادث ترافیکی که در گذشته بین ۲۴ تا ۲۵ هزار مرگ را به خود اختصاص می‌داد، در سال‌های اخیر کاهش داشته و به حدود ۱۶ هزار مرگ رسیده است.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی و خشونت ‌بار در مردان بیشتر است، تصریح کرد: بیماری ‌های روانی که منجر به مرگ می‌ شود نیز در مردان بیش از چهار برابر زنان است؛  به طوری که در مردان ۷.۱ درصد و در زنان ۱.۷ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر رخ می دهد. همچنین حوادث ترافیکی در مردان سه برابر بیش از زنان منجر به فوت می‌ شود.

وی با بیان اینکه از هر پنج مرگ ناشی از خشونت، چهار مرگ مربوط به مردان و یک مرگ مربوط به زنان است، گفت: در مرگ های ناشی از جنگ ‌ها نیز از هر ۱۰ مورد ۹ مرگ مربوط به مردان است که این موضوع نشان می ‌دهد مردان بیش از زنان آسیب پذیرند و در عین حال، مراقبت کمتری از خود دارند و سواد سلامت‌شان نیز کمتر است.

برکاتی با بیان اینکه با آغاز طرح تحول نظام سلامت، برنامه‌های جدیدی در حوزه سلامت میانسالان برای زنان و مردان آغاز شد، افزود: در حال حاضر در حال تدوین برنامه استراتژیکی برای سلامت مردان هستیم که در سال آینده انجام می‌شود و در این برنامه با تکیه بر مشکلاتی که در چهار دهه اخیر به سلامتی مردان آسیب زده، نگاه ویژه‌ ای به سلامت مردان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در کشورهایی که خدمات سلامت به صورت عادلانه ‌تر به دو جنس ارائه داده می‌ شوند، تفاوت امید به زندگی میان زنان و مردان کمتر است. امیدواریم در سال‌ های آینده با برنامه‌ های راهبردی، اقدامات خوبی در این حوزه انجام دهیم.

برکاتی گفت: در طرح تحول سلامت، خدمات مراقبتی، ارتقای سلامت و غربالگری را برای بیماری ‌های مردان، مانند دیابت، فشارخون، غربالگری سرطان ها و تحرک بدنی ارائه می‌ دهیم و هر سه سال یک بار مردان بالای ۳۰ سال در کشور این خدمات را دریافت می‌ کنند.

وی با بیان اینکه طی بررسی ها، اولویت‌ های شش گانه ‌ای را در حوزه سلامت مردان تدوین کرده ‌ایم، افزود: سه مورد از این اولویت ها، موجب مرگ در مردان و سه مورد هم موجب بیماری در مردان می ‌شود.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث و سرطان‌ها مواردی هستند که منجر به مرگ در مردان می ‌شوند. همچنین ۱۱ علت مرگ مردان ۳۰ تا ۷۰ ساله در کشور، بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث ترافیکی، سکته‌ ها، دیابت، سرطان دستگاه گوارش، خشونت، سرطان ریه، فشار خون، خودکشی و بیماری‌ های تنفسی است. همچنین مواردی که منجر به بیماری در مردان ۳۰ تا ۷۰ ساله می‌شود عبارتند از اختلالات روانی، اختلالات اسکلتی، اختلالات باروری و جنسی که در ۲۵ درصد موارد برای مردان مشکل آفرین است. همچنین باید توجه کرد که ۵۷ درصد مردان از بیماری‌های عفونی جنسی رنج می ‌برند و دیر برای مداخله مراجعه می‌ کنند.

برکاتی با بیان اینکه ما انتظار داریم سالانه ۳۲ درصد از مردان برای دریافت خدمت به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند، تاکید کرد: این در حالی است که میزان مراجعه مردان به این مراکز بسیار کمتر است. از طرفی ۸۰ درصد جمعیت کشور در سامانه سیب ثبت نام شده‌ اند و اگر برای دریافت خدمت مراجعه نکنند از طریق فراخوان تلفنی با آنها ارتباط می‌ گیریم. در عین حال، قرار است طرحی به صورت پایلوت اجرا شود تا برخی از مراکز سلامت در نوبت بعدازظهر هم فعال باشند. در عین حال، در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌های کشور خدمات‌ را به محل کار برده ‌ایم و غربالگری سلامت را به طور هماهنگ در محل کار مردان انجام می‌ دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: