اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - 23 February 2019
وزیر ارتباطات تولید ناخالص ملی را مهم ارزیابی کرد و گفت: افزایش این شاخص می تواند در رفاه و آسایش مردم و بهبود شرایط زندگی تاثیر گذار باشد و علاوه بر آن توسعه را به همراه داشته باشد.

آذری جهرمی: مهم ترین جهاد رونق درآمد های مردم است

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدجواد آذری جهرمی امروز سه شنبه در همایش سرآمدان فناوری و صنعت در محل نمایشگاه بین المللی تهران، از رویه ای که جوانان را از فضای مجازی و تکنولوژی های نوین بیم می دهد، انتقاد کرد و افزود: نباید جوانان را از این عرصه ترساند بلکه باید فرصت های آن را تبیین و از آن، مراقبت کرد.

وی گفت: هنر این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم زیرا این عرصه، عرصه واقعیت ها است.

آذری جهرمی با بیان اینکه ذهن ها بخش کوچکی از عرصه فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند، افزود: باید در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کرد و نگاه دولتی را کنار گذاشت تا بتوان از همه جوانب فضای مجازی بهره گرفت.

وی گفت: حتی باید نگاه به افراد در بهره برداری از فضای مجازی، یکسان باشد که این موضوع مسئولیت همگان است.

وزیر ارتباطات، بر استفاده از توان بسیج در عرصه فضای مجازی تاکید کرد و گفت: پایگاه های بسیج باید تبدیل به استارتاپ شوند.

وی در ادامه توجه به تولید ناخالص ملی را مهم ارزیابی کرد و گفت: افزایش این شاخص می تواند در رفاه و آسایش مردم و بهبود شرایط زندگی تاثیر گذار باشد و علاوه بر آن توسعه را به همراه داشته باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه تولید ناخالص ملی سه مولفه صنعت، کشاورزی و خدمات را در بر می گیرد از کم شدن سهم صنعت و افزایش سهم خدمات درجهان در تولید ناخالص ملی خبر داد و افزود: همین موضوع و رشد تکنولوژی های نوین سبب شده اشتغال در این بخش ها کاهش و بیشتر به سمت خدمات شود.

وی با بیان اینکه در جهان علاوه بر آن اقتصاد تولید محور در حال تغییر به اقتصاد دانش محور است، عنوان کرد: در گذشته تنوع، کیفیت و قیمت در تولید مهم بود اما الان نوآوری و ‌فناوری محور اصلی رقابت را تعیین می کند.

وزیر ارتباطات گفت: اکنون روند خدمات هم با توجه به رشد تکنولوژی و فناوری در حال شکل گیری در بستر فناوری نوین است که ما باید به این سمت حرکت کنیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: باید تولید ناخالص ملی کشورمان به سمت خدمات برود و فناوری های نوین نقش حائز اهمیتی در آن داشته باشند.

آذری جهرمی به وقوع انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در جهان اشاره کرد و گفت: باید ما هم برای مواجه با این روند ها از هم اکنون برنامه ریزی کنیم زیرا اگر برای تحول دیجیتال برنامه ای نداشته باشیم فرهنگ ما در تصرف دیگران خواهد بود.

آذری جهرمی از ایجاد تغییر در مدل حکمرانی جهانی خبر داد و گفت: اکنون یکی از مهمترین وظایف حکمرانان برنامه ریزی برای توسعه بر مبنای اقتصاد دیجیتال است و اگر حکمرانی برای آن برنامه نداشته باشد موفق نخواهد بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکنون نیاز مردم از ارتباط به اتصال تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: اگر برای آن برنامه ریزی نداشته باشیم نیاز مردم معطل ما نخواهد ماند و به سمت دیگران کشیده خواهد شد.

وی گفت: باید در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر چنین نباشد در بازارهای بین المللی غرق خواهیم شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارایه آماری از فعالیت کسب و کارهای نوپا در کشور گفت: بر پایه گسترش کسب و کارهای نوپا در کشور مشخص است که در بسیاری از حوزه ها چون گردشگری، سلامت، بهره وری انرژی، شهر هوشمند و همچنین حوزه صادرات توسعه نداشتیم و جای کار بسیاری دارد.

آذری جهرمی از توسعه نیافتن کسب و کارهای نوپا در سایر بخش ها انتقاد کرد و افزود: درحالی که کسب و کارهای نوپا در جهان تحول ایجاد کرده و زندگی انسانی را بهبود بخشیده اند در کشور ما هنوز جای کار بسیاری است که باید آنها را فعال کرد.

جهرمی با اعلام آماری از کسب‌و کار‌های نوپای ایران اظهار داشت: امروز کسب و کار‌های نوپا در ایران ۴۲ درصد، در مرحله ورود به بازار ۲۳ درصد، در مرحله رشد اولیه ۱۵ درصد، تولید نمونه محصول اولیه ۱۱.۵ درصد، در مرحله گسترش بازار‌های جدید نیم درصد، در مرحله بلوغ و تبدیل به SME هستند که این چنین روندی در تمام دنیا وجود دارد.

وزیر ارتباطات گفت: ۱۷ درصد کسب و کار‌ها در حوزه خرید و فروش، ۱۲.۲ درصد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۷.۲ درصد در حوزه اطلاع‌رسانی و ۸.۷ درصد در حوزه سرگرمی و مشاوره فعال هستند.

به گفته وی، اکنون 59 درصد کسب و کارهای ایرانی در سطح ملی فعالیت دارند، 39 درصد فعالیت در سطح استان دارند و هفت درصد نیز در بازارهای محلی فعالیت می کنند و یک دهم درصد بازار منطقه ای دارند و 6دهم درصد در بازارهای جهانی حضور دارند.

آذری جهرمی با بیان اینکه این آمارها نشان می دهد اقتصاد ما در بخش صادرات در این حوزه فعال نیست،افزود: جای رشد دارد و باید برای آن تلاش کرد.

وی ادامه داد: اگر امروز در حوزه اندازه گیری مصرف آب، مصرف برق و گاز و بهینه سازی آنها نظامی صحیح نداشته باشیم و خدمات دایر نکنیم فردا ریز اطلاعات کاربران ما در حوزه ای خارج از حاکمیت ما ذخیره خواهد شد و آن زمان حکمرانی با چالش مواجه خواهد شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه گفته شده امروزه برخی اطلاعات در خارج از کشور پایش شده و نسبت به آن برنامه ریزی می شود که این تهدید است، گفت: البته تهدیدهای آینده از تهدیدهای امروز بسیار بزرگتر است ضمن آنکه این موضوع فرصت بی نظیری هم هست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه خلاقیت چهارچوب پذیر نیست، گفت: یکی از راه حل ها تحول دیجیتال و آینده پژوهی ایجاد گفتمان در مردم و‌مطالبه گری جوانان است.

وی با انتقاد از پایین بودن سطح دانش فنی در بسیاری از دستگاه هایی که با فعالان تکنولوژی مواجه هستند، گفت: باید در این زمینه آموزش های لازم را داد.

آذری جهرمی به ارزهای مجازی که اکنون در بسیاری از کشورها فراگیر شده است، اشاره کرد و گفت: بسیاری کشور ها موضع خود را در مواجه با این ارزها مشخص کرده اند و ما هم باید مسیر خود را انتخاب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گفتمانی ما در جهان گفتمان خود را داریم و آیا نباید در اقتصاد دیجیتال نیز این گفتمان را داشته باشیم و تنها پیرو باشیم.

وی‌ با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال یکی از ظواهر فناوری و تحول در اقتصاد است، افزود: همانطور که بسیج ثمره گفتمان انقلاب اسلامی در دنیاست باید در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز گفتمان خود را داشته باشیم ‌تا به جای اینکه غرب ایدئولوژی خود را تبدیل به اقتصاد کرده و بخواهد با ما بجنگد ما نیز بتوانیم با نوآوری ایدوئولوژی خودمان را به اقتصاد تبدیل کنیم و با آنها روبرو شویم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نوآوری با مطالبه از دولت و مسوولان به دست نمی آید بلکه با قلب و مغز انسان ها رشد پیدا می کند، خاطرنشان کرد: نیروی نخبه ای که می تواند مطابق اعتقاد ما نوآوری کند، جایگاهش در بسیج است.

آذری جهرمی با این انتقاد که متاسفانه ساختار حاکمیتی ما غریب نواز است، خاطرنشان کرد: اگر کسی آمار و ارقام اقتصاد را بداند متوجه است که باید میدان را برای جوانان باز کند زیرا این عرصه فعالیت جوانان است.

وی گفت: چاه های نفت آینده ما ذهن جوانان است و جوانان باید با نواوری و خلاقیت نقش خود را ایفا کنند.

وزیر ارتباطات بر حل چالش های بخش برای ورود جوانان تاکید کرد و یکی از ضرورت های جوان گرایی را حمایت های واقعی از آنان دانست.

آذری جهرمی گفت: باید مسایل این بخش را برای جوانان حل کنیم تا آنها بتوانند خلاقیت های خاص خود داشته باشند.

وی بر عامیانه شدن اقتصاد دیجیتال تاکید کرد و ادامه داد: باید مسیر اصلاح شود تا اقتصاد دیجیتال به کف میدان آید.

وزیر ارتباطات گفت: رفتن به سمت فناوری های نوین با قوانین سنتی شدنی نیست قوانین ثبتی سنتی که اجازه رشد نمی دهد باید برای اصلاح اکوسیستم اقدام کرد.

آذری جهرمی قوانین سنتی در بخش نظام بیمه ای، مالیاتی و قانون تجارت سال 1338 را عمده ترین مانع بر سرراه جوانان علاقمند به توسعه فناوری دانست و گفت: اگر می خواهیم در اقتصاد دیجیتال موفق شویم باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنیم.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: