اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - 23 February 2019
مجلس مهلت بازپرداخت وام شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی به کشورهای خارجی را تعیین کرد.

تعیین مهلت بازپرداخت وام برای شرکت‌های مهندسی

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره 8 ماده واحده این لایحه با 134 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

حسین امیری خامکانی در پیشنهاد این بند الحاقی گفت: در خدمات فنی و مهندسی دقتی صورت نگرفته است چرا که این خدمات و پروژه هایی که در سایر کشورها توسط صادرکنندگان صورت می گیرد، مانند فاینانسی است که آنها در کشور انجام می دهند که توان بازگرداندن آن را ندارند.

وی ادامه داد: به طور مثال نیروگاه هایی که در کشورهای دیگر توسط این شرکت ها ساخته می شوند، چندین سال طول می کشد که کالاها و تجهیزات از کشور خارج شود تا این نیروگاه ها ساخته شود، بنابراین بازگرداندن ارز 3 الی 4 سال به طول می انجامد، به همین دلیل بانک مرکزی باید برای این خدمات فنی و مهندسی مهلتی را در نظر بگیرد.

 

لاریجانی: آیت الله مومن از ارکان استوار حوزه علمیه قم بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت آیت الله مومن، گفت: مرحوم آیت الله مومن یکی از ارکان استوار حوزه علمیه قم محسوب می شدند.

علی لاریجانی، در نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور درگذشت آیت الله محمد مومن را به مردم قم، نمایندگان، حوزه های علمیه و مراجع تقلید تسلیت گفت و افزود: ایشان از سابقون در انقلاب و از یاران باوفای امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند که در همه مسیر حرکت 40 ساله انقلاب با همت بلند از کیان انقلاب اسلامی حمایت کردند و در تمام دورانی که در شورای نگهبان حضور داشتند با دقت فراوان به مسئولیت خود عمل می کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان در حوزه علمیه قم به تربیت شاگردان زیادی اهتمام داشتند و یکی از ارکان استوار حوزه علمیه قم محسوب می شدند.

وی تاکید کرد: رحلت این مرد بزرگ و فقیه جلیل القدر ضایعه عظیمی برای حوزه علمیه قم و ملت عزیز است و از خداوند متعال برای آن فقیه فقید علو درجات طلب می کنیم و به خانواده محترم ایشان و شاگردان و حوزه های علمیه و مردم شریف قم تسلیت می گوییم.

حاجی لیگانی:از تعدد احکام بودجه کاسته شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس، قوانین دائمی که از آنها پول تراوش می شود حساب و کدگذاری کند تا نیازی نباشد تا متن کامل بودجه تصویب شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی صبح امروز (شنبه 4 اسفند) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، گفت: ما اکنون در حین بودجه ریزی و طی کردن مراحل بودجه و تصویب کردن آن مرتب در حال قانونگذاری هستیم.

وی ادامه داد:عدم ثبات قوانین باعث بی ثباتی در کشور می شود. یعنی هیچکس نمی تواند تصمیم پایداری بگیرد و احساس می کند که ممکن است در بودجه سال آینده تغییر ایجاد شود. دوم اینکه در سنوات گذشته شما بیشتر دقت می کردید تعداد احکام بودجه کاسته شود ولی به نظر می رسد که الان اینطور نیست.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این همه خودمان را با چند حکم سرگرم کردیم، بعد در آخر کار در ایجاد و اصل جداول و بحث شرکت ها، فرصت برای بررسی آنها نمی رسد، بعد هم یک حکمی می آید تا پایان سال دولت به خاطر تعدد آیین نامه ها دچار مشکل می شویم.

در ادامه حاجی دلیگانی ادامه داد: برای تصویب بودجه باید تبصره هایی را مدنظر قرار داد و رعایت کرد، مانند احکام دائمی که در برنامه توسعه نوشتیم و از تصویب مجدد آنها جلوگیری شد ، برای این مهم نیز طرحی را مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد دهد.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش های مجلس در یک فرصت 6 ماهه تمام قوانین دائمی که قرار است از آنها پول تراوش کند را یافته، حساب و کدگذاری کند تا نیاز نباشد ما در بودجه متن را تصویب کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: تذکر شما وارد است، نمایندگان باید دقت لازم را داشته باشند.

گفتنی است بر اساس اصل 52 قانون اساسی؛ بودجه سالانه کل‌ کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می‌شود ازطرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس ‌شورای اسلامی تسلیم می‌گردد. هرگونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع ‌مراتب مقرر در قانون خواهد بود.


مجوز مجلس به دانشگاه‌ها برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۹۷

نمایندگان مردم در خانه ملت دانشگاه‌ها را مجاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۹۷ دانستند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (الف) تبصره (9) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس این مصوبه دانشگاه ها مجاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 97 شدند.

در بند (الف) تبصره (9) آمده است: به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 1397 نسبت به أخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

 

واریز ۸۰۰ میلیارد تومان به خزانه از محل بازپرداخت وام های دانشجویی

نمایندگان مردم در خانه ملت با واریز ۸۰۰ میلیارد تومان از محل بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی به خزانه داری کل موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (ب) تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ب) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور؛ صد ‌درصد (100%) وجوه اداره‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وامهای شهریه دانشجویی از سال 1385 تا سال 1397 تا سقف هشتصد میلیارد (800.000.000.000) ریال به خزانه‌داری کل‌کشور واریز می شود.

 

آستان قدس و بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح موظف به واریز مالیات به خزانه کل کشور شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت آستان قدس رضوی و بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را بجز موارد استثنا موظف به واریز مالیات به خزانه کل کشور کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند الحاقی 6 تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن آستان قدس رضوی و موسسات و بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح به جز موارد استثنا موظف به واریز مالیات خود به خزانه شدند.

براساس بند الحاقی 6 تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور؛ در راستای تحقق ماده(78) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف‌ 110112 اقدام کنند.

همچنین در ادامه نمایندگان با بند الحاقی 7 تبصره 9 لایحه مذکور، موافقت کردند که بر اساس آن؛ درآمد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مربوط به خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره و درآمدهای حاصل از صدور، تعویض و تمدید گواهینامه‌های مهارت مندرج در ردیفهای 140211،140161، 140103 جدول شماره(5) اختصاصی تلقی می‌شود و پس از تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه است.

در پایان نمایندگان با تبصره 9 ماده واحد لایحه بودجه سال 98 کل کشور با 179 رأی موافق، 10 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

تکلیف وزارت ارشاد برای واریز ۱۰ درصد از درآمدهای برگزاری کنسرت به خزانه

نمایندگان مردم در خانه ملت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به واریز ۱۰ درصد از درآمدهای برگزاری کنسرت به خزانه داری کل کشور کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (ح) تبصره 9 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ح) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور؛ شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (3) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل‌‌درصد(40%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج‌درصد(25%)، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

همچنین براساس بند الحاقی 5 تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور؛ بندالحاقی5- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ده‌درصد (10%) بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای(کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 

شرکت های بیمه مکلف به واریز مبلغ ۳ هزار میلیاردی از محل حق بیمه شخص ثالث به خزانه داری شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت ، شرکت های بیمه را مکلف به واریز سه هزار میلیارد ریال از محل حق بیمه شخص ثالث به خزانه داری کل کشور کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (الف) تبصره (10) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره (10) آمده است: شرکت‌های بیمه‌ای مکلفند مبلغ سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000)ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکت‌ها تعیین و به‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی شرکتهای بیمه موضوع این بند به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

 

افزایش ده درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی

نمایندگان مردم در خانه ملت با افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (ج) تبصره (10) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ج) تبصره (10) آمده است: در سال 1398 به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً ده‌درصد(10%) اضافه و منابع حاصله به ردیف درآمدی 160188 واریز می‌شود.

نمایندگان مجلس پس از بررسی تبصره 10 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور با 163 رأی موافق، 10 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه با بند (الف) و (ج) تبصره 10 لایحه بودجه کل کشور موافقت کردند.

 

هزینه پرداختی برای احداث و تجهیز بناهای تاریخی و مساجد مالیات تلقی می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند تا هزینه ای که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور احداث، تکمیل ، تجهیز فضاها، حفاظت، مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی، فرهنگی، مساجد و حوزه‌های علمیه پرداخت می شود، مالیات تلقی شود.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند الحاقی تبصره 10 ماده واحده این لایحه با 148 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش از آنجا که تصویب این بند الحاقی خلاف برنامه ششم توسعه بود، به دو سوم آرا نیاز داشت.

در بند الحاقی تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور آمده است؛ وجوه و هزینه هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور احداث، تکمیل ،تجهیز فضاها، حفاظت، مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی، فرهنگی، مساجد و حوزه‌های علمیه پرداخت می شود، با تأیید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان اوقاف و امور خیریه (حسب مورد) به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

 

نیروهای مسلح مکلف به کسر کمک هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت نیروهای مسلح را مکلف به کسر کمک‌ هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی از حقوق ماهانه آنها کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند (ج) تبصره (11) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ج) تبصره (11) آمده است: در راستای اجرای ماده (110) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، ‌نیروهای مسلح مکلفند کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور موضوع ردیف 160184 جدول شماره (5) این قانون واریز کنند.

 

معافیت پرداخت عوارض خروج برای عزیمت زائران اربعین

نمایندگان مردم در خانه ملت زائران اربعین را که قصد خروج از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق را دارند از پرداخت عوارض خروج معاف کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با جز (2) بند (د) تبصره (11) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء (2) بند (د) تبصره (11) آمده است: زائران اربعین که از تاریخ بیست و چهارم شهریور ماه سال 1398 تا دوازدهم آبان‌ماه سال 1398 از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می‌باشند.

 

شرایط اخذ عوارض خروج از کشور از زائران عتبات و مرزنشینان تعیین شد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط اخذ عوارض خروج از کشور از زائران عتبات و مرزنشینان را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با جزء (1) بند (د) تبصره (11) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس این مصوبه عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال 96 اخذ می‌شود که طبق این قانون زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار از پرداخت عوارض معاف خواهند شد.

در جزء (1) بند (د) تبصره (11) آمده است: در سال 1398، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یکبار در طول سال براساس قانون بودجه سال 1396 کل کشور مصوب 24/12/1395 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود.

گفتنی است افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن روستاها و شهرهای مرزی هستند، بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است.

 

تکلیف مجلس به سازمان تعزیرات حکومتی برای وصول دارایی‌های محکومان تعزیرات حکومتی

نمایندگان مردم در خانه ملت سازمان تعزیرات حکومتی را مکلف به شناسایی و واریز دارایی‌های محکومان تعزیرات حکومتی به خزانه‌داری کل کشور کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند الحاقی (1) تبصره (11) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی (1) تبصره (11) آمده است: سازمان تعزیرات حکومتی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسائی اموال، دارایی‌ها و وجوه نقدی و سپرده های بانکی محکومان تعزیرات حکومتی که احکام آنها صادر و تا پایان سال 1397 به مرحله اجراء در نیامده و معوق باقی مانده است، اقدام به وصول و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 

تمدید مهلت پرداخت اقساط جریمه غیبت از خدمت عمومی تا پایان سال ۹۸

نمایندگان مردم در خانه ملت با تمدید مهلت پرداخت اقساط جریمه غیبت از خدمت عمومی تا پایان سال ۹۸ موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند الحاقی 3 تبصره 11 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی 3 تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور آمده است؛ دولت مکلف است اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال 1397 متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال 1398 وصول و به حساب خزانه واریز کند. افرادی که تا پایان سال 1398 نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می شوند.

در ادامه نشست علنی، نمایندگان با تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 کل کشور با 155 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: