اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - 19 February 2019
وزیر نیرو:
وزیر نیرو الگوي مصرف را يكي از نقاط ضعف در مسايل اقتصادي دانست و گفت: موضوع الگوي مصرف كنوني، پايه يكي از فرضيات طراحان تحريم‌ها عليه كشورمان است.

الگوی مصرف از نقاط ضعف کشور استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردکانیان  وزیر نیرو در جمع فعالان اقتصادي و روساي اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور با بیان این مطلب افزود: تا زماني كه اين الگوي مصرف بيمار در كشور وجود دارد، بسیاری را وسوسه خواهيم كرد تا از اين زاويه ما را تحت فشار قرار دهند.

اردكانيان با بيان اينكه اصلاح الگوي كنوني مصرف در كوتاه مدت ميسر نبوده و مستلزم پرداخت همه جانبه از جمله ورود بخش غيردولتي و استفاده از همه ظرفيت‌هاي كشور است، ادامه داد: هم در بخش برق و هم بخش آب تشكلات خوبي در كشور وجود دارد و وزارت نيرو در اين زمينه دست همكاري به سوي بخش غيردولتي دراز مي‌كند.

وی ادامه داد: وزارت نيرو مديريت توامان عرضه و تقاضا را طرح و به مجلس ارائه كرده است و با همكاري بخش غيردولتي در اين رابطه و اجراي طرح‌هاي مكانيزم تبصره ١٩ كه نقاط روشني پيش رو دارد مي‌توانيم به توفيقات خوبي دست يابيم.

وزير نيرو درخصوص بحث برق، پايدار كردن اين صنعت و حل مشكل مطالباتي كه وجود دارد، اظهار كرد: تحرك خوبي از ناحيه سنديكا براي راهكارهاي حل مسائل و پيش نيازهاي لازم از حيث هم خانواده بودن شاهد بوديم و اميدواريم با كمك هم در اين زمينه مسيرهاي روشن‌تري را طراحي كنيم.

وي از فعالان اقتصادي بخش غيردولتي و اعضاي اتاق بازرگاني به منظور همكاري در احداث نيروگاه‌هاي انرژي تجديدپذير و انرژي پاك، بازار آب، بازارهاي منطقه‌اي در تبادل انرژي با كشورهاي همسايه و برگزاري اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ايران و روسيه در خردادماه سال آينده دعوت به همكاري كرد.

اردكانيان تصريح كرد: حضور در بازارهاي منطقه و پيش نيازهاي آن در تبادل با كشورهاي همسايه، مستلزم اين است كه با همكاري، آمادگي و حركت هدفمند گام برداريم. كشور ما در اين زمينه هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌اي كرده و مي‌بايست در قالب حضور در اين بازارها، ايجاد اشتغال پايدار و استفاده از ظرفيت‌ها تجلي پيدا كند.

وي با اشاره به فراهم شدن مقدمات الحاق جمهوري اسلامي ايران به اتحاديه اقتصادي اوراسيا گفت: با پيوستن به اين اتحاديه بازار نسبتا قابل ملاحظه ١٩٠ ميليوني براي عرضه محصولات در بخش‌هاي مختلف فراهم خواهد شد.

وزير نيرو اظهار اميدواري كرد برنامه همكاري مستمر و پررنگ تري نسبت به گذشته بين وزارت نيرو و بخش غيردولتي بنا گذاشته شود.

اردکانیان با پیشنهاد اجرای یک دوره آزمایشی تا پایان شهریورماه سال 98، گفت: از اعضای اتاق بازرگانی دعوت می‌کنیم در بازه‌های زمانی دو ماهه یکی از اعضای معرفی شده از اتاق بازرگانی در جلسات هیئت مدیره شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نیرو حضور یابد، تا اولین گام در ارتباط با انتقال و هم‌سطحی اطلاعات و ایجاد ارتباط دوسویه برداشته شود.

وی اضافه کرد: به همان اندازه که خلاء نبود عرصه میان‌بخشی دولت در بسیاری از زمینه‌ها احساس می‌شود، در بخش غیردولتی هم از نبود یک بخش خصوصی فعال، نظام‌مند و متکی بر برنامه‌های بلندمدت مبادی به آداب عرصه در صحنه‌های بین‌المللی رقابت‌پذیر در رنج هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عرصه‌ها که می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد، عرصه میان‌بخش آب است، تصریح کرد: اگر بتوانیم آب را در کشور به‌درستی مدیریت کنیم، نیمی از مسیر را پیموده‌ایم.

وزیر نیرو ادامه داد: تردیدی نیست که این ظرفیت وجود دارد، اما نیازمند کار جدی است و موفقیت در این راستا، هم حل مسئله آب و هم رفع خلاء توانمندی در مدیریت عرصه‌های میان‌بخش را به‌دنبال خواهد داشت.

اردکانیان افزود: در آن صورت، فاصله موجود بین بخش دولتی و خصوصی حذف شده و ماموریت‌محور خواهیم شد؛ به‌مثابه کاری که در حال حاضر در صنعت برق صورت گرفته و بخش دولتی و خصوصی به یک خانواده تبدیل شده است.

گفتنی است: در اتاق بازرگاني صنايع، معادن و كشاورزي ايران بيش از ٥٠ نفر از فعالان اقتصادي بخش غيردولتي حضور داشتند كه تعدادي از آنها مسائل و مشكلات صنف خود را با وزير نيرو، معاونان و مديران عامل شركتهاي مادرتخصصي زيرمجموعه وي درميان گذاشتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: