اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 17 February 2019
وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد:
وزیر راه وشهرسازی گفت: با استفاده از توانمندی‌های دریایی توانسته‌ایم ظرفیت بنادر دریایی کشور را به 230 میلیون تن افزایش دهیم و باید با اقتدار و هماهنگی‌های بیشتر توانایی های کشور را نشان دهیم.

افزایش 230 میلیون تنی ظرفیت‌های دریایی کشور

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس :محمد اسلامی در حاشیه بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که صبح امروز با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از نمایندگان ارگان‌های دریایی کشور در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد:  با استفاده از توانمندی‌های دریایی توانسته‌ایم ظرفیت بنادر دریایی کشور را به 230 میلیون تن افزایش دهیم و باید با اقتدار و هماهنگی‌های بیشتر توانایی‌های کشور نشان دهیم.

وی با اشاره به این‌که دریا و دریانوردی یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملت‌هاست و جمهوری اسلامی ایران با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی از چنین مؤلفه قدرتی برخوردار است، اظهار کرد: باید توجه به اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گیرد و هرچقدر به این مساله توجه کمتری شود به طور حتم به مؤلفه اقتدار ملی کم‌توجهی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی لازم در مورد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور از حداکثر توان دریایی خود استفاده کنیم و نسبت به فرصت‌های موجود این حوزه غافل نباشیم.

اسلامی با تاکید بر این‌که اعمال تحریم از سوی دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون با کشور همراه بوده است، گفت: باید تمام سعی و تلاش خود را جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتدارآفرین به کار گیریم، چرا که دشمن ما با اعمال تحریم پتانسیل‌های اقتدارآفرین کشور ما را هدف قرار داده است. امروزه تحریم در شرایط جدیدی قرار دارد و از تعقیب و مراقبت به اقدام و عمل درآمده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دارای نیروهای باانگیزه فراوانی است که باید از ظرفیت های آنها استفاده برد. در عین حال پنل‌هایی که در بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی به آن توجه کرده مباحث مربوط به آموزش و اشتغال است که نشان می دهد این همایش ها با توجه به نیازهای اساسی کشور تدوین و برگزار می شود.

وی در عین حال تصریح کرد: شغل های فراوانی است که باید در حوزه دریایی کشور ایجاد شود و دست اندرکاران این بخش مهم باید به آن توجه بیشتری داشته باشند. همچنین، باید در حوزه دریایی کشور قابلیت های رقابتی را ایجاد کنیم تا به توان کشور بیفزاییم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه با توجه به کاستی ها و نارسایی هایی که وجود دارد توانستیم ظرفیت بنادر کشور را از ۱۹ میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از ۲۳۰ میلیون تن برسانیم که اینها نشان از توانمندی ایران در این حوزه دارد.

وی افزود: امروزه در بحث تجاری سازی و در بحث ایجاد مشاغل پشتیبان حوزه دریایی و گردشگری دریایی، فرصت های بی نظیری داریم که از آنها استفاده نکرده ایم. همچنین باید دریانوردی بین بنادر را ایجاد کنیم زیرا مردم به سفرهای دریایی نیاز دارند و باید این امکان را برای آنها به وجود بیاوریم.

اسلامی در بیان پیشنهادها و توصیه های خود به مسئولان ارشد سازمان بنادر اعلام کرد: پیشنهادم این است که در ارتباط با قابلیت سازی برای شکاندن تحریم ها هرآنچه شایسته است، سرمایه گذاری کنیم. زیرا کشور قابلیت های سرمایه گذاری فراوانی دارد که باید از آن بهره ببریم و باید این مطلب را به تحریم کنندگان نشان دهیم که نمی توانند ما در کلافی حبس کنند و فرک کنند که با خیال باطل به اهداف شوم خود دست می یابند.

وی تصریح کرد: مردم ایران بزرگتر از ظرفیت های ترسیم شده ای هستند که استکبار جهانی ترسیم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که مردم در کشور نیاز به شغل دارند، تاکید کرد: صنایع دریایی هم در شمال و هم در جنوب کشور این قابلیت را دارد تا شناورهای گوناگونی ایجاد کند که این مهم به رشد تولید داخلی در زمینه تجهیزات دریایی و ایجاد اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد.

اسلامی ادامه داد: امکاناتی که در تبصره های قانونی وجود دارد باید در مجلس پیگیری شود. باید کمک کنیم تا صنایع دریایی کشور شکوفا شود. به همین دلیل باید اراده و به این سمت حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره مانع تراشی های وجود داشته و همیشه دشمن اقدامات کورکورانه خود را انجام داده است که نمونه آن عملیات تروریستی چند روز گذشته سیستان و بلوچستان بود که منجر به شهادت تعدادی از پاسداران جان بر کف شد.

وی ادامه داد: شهادت پاسداران و ادامه دادن راه آنها موید این مطلب است که راه شهادت وجود دارد و ملت در راه اعتلای ایران هرگونه اقدامی را انجام خواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: وظیفه ماست که در بخش هایی که مسئولیت داریم در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و همچنین اقتصاد دریایی گام برداریم و فرصت های مناسبی را ایجاد کنیم.




خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: