اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - 13 February 2019
آیین گشایش سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ، عصر امروز در تالار وحدت برگزار می‌شود.

آغاز جشنواره موسیقی فجر عصر امروز در تالار وحدت

به گزارش عصرپرس، شاهین فرهت، دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به نحوه انتخاب گروه‌ها توسط هیات انتخاب و نحوه گزینش آن‌ها، افزود: امسال در هیات انتخاب از هر گونه «ژانری» متخصص داشتیم البته با توجه به اینکه تم اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود ما تمرکز خود را روی این نقطه معطوف کردیم.

وی درباره حذف جایزه باربَد، گفت: من به این دلیل وارد جشنواره سی و چهارم شدم که بتوانیم آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم، جشنواره اصولا با رویداد‌های دیگر فرق داشته باشد، راستش را بخواهید اصلا من در جریان جایزه باربَد نبودم که بخواهم درباره آن تصمیم گیری کنم، حالا نمی‌دانم چرا اجازه ندادند جایزه باربَد وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در خصوص این دوره از جشنواره گفت: به جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه‌های دیگر برای انتخاب لحاظ شد، همه آثار و گروه‌ها را از سوی هیات انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم.

علی ترابی نیز درباره حذف جایزه باربد افزود: هیچ وقت به جهت مسائل مالی جایزه باربد حذف نشده است، ضمن اینکه ما در حوزه موسیقی استاندارد‌هایی در سطح دنیا داریم که اصلا موضوع رقابت در آن وجود ندارد، ضمن اینکه اصلا قرار نیست وزارت ارشاد در قامت دولت به رقابت بخش خصوصی بیاید و جشنواره را رقابتی کند، وقتی بخش خصوصی به درستی می‌تواند موضوع رقابت را داشته باشد این درست نیست که بخش رقابتی در جشنواره حضور داشته باشد.

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر نیز درباره کیفیت جدول این دوره از جشنواره گفت: حدود ۸۴ برنامه داریم که اصلا عدد مقدسی نیست که ما بخواهیم برای آن ادعایی داشته باشیم، اما شما بدانید ما برای حضور هنرمندان مطرح برای حضور در جشنواره با بهترین هنرمندان وارد مذاکره شدیم که متاسفانه تعدادی از آن‌ها قبول نکردند در جشنواره حضور داشته باشند.

شهرام صارمی درباره نحوه انتخاب سامانه‌های فروش بلیت جشنواره افزود: ما نمی‌توانستیم به طور کامل از یک سایت برای فروش بلیت‌ها استفاده کنیم، از این روز با ۲ سامانه ۳۶۷۰ و ایران کنسرت به تفاهم رسیدیم که کار فروش بلیت اینترنتی جشنواره را به عهده بگیرند.

وی گفت: درباره انتخاب نشدن سایت «تیوال» نیز باید بگویم که این سامانه درگیر جشنواره تئاتر فجر است پس ما نمی‌توانیم در جایی متمرکز باشیم که درگیر رویداد مهم دیگری، چون جشنواره تئاتر فجر است، از این رو با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره ۲ سامانه‌ای که به آن اشاره شد به فروش بلیت اقدام کرده اند.

صارمی با اشاره به برنامه‌های ستاد جشنواره برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اجرای شادیانه‌های موسیقی اقوام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن حوزه هنری، برگزاری یک نشست پژوهشی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مدیریت رضا مهدوی و میزبانی رادیو گفتگو، اجرای قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره باغی توسط ارکستر ملی، اجرای چند قطعه ملی میهنی با همراهی گروه «همنوازان سایه» و برگزاری جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان از برنامه‌هایی است که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.

 پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز به این شرح است:

انقلاب اسلامی ایران حرکتی بر مبنای خواست و اراده مردم و بر مدار فرهنگ غنی این سرزمین بوده است. مردمی بودن ویژگی برجسته انقلابی است که چهل سال قبل موجب همبستگی و اتحاد همه‌ی ایرانیان شد. اهالی فرهنگ و هنر هم دوشادوش مردم نقشی شایسته در انقلاب ایفا کردند و در این میان هنرمندان عرصه موسیقی جلوه‌های مردمی این هنر دیرین را عمق و معنا بخشیدند. هنر موسیقی در همه دوران‌ها پشتوانه‌ای برای حرکت مردم این سرزمین بوده و هنوز هم حال و هوای روز‌های انقلاب با سرود‌ها و آوا‌های انقلابی رنگ و بویی دوچندان می‌گیرد.

برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طراوت و شکوه این رویداد فرهنگی را دوچندان کرده است.

همراهی خانواده بزرگ موسیقی از نام آوران این عرصه تا جوانان جویای نام و امید‌های آینده موسیقی کشور در رویداد امسال از ویژگی‌های ارزشمند جشنواره سی و چهارم است که در کنار ریشه‌های تنومند موسیقی ایرانی، رویش‌های انقلاب را در این عرصه به تصویر می‌کشد. حضور همه گونه‌های موسیقی در کنار یکدیگر رنگین کمانی از اصالت و خلاقیت و توانایی هنرمندان موسیقی کشورمان را پدید آورده است که در جشنواره سی و چهارم به زیبایی هر چه بیشتر رخ نمایی می‌کند.

تردیدی نیست که امکانات و ظرفیت‌های عرصه موسیقی متعلق به همه مناطق، اقوام و گروه‌ها است و از این منظر در جشنواره پیش رو به گروه‌های خارج از تهران توجهی ویژه شده است. خوشبختانه پس از چند دوره توقف، امسال جشنواره همزمان در برخی از استان‌های کشور برگزار می‌شود.

به دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی فجر درود می‌فرستم و امیدوارم برگزاری این رویداد موجب ارتقای جایگاه موسیقی فاخر ایرانی و سربلندی هنرمندان کشور عزیزمان شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: