اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - 08 February 2019
جمعی از فعالان حقوق بشر، اساتید دانشگاه، فرهیختگان و خبرنگاران در واکنش به دخالت‌های آمریکا در منطقه و نیز تلاش این کشور برای برگزاری "سیرک مذبوحانه ضد ایرانی لهستان"، در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای حقوق بشر و رئیس پارلمان اروپا خواستند با اقدامات ضد صلح، ضد امنیت و ضد حقوق بشری آمریکا علیه مردم ایران در پوشش کنفرانس لهستان، مقابله کنند.

نامه جمعی از فعالان حقوق‌بشر در محکومیت کنفرانس لهستان

به گزارش عصرپرس، متن نامه فعالان حقوق بشر، اساتید دانشگاه، فرهیختگان و خبرنگاران که در اختیار ایسنا قرار گرفته به شرح زیر است:

 

دبیرکل محترم سازمان ملل

رئیس محترم شورای حقوق بشر سازمان ملل

رئیس محترم پارلمان اتحادیه اروپا

نمایش جدید آمریکا با عنوان "آینده صلح و امنیت در خاورمیانه" در ۱۳ و ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ در حالی به میزبانی کشور لهستان برگزار می‌گردد که تاریخ هرگز جنایت‌های آمریکا را فراموش نکرده و نخواهد کرد؛ کشوری که همواره دایه‌ی دلسوزتر از مادر بوده و با ادعای احقاق حقوق بشر، آزادی و نجات انسانیت، مردم کشورهای مختلف را به خاک و خون کشیده است. امروزه آمریکا در حالی دم از صلح و امنیت در منطقه جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) می‌زند که بیشتر از یک دهه از حضورش برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی در عراق می‌گذرد؛ آیا در سوریه و یمن هم سلاح کشتار جمعی وجود دارد؟ و یا این که کودکان و زنان یمنی و سوری سلاح کشتار جمعی و تروریست هستند که هر روز بمباران و کشته می‌شوند؟ آیا در کشور عراق سلاح‌های کشتار جمعی یافت شد یا اقرار کردند که اشتباه شده است؟ (جرج بوش)

آمریکا که طی سال‌های اخیر، رهاوردش در منطقه بیشتر از آنکه حقوق بشر، آزادی، صلح و امنیت باشد؛ کشتار زنان و کودکان، آوارگی، اسارت، جنگ‌های داخلی و به یغما بردن میراث ملی، فرهنگ و ذخایر نفت و گاز بوده است، امروزه کشوری را به نفوذ بی‌ثبات کننده متهم می‌کند که با تمام قوا برای صلح و امنیت جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) هزینه‌های سنگین مالی و انسانی داده است و همچنان هم می‌دهد. ایران، تمدنی که همواره به نوع دوستی و انسانیت شناخته شده است و تاریخ گواه است که ایرانیان جان لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داده‌اند اما اکنون لهستان میزبانی سیرک مذبوحانه ضد ایرانی را عهده دار شده است.

 

رئیس محترم

هنوز قلب مردم ایران پر از ترکش‌های حملات تروریستی است که تازه‌ترین آن در سپتامبر ۲۰۱۸ در شهر اهواز رخ داده است. چه کسانی مسبب کشته شدن این افراد در خانه‌شان هستند؟ چه کشور و دولتی، حیوان انسان نمای داعش را خلق و در پشت مرزهای ایران و در میان کشورهای جنوب غربی آسیا برای دریدن امنیت رها کرده است؟ چه کشور و دولت‌هایی مسئولیت راه اندازی و مدیریت جنگ‌های نیابتی در کشورهای همسایه ایران و جنوب غربی آسیا را برعهده دارند. (دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در سخنان انتخاباتی خود در ۱۱ آگوست ۲۰۱۶ باراک اوباما و هیلاری کلینتون را مؤسسان داعش معرفی می‌کند. هم چنین هیلاری در کتاب گزینه‌ها از اقدامات و تلاش‌های خود برای ایجاد داعش سخن می‌گوید.)

آیا جنابعالی، وحشت و رعبی که حملات تروریستی داعش در روز جشن باستیل در سواحل نیس فرانسه در خاک اروپا به وجود آورد را فراموش کرده‌اید؟ این در حالی است که این نا امنی، ترس و درد وضعیتی است که هر لحظه و فارغ از مکان، همراه همیشگی و جدایی ناپذیر مردم منطقه شده است. آیا داعش را مردم جنوب غرب آسیا ایجاد کرده‌اند که قاتل جان، مال و نوامیس‌شان باشد؟

آیا جنابعالی باور می‌کنید که آمریکا ناجی صلح و امنیت در جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) است؟ آیا حافظه تاریخ، عامل حوادث هیروشیما، ویتنام، یمن، عراق، افغانستان و … را فراموش کرده است؟ آیا حوادث اخیر آمریکای لاتین غیر از این است که آمریکا به دنبال تازه‌ترین ماجراجویی کودکانه‌اش به این منطقه رفته است؟ آیا رهاورد آمریکا در سال‌های اخیر در منطقه غیر از ناامنی، بی ثباتی، کشتار زنان و کودکان بی پناه توسط گروه‌های تروریستی بوده است؟ همان گونه که بعد از انقلاب اسلامی ایران همواره با پشتیبانی از منافقین و مخالفان نظام ج. ا. ا دانشمندان و اندیشمندان آن را ترور کرده است؟

شواهد و سوابق آمریکا نشان می‌دهد که کنفرانس لهستان بیشتر از آنکه برای مردم جنوب غرب آسیا و از جمله ایران دستاوردهای صلح و امنیت در آینده داشته باشد. بوی آشوب و اخلالگری در امنیت منطقه و به ویژه ایران در آستانه چهل سالگی انقلاب آن را دارد. همان آمریکایی که این روزها پس از سلاخی بی رحمانه خاشقجی توسط مزدوران بن سلمان در خاک ترکیه در حال دوشیدن "گاو شیرده" عربستان است. گاو شیرده آمریکا در منطقه پس از سال‌ها تلاش در راستای احقاق حقوق بشر در عربستان، به زنان حق رانندگی داده است. یک مشت دلاری که گاو شیرده عربستان برای آمریکا دارد؛ چقدر است که حقوق بشر در عربستان را در همین سطح می‌پذیرد؟ (سخنان دونالد ترامپ در سخنرانی تبلیغاتی خود برای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶)

لهستان و سیاست‌مدارانش در حالی به استقبال کنفرانس آینده صلح و امنیت در خاورمیانه می‌رود که قدمت روابط و مناسبات فرهنگی و اقتصادی با کشور ایران بیشتر از زمان کشف قاره آمریکا در دنیا است و این روابط به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد. در حالی که رفتار اخیر دولت و سیاستمداران لهستان نشان می‌دهد که ارزش این روابط طولانی را نادیده گرفته‌اند. لهستان آگاه باشد که ایران هرگز این رفتار و عملکردش را علیه ایران و کمک به دشمنانش را فراموش نخواهد کرد و قطعاً با لهستان رفتاری متناسب با عملکردش خواهد داشت. آمریکا امروزه لهستان و اروپا را به عنوان زمین بازی علیه ایران انتخاب کرده است تا بار دیگر بتوانند برای دستیابی به منافع سیاسی و اقتصادی‌اش هر قربانی که لازم دارد را بدهد.

جمعی از فعالان حقوق بشر به نمایندگی از مردم ایران، انزجار و نارضایتی خود را از برگزاری این کنفرانس ضد حقوق بشری توسط آمریکا و دولتمردانش با همکاری برخی از کشورهای منطقه و به میزبانی لهستان اعلام می‌دارند. لذا از جنابعالی و همکارانتان در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و اندیشمندان، اصحابه رسانه و تمامی انسان‌های آزاد دنیا خواستاریم با محکوم کردن اقدامات ضد صلح، ضد امنیت و ضد حقوق بشری آمریکا علیه مردم ایران در پوشش کنفرانس لهستان، با چنین تحرکاتی مقابله نمائید چرا که تاریخ به تجربه نشان داده است که آمریکا برای دستیابی به منافع و اهدافش از هیچ اقدامی فارغ از فجایع انسانی و اخلاقی آن دریغ نخواهد کرد.


منبع: ایسنا

 


نام:
ایمیل:
* نظر: