اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 06 February 2019
معاون وزارت بهداشت اعلام كرد:
معاون بهداشت وزارت بهداشت بااشاره به افزايش چاقي سطح كشور به ويژه مدارس در سطح كشور، گفت: متاسفانه چاقي در كشور ما در حال افزايش است و 64 درصدجمعيت كشور يا با اضافه وزن و يا با چاقي حاد مواجه هستند و سه استان سمنان قم و تهران بيشترين اضافه وزن را در كشور دارند .

64 درصد جمعيت كشور دچار اضافه وزن و چاقي هستندخبرنگار: وجیهه مرادي 

به گزارش خبرنگار سرويس اجتماعي عصرپرس، عليرضا رئيسي معاون بهداشت وزارت بهداشت و آموزش پزشكي در نشست خبري به مناسبت دهه فجر با اشاره به دستاوردهاي انقلاب در بخش سلامت گفت: در حوزه سلامت در رسيدن به اهداف اين بخش موفق عملكرده ايم و توانسته ايم در حوزه  پيشگيري اهداف مدنظر را محقق كرده و براساس سنجش سازمان جهاني سلامت ارتقاء شاخص ها كشور ايران نسبت به كشور هاي همسايه پيشرفت چشمگيري داشته است.

19 ميليون كودك دردنيا از زدن واكسن محروم هستند

رئيسي ادامه داد: سالانه بيش از 19 ميليون كودك در دنيا از زدن واكسن محروم هستند كه در كشور ما با پوشش درصدي توانسته ايم موفق عمل كنيم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اينكه عمده مرگ و مير هاي در دنيا بيماري هاي واگير است، گفت: سالي بيش از 1500 كودك دچار فلج اطفال مي شوند و علاوه بر اين در 5 دهه گذشته سالانه بيش از 100 هزار نفر مبتلا به مالاريا مي شدند كه خيلي از آنها از بين مي رفتند همچنين سالانه 1000 نفر از نوزادان به خاطر كزاز از دست مي رفت .

رئيسي ادامه داد: بحث ايمن سازي و واكسنياسيون از دهه 40 و 50 در كشور شروع شد كه به دو دليل موفق نبود و تنها 30 درصد پوشش داشته ايم اول اينكه عدم شبكه دسترسي سراسري و دومي نبود واكسن هاي لازم در كشور، اما از سال 63 با بسيج همگاني به صورت فعال زدن واكسن را از درب منازل شروع كرده و با رشد سريع واكسنياسيون از سال 63 تا كنون به پوشش 90 درصدي رسيده ايم.

وي گفت:  بيمار كزاز نوزادي در سطح كشور حذف شد و مالاريا نيز طبق آخرين آمار تنها 20 مورددر سال  آن هم به دليل همسايگي با كشور افغانستان كه كانون مالارياست بوده است .

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: در سال 72 تزريق واكسن هپاتيت b اضافه شد وعلاوه برآن نيز در سال 83 واكسن سه گانه انجام شد و از سال 93 به بعد نيز واكسن هاي دوگانه صورت گرفت.

18 سال گذشته هيچ مورد فلج اطفال در كشور نداشته ايم

رئيسي ادامه داد: 18 ساله هيچ موردي فلج اطفال در كشور رخ نداده است و اميدواريم در آينده به سمت ريشه كني و حذف فلج اطفال برويم .

وي گفت: واكسن فلج اطفال گذشته سه ظرفيتي بود اما در سال 94 واكسن دو ظرفيتي تبديل شده كه در هر مركزي در دنيا واكسن خوراكي 2 ظرفيتي ارائه مي شود ، اما در كشور ما نوبت سوم فلج اطفال كه 4  ماهگي است تزريقي انجام مي شود كه براي ريشه كني اين بيماري است.

وي افزود:طبق توسعه سازمان بهداشت جهاني از متولدين 94 تا كنون فراخوان سراسري در سطح كشور زده شده و افرادي كه اين واكسن را دريافت نكرده اند، تزريق انجام مي شود . و علاوه بر آن نيز بيماري سياه سرفه، ديفتري، كزاز، مالاريا و ... حذف و يا در مرحله حذف است .

وي ادامه داد: بيماري سل بيماري خطرناكي است كه مشكلات زيادي را براي افراد به همراه دارد كه بيشتر اين بيماري به خاطر انتقال ويروس از طريق اتباع افغاني است

147 نفر به ازاي هر100 هزار نفر در كشور دچار بيماري سل مي شوند

رئيسي در ادامه به شاخص بروز سل در كشور اشاره كردو گفت: به ازاي هر 100 هزار نفر 147 نفر در كشور دچار سل مي شوند كه در سطح كشور هاي همسايه به جزء تركيه كه 67نفر به ازاي هر 100 هزار نفر دارد پوشش خوبي براي جلوگيري از اين بيماري در كشور داريم البته كشور افغانستان با 270 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر بيشترين بيماري سل را دارد كه بخشي از آمار كشور به وجود اتباع خارجي بر مي گردد.

بيماري هاي غير واگير بزرگترين مشكل در سطح كشور است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بيان اينكه در بحث بيماري هاي واگير نبايد غافل شويم، گفت: بيماري غير واگير مانند بيماري قلب و عرق، سرطان، بيماري ريوي و ... بزرگترين مشكل اجتماعي متاثر بر سلامت در كشور هستند كه بايد همه ارگانها  با همراهي مردم در كنترل آنها اقدام كينم.

رئيسي در ادامه با اشاره به اينكه مشكل اصلي ما در كشور بيماري هاي غير واگير است، گفت: كشورما  دو نيم برابر دنيا نمك، سه برابر شكر و بيش از 800 تا 1000 كالري اضافه مصرف داريم كه در صورت عدم رعايت رژيم غذايي مناسب با بيماري هاي قلبي عروقي و ديگر بيمارها روبه رو مواجه خواهيم شد.

وي درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبني بر افزايش چاقي سطح كشور به ويژه مدارس و برنامه وزارت بهداشت براي جلوگيري از آن چيست؟گفت: متاسفانه چاقي در كشور ما در حال افزايش است و به جزء 36درصد مابقي افراد سطح جامعه يا با اضافه وزن و يا با چاقي حاد مواجه هستند و سه استان سمنان قم و تهران بيشترين اضافه وزن را در كشور دارند كه به دليل كم تحركي و نبود رژيم غذايي مناسب باعث افزايش بيش از حد چاقي دركشور شده است.

رئيس ادامه داد: يكي از بهترين پايلوت ما براي اجراي برنامه اي سلامت مدارس هستند كه با امضاء تفاهم نامه با آموزش و پرورش در بحث سلامت بوفه مدارس، و رژيم تغذيه مناسب در حال فعاليت هستيم كه با برنامه هدفمند مي توان در حوزه سلامت اقدام كرده و از سنين پايين اقدامات لازم صورت گيرد.

شبكه قدرتمند سلامت بزرگترين دستاورد انقلاب است

وي در ادامه بزرگترين دستاورد حوزه سلامت را وجود شبكه قدرتمند سلامت دانست و گفت: در حال حاضر بيش از 18 هزار خانه بهداشت، 26 هزار مركز ارائه خدمت، 22 هزار مراقب سلامت و 1460 كارشناس تغذبه داريم كه توانسته نظام سلامت را ارتقاء دهد.

رئيسي گفت: يكي از ويژگي هاي سلامت ايران در دنيا داشتن شبكه سلامت سراسري است كه خدمت هاي يكسان در همه خانه هاي بهداشت ارائه مي دهد.

رئيسي در ادامه مهم ترين اقدامات پيش روي حوزه سلامت اشاره كردو گفت: بيش از 6 هزار و 200 پروژه در سطح يك براي حاشيه شهرها و مناطق محروم تعريف شده كه بيش از نيمي از اين پروژه انجام شده و تا نيمه اول ارديبهشت سال 98 بيش از  1500 پروژه به بهره برداري خواهند رسيد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ادامه پزشكي خانوادگي، نظام ارجاع و پرونده الكترونيك مهم ترين برنامه هاي وزارت بهداشت است كه اين موارد را همسو هم مي باشد كه بايد براي هر بخشي نيازمند بخش ديگر است.

رئيسي ادامه داد: در سطح روستاها با وجود خانه بهداشت تمام خدمات مراقبتي لازم را ارائه مي شودو بعد از آنها با ارجاع به پزشك از طريق سامانه نظام سلامت اقدامات صورت مي گيرد و به صورت سيستماتيكي پيگير درمان در روستاها انجام مي شود.

وي گفت: در سطح شهر بيماران در مراكز مختلف و به صورت آزادانه بدون ثبت سيستمي انجام مي شود در صورت اجراي نظام ارجاع سلامت بايد همه آمارها يكسان شود.

وي ادامه داد:حدود يك ميليون 500 هزار مادر باردار سالانه وجود دارد كه از اين تعداد حدود 500 هزار آن به مراكز بهداشت مي روند كه هنوز يك ميليون افراد به ديگر بخش ها مراجعه مي كنند كه بايد سيستماتيكي شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به خدمات رايگان در كشور ، گفت: در ديگر كشورها مانند استراليا و انگليس توانسته اند سيستم يكسان حوزه سلامت صورت گرفته و موفق عمل كرده اند.

رئيسي گفت: 12 گام براي سيستم ارجاع تعريف شده كه 7 گام تحت پوشش وزارت بهداشت و 5 گام بعدي توسط بخش خصوصي است كه اين برنامه بايد با همراهي تمامي بخش ها و هدفمند كردن اين سيستم هر چه سريع تر به صورت كامل اجرايي شود.

وي گفت: برنامه 12 گانه را بر منباي بودجه سالانه صورت مي گيرد كه تا سال 1402 كامل شده و به صورت سيستم سراسري اجرا مي شود از فرودين سال جاري همه پزشكان تحت پوشش وزارت بهداشت پرونده بيماران خود ثبت مي كنند امادر صورت تاخير اعتبارات اين برنامه دو سال به تعويق مي افتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با بيان اينكه در همه استانها همزمان به صورت سراسري در حال اجرا برنامه هاي 12 گانه نظام ارجاع هستيم، گفت: از فرودين امسال روزانه 53 هزار ثبت ويزيت داشته ايم كه اين آمار در بهمن ماه سال جاري به 168 هزار ثبت در بهمن ماه رسيده است و حد مطلوب ما 180 هزار در روز است.



نام:
ایمیل:
* نظر: