اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 06 February 2019
معاون پرستاري وزارت بهداشت اعلام كرد:
معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشكي اعلام كرد: در سال 98-99 با تصويب قانون و تاييد وزرات بهداشت 19 هزار پرستار جديد جذب مي شود كه مشكل كمبود پرستار را در كشور حل خواهد كرد.

جذب 19 هزار پرستار در سال 98-99خبرنگار: وجیهه مرادي

به گزارش خبرنگار سرويس اجتماعي عصرپرس، مريم حضرتي معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشكي در نشست خبري به مناسبت دهه مبارك فجر، پرستاري را حرفه اي انساني دانست و گفت: در تمام جوامع پرستاري مهم ترين ركن است كه سلامت جامعه را مدنظر دارد.

حضرتي در ادامه با اشاره به عملكرد بخش پرستاري در طي چهل سال گذشته، گفت: پرستاري در سال هاي گذشته رشد چشمگيري داشته چرا كه ما در قبل از انقلاب بيش از 70 درصد نيروها پرستاري بهيار بوده اند در حالي كه بارشد به وجود آمده  194 دانشكده پرستاري ،40 هزار دانشجو پرستاري و  2 هزار عضوهيت علمي، 16 مركز تحقيقات پرستاري به صورت شبكه ملي تحقيقات، انتشار 30 مجله پرستاري كه در مجلات معتبر منتشر مي شود و جذب سالانه 11 هزار پرستار جديد توانسته ايم موفقيت قابل توجه اي را به دست آوريم.

معاون پرستاري وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 6انجمن پرستاري ، 25 درصد سهم در توليد عمل را دارند و علاوه بر آن 180 هزار پرستار در بخش هاي دولتي و غير دولتي وجود دارد كه مشغول ارائه خدمات هستند.

130 هزار ثبت نام در سامانه ملي ثبت اطلاعات پرستاري

معاون پرستاري وزارت بهداشت در ادامه با اشاره ثبت 130 هزار  اطلاعات پرستاريدر سامانه ملي ثبت اطلاعات پرستاري، گفت: هزار و  900 پرستار پشت طرح داريم كه در اماكني كه توليد پرستار زياد است انجام شده اما به دليل حضور در محل زندگي خود تا كنون تعداد زيادي از اين افراد جذب نشده اند.

وي درادامه با اشاره به اينكه در 30 سال آينده با يك سونامي سالمندي و افزاش سالمند را در كشور روبه روخواهيم بود، گفت: با توجه به افزاش سالمند در چند سال آينده  نيازمند پرستاري جامعه و جامعه نگر هستيم تا بتوانيم خدمات خود را به اين بخش ارائه دهيم .

كمبود نيروي پرستاري را از مشكلات اين بخش دانست و گفت: ميانگين كشوري پرستار ،به تخت 73 صدم است كه قانون بازنشستي پيش از موعد نيز مشكل اين بخش را افزايش داده و آسيب اصلي را به بيمار مي رساند.

جذب 19 هزار پرستار در سال 98-99

معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشكي اعلام كرد: در سال 98-99 با تصويب قانون و تاييد وزرات بهداشت 19 هزار پرستار جديد جذب مي شود كه بخشي از مشكل كمبود پرستار را در كشور حل خواهد كرد.

حضرتي درادامه با اشاره به وجود هزار مركز فعال مراقبت در منزل، گفت: در شوراي عالي بيمه مصوب شده براي 5 بيماري قلبي، سكته هاي مغزي، سرطان ها و اكتر نوزادان در طرحي پايلوت مراقبت منزلي را دريافت كرده و تحت پوشش بيمه قرار گيرند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در تمام دنيا خانه هاي پرستاري در حال اجرا است، افزود: ما هم در اين راستا مركز جامع مراقبت هاي پرستاري طراحي شده و درآينده نزديك با تصويب آن مي توان بخش عمده  اي از مشكلات را بر طرف كرد.

صدور 17  هزار مجوز پروانه صلاحيت پرستاري حرفه اي

معاون پرستاري وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبني بر جذب پرستار، گفت: پرستار حرفه اي كمك پرستار كه كار هاي مراقبت اوليه را انحام مي دهد كه در نظر خواهي به عمل آمده نيازمند20 هزار كمك پرستار هستيم كه 17 هزار كمك پرستار تربيت شدو مجوز صدورپروانه 17 هزار انجام شده است.

وي ادامه به جذب 27 هزار و 184 نفر پرستار در سال هاي 93 تا كنون اشاره كردو گفت: جذب كمك پرستار در سال هاي گذشته كم بوداما دوره هاي تكميلي به صورت كمك پرستاري انجام شده اما جذب افراد در دانشگاه هاانجام نشده است كه به دليل كمبود بودجه دانشگاه ها مي باشد، و اميدواريم دانشگاه براي جذب اين افراد اقدام كنند.

معاون پرستاري وزارت بهداشت در ادامه به حداقل حقوق دريافتي پرستاران اشاره كردو گفت:حداقل حقوق يك پرستار يك و نيم ميليون به اضافه كارانه است كه در بخش دولتي 2 ميليون و 400 به اضافه به كارانه دريافتي حقوق دارند.

حضرتي در ادامه با اشاره به 82 درصد مرگ مير به دليل عدم پرستاري در جامعه، گفت: بسياري از بيماري ها در كشور به خاطر عدم پرستاري منجر به مرگ مي شوند كه نيازمندآموزش لازم به مردم هستيم.

مهم ترين برنامه هاي معاونت پرستاري وزارت بهداشت

وي در ادامه به مهم ترين برنامه معاونت پرستاري اشاره كردو گفت: مراقبت درمنزل و توسعه آن، مراكز جامع مراقبتي و طولاني مدت، مراكز مراقبت هاي تسكيني، بيماران سرطاني مراقبت در منزل را دريافت مي كنند، آموزش و توانمند سازي افراد براي مراقبت از خودو اجراي طرح پرستاري خانواده از مهم ترين برنامه هاي اين حوزه مي باشد.



نام:
ایمیل:
* نظر: