اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 05 February 2019
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تولید گوشت قرمز در سال جاری را ۸۵۹ هزار تن پیش بینی کرد و در عین حال خواستار کنترل جابجایی دام زنده در کشور براساس مجوز دامپزشکی به منظور جلوگیری از قاچاق شد.

پیش بینی ۸۵۹ هزار تن تولید گوشت قرمز در سال جاریبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان این که از ابتدای سال تاکنون ۱۵ تا ۱۷ درصد آمار رسمی کشتار دام کاهش یافته است،گفت: کاهش کشتار دام به معنای کاهش تولید در کشور نیست بلکه بخشی از آن به علت قاچاق دام زنده و بخشی هم به دلیل بارندگی های خوب چند ماهه اخیر و تمایل پرورش دهندگان به پروار کردن دام و عدم کشتار بوده است.

وی پیش بینی کرد که با توجه به بارش های خوبی که امسال اتفاق افتاده و بنا برگزارش های رسیده از استان ها، تولید گوشت قرمز از محل دام های کوچک در سال آینده افزایش یابد.

رضایی با بیان این که تغییر نرخ ارز، انگیزه و کشش برای صادرات را افزایش داده است، اظهار داشت: دام ایران با تغییر ارز، قیمت دار شده و تنها راه برای جلوگیری از قاچاق دام زنده، تشدید اجرای دستورالعمل نقل و انتقال دام در کشور است به طوری که تحرک دام بدون مجوز دامپزشکی امکان پذیر نباشد.

وی تصریح کرد: ظرف دو هفته اخیر با ابلاغ این دستورالعمل، خروجی دام در کشور و در میان استان ها سخت شده و در عین حال همه دستگاه های ذی ربط همچون نیروی انتظامی،نیروی مرزبانی و سازمان دامپزشکی باید مجوزهای مبدا و مقصد دام ها را کنترل و سپس اجاره حرکت دام را بدهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که که آمار مشخصی از قاچاق دام زنده وجود ندارد، گفت: اگر از حرکت غیرقانونی دام در کشور جلوگیری شود در چند ماه آینده شاهد تأثیر آن بر قیمت خواهیم بود.

وی به صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام از کشور در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود این میزان صادرات در سال مذکور افزایش قیمت ها به شکل کنونی اتفاق نیفتاد و از این رو برخی تلاش می کنند با طرح برخی مسایل، جو سازی کنند.

رضایی در ادامه با اشاره به تشکیل زنجیره تولید گوشت، گفت: تا کنون در حوزه گوشت قرمز هفت زنجیره با ظرفیت ۷ هزار تن تولید ایجاد شده که باید با روش های مختلف از جمله مشوق ها این زنجیره تقویت شود.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز را حضور واسطه ها به دلیل نبود زنجیره های تولید دانست .

رضایی ادامه داد: قیمت لاشه هر دام به ویژه گوسفند و بز باید حداکثر دو برابر قیمت زنده آن باشد، اما به علت سوداگری و وجود واسطه های غیر ضرور این قیمت گاهی به چند برابر می رسد که با توسعه زنجیره های تولید این مشکل را حل کنیم.

وی درباره تأمین باقیمانده نیاز گوشت قرمز پیش بینی کرد، امسال در ۱۶۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از محموله ۲۰ هزار تنی گوشت گوسفندی منجمد در یکی از بنادر کشور خبر داد و گفت: این محموله برای تنظیم بازار عید تهیه و منتظر ترخیص از بندر است.

وی با بیان این که تشکیل صف در برخی فروشگاه ها برای خرید گوشت قرمز به معنای کمبود نیست، اذعان داشت: با دو نرخی شدن این محصول، برخی می خواهند گوشت ارزانتر تهیه کنند و از این رو صف تشکیل می شود.

رضایی با تأکید بر تغییر سیستم توزیع گوشت قرمز و طیور تصریح کرد: دولت در حال بررسی است تا بتواند گوشت قرمز و طیور را از طروق مختلف به طور هدفمند توزیع کند و این محصولات را به دست دهک های پایین جامعه برساند و این برنامه تا عید اجرا خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: