اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 05 February 2019
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:
وزیر جهاد کشاورزی گفت: گیاهان دارویی با اقلیم کشور سازگارند و با توجه به نقش این محصولات در ایجاد اشتغال،درآمدزایی و ارزآوری، توسعه تولید،فرآوری و صادرات آن باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توسعه تولید،فرآوری و صادرات گیاهان داروییبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در نشست ستاد عالی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی که با حضور مدیران ارشد این وزارت،تشکل ها و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و بخش خصوصی برگزار شد،با اعلام این مطلب اظهار داشت:ایران از ظرفیت های خدادادی و تنوع در گیاهان دارویی برخوردار است و با توجه به این که این گیاهان به صورت دیم در عرصه های طبیعی می رویند،امکان کاشت گیاهان دارویی در این عرصه ها،مستثنیات،دیمزارها و همچنین زراعت آن وجود دارد.

وی تصریح کرد:به منظور ایجاد اشتغال، درآمد و ارزآوری می توان مدیریت و بهره برداری گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی را در چارچوب قرارداد و ظرفیت طبیعت به مردم واگذار کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از خام فروشی گیاهان دارویی بر ضرورت تشکیل شرکت های فرآوری این گیاهان تاکید کرد و افزود:ایجاد زنجیره و تولید قراردادی گیاهان دارویی توسط تعاونی های تولید و بخش خصوصی برای ساماندهی تولید و بازاررسانی این محصولات ضروری است.

حجتی با بیان این وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد زنجیره ها و تولید قراردادی گیاهان دارویی حمایت و پشتیبانی می کند،خاطرنشان کرد:در حال حاضر،زعفران به صورت قراردادی توسط بخش خصوصی تولید می شود و باید این موضوع در سایر گیاهان دارویی نیز انجام شود.

وی تغییر نرخ ارز را فرصت مناسبی برای صادرات گیاهان دارویی دانست و افزود:عملکرد کنونی توسعه گیاهان دارویی جوابگوی ظرفیت های خدادادی کشور نیست و سرعت پیشرفت در این حوزه باید افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه کاربرد گیاهان دارویی برای تولید داروهای انسانی و دامی،صنعت و تجهیزات،صادرات و واردات،نظام های تولید و بهره برداری این گیاهان تاکید کرد و گفت:نیاکان ما با همت و تلاش خود بدون اتکاء به نفت به بهترین شکل ممکن از منابع، بهره برداری صحیح کردند و این منابع را در اختیار ما قرار دادند؛ضروری است که ما هم در استفاده بهینه از منابع تلاش کنیم و شکرگزار باشیم.

در این نشست،اعضای ستاد، دیدگاه های خود را درباره ظرفیت ها و مشکلات توسعه تولید،فرآوری و صادرات گیاهان دارویی مطرح کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: