اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 04 February 2019
وزیر نیرو :
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تعرفه‌های جدید مشترکان پرمصرف در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، گفت: پیش از اعمال این تعرفه‌ها آگاهی لازم با صدور قبض‌های مجازی به مشترکان پرمصرف داده خواهد شد تا در جریان تعرفه‌‌های جدید در صورت ادامه مصرف دوره‌های پیشین خود قرار بگیرند.

تعرفه‌های جدید مشترکان پرمصرف در مراحل نهایی تصویب استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه شاخص‌های چهار دهه ما در زمینه آب شرب نه تنها در منطقه بلکه در میان کشورهای توسعه یافته قابل برابری است، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه جمعیت کشور بسیار کمتر از مقطع کنونی بوده است، ولی با این وجود جمعیت تحت آب شهری در کشور حدود 75 درصد بوده است؛ با اینکه جمعیت فعلی شهری ما بیش از 3.5 برابر شده است اما خوشبختانه در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آب شهری کشور به حدود 100 درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد تصفیه‌خانه‌‌های آب شهری کشور با رشد 5.1 برابری به 140 واحد افزایش پیدا کرده است و جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌‌های آب مطمئن و پایدار به حدود 75 درصد رسیده است که تنها در دوره 5.5 ساله دولت تدبیر و امید بالغ بر 6 میلیون نفر روستایی از آب آشامیدنی سالم و مطمئن برخوردار شده‌اند.

وزیر نیرو تاکید کرد: امروزه کشور ما نه تنها در زمینه آب شرب بلکه در زمینه شبکه‌های فاضلاب به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی پیشرفت چشمگیری داشته است. در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور فعال بوده است که این رقم در حال حاضر به 217 تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری رسیده است و خوشبختانه جمعیت تحت پوشش این بخش نیز به حدود 50 درصد است که این مهم به جلوگیری از رهاسازی فاضلاب کمک شایانی را به بهداشت محیط خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به اینکه پساب تصفیه شده منبع مطمئنی برای مصارف صنایع و فضای سبز خواهد بود، ادامه داد: ما امروزه تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ساختی نداریم که مشتریان پساب تصفیه شده آن در صف استفاده از این منابع نباشند. همین امر موجب شده تا بخش خصوصی نیز اشتیاق زیادی برای ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مدیریت تنش آبی در سال 1400، گفت: بخش قابل توجهی از این مسئله در پنج برنامه مهم تدارک دیده شده است و سعی خواهیم کرد تا مشکل تنش آبی را در شهرهای مختلف کشور کاهش بدهیم. موفقیت ما در این زمینه به میزان زیادی به همراهی مصرف کنندگان بازمی‌گردد و برای این کار درصددیم تا هم کنترل کیفی را افزایش بدهیم و هم با تولید و توزیع وسایل کاهنده بین مصرف کنندگان و تشویق آن‌ها برای استفاده از این تجهیزات بتوانیم تا حدودی میزان مصرف را با همراهی مصرف کنندگان کنترل کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این میان بخش محدودی از هموطنان نیز از فراتر از الگوی مصرف منابع آبی را استفاده می‌کنند که درصددیم این گروه را نیز برای پیوستن به جرگه خوش مصرفان تشویق کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: بدین منظور تعرفه‌های جدید در مراحل نهایی تصویب است و پیش از اعمال این تعرفه‌ها نیز آگاهی لازم به مشترکان پرمصرف داده خواهد شد و حتی قبوض مجازی تولید و ارسال خواهد شد که اگر این گروه محدود بخواهند همانند سال گذشته آب شرب بیشتری را مصرف کنند طبیعتا هزینه‌های آن‌ها بنابر بر تعرفه‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این مسئله هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک مطالبه اجتماعی است و هر زمان که با خبرنگاران مواجه شده‌ام این سوال مطرح می‌شود که تعرفه مشترکان پرمصرف چه شد؟ به هر حال در بخش آب و برق فشار بیشتر بر روی کسانی است که گروه خوش مصرف هستند و ما امیدواریم وضعیت به نحو مناسبی در این بخش اصلاح شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه در چند ماه اخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای ماهیت میان بخش بودن آب در حال شناسایی است و به رسمیت شناخته شده است. در این مدت سازوکارهای ایجاد شده و تصمیمات گرفته شده از ناحیه دولت در ارتباط با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی موجب شده است تا اگر قرار است سیاستی در زمینه آب ابلاغ شود با حضور تمامی ذینفعان و ذی مدخلان این تصمیمات مهم گرفته شود.

اردکانیان تاکید کرد: ماهیت میان آب بخش بودن امروزه در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک باور عمومی است که این مسئله ممکن است یکی از برکات خشکسالی و مشاهده مستقیم مسئله کم آبی و محدودیت منابع آبی در کشور ما بوده است تا تصمیمات مشترک در بخش آب گرفته شود و هر دستگاهی از منظر فعالیت بخشی خود به این مسئله مهم نگاه نکند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم توفیق در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز در کشور، گفت: اگر ما نگاه بخشی به حوزه آب داشته باشیم می‌توان این مسئله را از وزارت نیرو دور کرده و مشکل را به دلیل عدم تامین منابع لازم برای هدف‌های از پیش تعیین شده دانست. ولی واقعیت امر این است که با وجود نقش مهم منابع مالی برای به ثمر رسیدن این مهم لازم است یک اقدام هماهنگ میان دستگاهی نیز صورت بگیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: به هر حال معیشت کشاورزان را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اگر چاه غیرمجازی دولت نمی‌تواند نسبت به پیامدهای مسدود کردن این چاه بی توجه باشد که این امر طبیعتا مستلزم یک همکاری مشترک است تا بتوانیم تسهیلات لازم را برای این کشاورزان فراهم کنیم و در مناطقی که با محدویت جدی منابع آب روبه‌رو هستیم مشاغل جایگزین را در اختیار کشاورزان قرار بدهیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: این مهم جزو برنامه‌های ماست که مطمئنا شدنی است و مستلزم کنار گذاشتن تفکر و نگاه بخشی به آب است که همچنان هنوز هم متاسفانه تا حدود قابل توجهی این تفکر وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حل مشکل آب استان‌های اصفهان و یزد، گفت: مسئله آب در کشور ما به قدری مهم است که نه در سطح مسئولیت سنگین وزارت نیرو بلکه در سایر سطوح مدیریتی و کارشناسی به هیج عنوان محدودیت‌های تقسیمات کشوری نمی‌تواند معنای داشته باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: آب مرزها و حریم طبیعی خود را دارد که به نام حوضه آبریز رودخانه شناخته می‌شود. در محلی ممکن است حوضه آبریز رودخانه با تقسیمات کشوری تطبیق پیدا کند که معمولا هم اینگونه نیست. در حال حاضر حوضه‌های آبریز اصلی در کشور 6 حوضه آبریز بزرگ است که چندین استان را در برمی‌گیرد و برای اینکه آب به درستی مدیریت شود باید الزامات حوضه در آن لحاظ شود.

اردکانیان تصریح کرد: در خصوص استان‌های یزد و اصفهان و تمامی کسانی که از حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود بهره‌مند هستند طبیعتا برای مصارف مختلف شرب، بهداشت، کشاورزی، صنعت و در شرایط مناسب برای مصارف زیست محیطی نیز مسئله به همین گونه است. در عین حالی که تقسیمات کشوری وجود دارد ولی تخصیص‌های داده شود و برنامه ریزی‌های صورت گرفته محترم است و در عین حال شرایط اقلیمی هم نقش و اثر خود را دارد چرا که تمامی این تقسیم بندی‌ها برای شرایط سال‌های نرمال و طبیعی است و زمانی که ما با محدویت منابع مواجه هستیم این بخش‌ها نیز به نوعی متاثر خواهند شد.

وی اضافه کرد: هر سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد نیازمند این آب هستند و مصارف قابل ملاحظه‌ای هم دارند. در سال‌های خشک ما طبیعا با محدویت منابع مواجه هستیم ولی در عین حال تقسیم بندی‌های لازم نیز صورت گرفته است و اولویت در تمامی استان‌ها و از جمله این سه استان بحث تامین آب شرب است و سپس به سایر مصارف پرداخته خواهد شد.

اردکانیان یادآور شد: چندی پیش نیز با تاکید ریاست جمهور، دولت تصمیم گرفت تا شورای عالی آب را موظف کند یک کارگروهی برای احیای زاینده رود تشکیل شود که هم اکنون اقدامات این کار در حال فراهم شدن است و گزارش آن به زودی تقدیم شورای عالی آب خواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در گام نخست درصددیم تا در ذیل این کارگروه و با همکاری سازمان محیط، وزارت‌خانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی، کشور، نیرو و سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای شورای عالی آب در وهله نخست تابلوی منابع و مصارف این حوضه را مشخص کنیم و بر مبنای آن یک توافقی ایجاد شود که چه میزان آب موجود است تا اعداد و ارقام مورد توافق طرفین قرار بگیرد. امیدواریم این مسئله به سمتی برود که سطح تنازع بر سر آب کاهش پیدا کند.

سدسازی مسئله صفر و یکی نیست

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر آثار مخرب سدسازی در کشور، گفت: در طی چند روز اخیر وقوع سیلاب‌های بزرگ در کشور موجب شده بود تا سد کرخه ورودی 6800 مترمکعبی را در ثانیه تجربه کند که این رقم در مخزن سد دز به حدود پنج هزار و 300 مترمکعب در ثانیه رسیده بود که اگر این سدها وجود نداشتند ما بایستی هم اکنون یک عزای عمومی در سطح کشور اعلام می‌کردیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که امروزه حدود 47 هزار سد بزرگ در دنیا در دست بهره‌برداری است که نیمی از این رقم مربوط به کشور چین است و نیمی دیگر از آن هم عمدتا در کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا، فرانسه، کانادا، برزیل، اسپانیا و ژاپن ساخته شده است که در انتهای این لیست نیز کشورهای کره جنوبی و ترکیه قرار گرفته‌اند بنابراین کشور ما به تعداد سد و حجم مخازن اصلا قابل ذکر در میان کشورهای یاد شده نیست.

وزیر نیرو یادآور شد: این مسئله را نیز نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از این سدها در نیمه دوم قرن بیستم ساخته شده است و این کشورها پرونده مهار آب‌های سطحی و ایجاد مخازن بزرگ برای کنترل سیلاب و آب تنظیم شده برای کشاورزی و تولید برق را تا پایان قرن بیستم بسته‌اند.

اردکانیان اضافه کرد: در کشور ما نیز در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تنها 19 سد ملی در دست بهره‌برداری داشته‌ایم که این رقم هم اکنون به 172 سد بزرگ در  دست بهره‌برداری رسیده است. همچنین حجم مخازن سدهای کشور در طی چهار گذشته از حدود 13 میلیارد مترمکعب به 52 میلیارد مترمکعب رسیده است و برق تولیدی از نیروگاه‌های برق‌آبی هم از هزار و 800 مگاوات سال 57 هم اکنون به بیش از 12 هزار مگاوات رسیده است.

وی افزود: حجم شبکه‌های اصلی آبیاری و زهشکی نیز که در آن مقطع در پایین دست سدها ساخته شده بود به حدود 552 هزار هکتار می‌رسید که این رقم هم در مقطع کنوی از مرز دو میلیون 400 هزار هکتار گذشته است و تنها در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 230 هزار هکتار از شبکه‌های یاد شده آماده شده و در ماه‌های پیش رو نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد که نقش مهمی در مسئله امنیت غذایی دارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به هر حال موضوع سدسازی یک مسئله صفر و یک نیست که یا همیشه کار صحیح و درستی بوده و یا همیشه کار اشتباهی باشد. این نوع نگاه منفی به سدسازی تا حدودی یک برخورد غیرکارشناسانه است که ما نیز به دلیل مشغله زیادی کاری نتوانسته‌ایم به خوبی به این مسئله بپردازیم تا اطلاع رسانی صحیحی در این بخش صورت بگیرد که اگر سدهای خوزستان با چنین مخازنی وجود نداشتند امروزه سیلاب‌های بزرگ این مناطق چه خسارت‌های جانی و مالی را می‌توانست به همراه داشته باشد.

احداث 40 پروژه شیرین‌سازی آب دریا در دولت تدبیر و امید

وزیر نیرو گفت: هم اکنون کشور دارای 73 پروژه تاسیسات آب شیرین کن با 150 میلیون متر مکعب ظرفیت سالانه بوده که از این تعداد، 40 پروژه با ظرفیت 280 هزار متر مکعب در شبانه روز در دولت تدبیر و امید احداث شده است.

رضا اردکانیان افزود: این پروژه‌ها عمدتا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، سمنان، البرز، گلستان، اصفهان، کرمان و ایلام احداث شده و حدود 90 درصد در استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو برنامه دارد در نواری به عرض یکصد کیلومتر در جنوب کشور، تمرکز را روی نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا قرار دهد و مصارف شرب را از این محل به میزان موردنیاز تامین کند.

اردکانیان تشویق بخش خصوصی را از جمله سیاست‌های وزارت نیرو در این زمینه عنوان کرد و افزود: امیدواریم دولت هم در زمینه نیازهای ارزی این پروژه‌ها کمک لازم را صورت بخشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای تابستان 98 برنامه‌ای تفصیلی را تدارک دیده‌ایم تا بتوانیم با همکاری مردم، تابستان را بدون مشکل سپری کنیم، اظهار کرد: 27 پروژه بزرگ احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی در دستور کار است و توجه ما تنها به تابستان 98 خلاصه نمی‌شود، بلکه پروژه‌هایی آغاز شده که در سال‌های 1400 و 1401 به بهره برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: در سفر اخیر به شهرستان‌های تربت حیدریه و سبزوار در استان خراسان رضوی دو پروژه بزرگ نیروگاه سیکل ترکیبی کلنگ‌زنی شد که بیش از یک هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق این استان اضافه خواهد کرد و با حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

صنعت برق عرصه‌ای غرورآمیز از عملکرد جمهوری اسلامی

اردکانیان با بیان اینکه صنعت برق یکی از عرصه های درخشان و غرورآمیز عملکرد جمهوری اسلامی است، افزود: در 4 دهه پیش فقط 7 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داشتیم که امروز این رقم به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده و معادل 11.5 برابر رشد داشته است.

اردکانیان اضافه کرد: طی سال های بعد از انقلاب، از 3 میلیون و 400 هزار مشترک به 36 میلیون مشترک رسیده ایم، تمام شهرها و همه روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق برخوردارند و با همه کشورهایی که مرز زمینی داریم امکان تبادل انرژی فراهم شده است.

وی اظهار کرد: با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق بیش از 3 هزار مگاوات امکان تبادل انرژی داریم و این تبادلها با رعایت نیازهایی که خودمان در زمان‌های پیک مصرف بار داریم رو به توسعه است.

وزیر نیرو افزود: شرکت های سازنده تجهیزات برقی داخل در 4 دهه از 65 شرکت به 875 شرکت رسیده اند. مذاکرات خوبی با کشورهای منطقه صورت گرفته است و درصددیم تا به عنوان هاب انرژی در منطقه ظاهر شویم و برق را به یک منبع ارزآور برای کشور تبدیل کنیم.

اردکانیان، صنعت برق را یکی از عرصه های اشتغال زایی وسیع در کشور دانست که بالغ بر 3 هزار و 450 شرکت پیمانکار و مهندسی مشاور مشغول فعالیت در این صنعت است.

وی با اشاره به بدهی حدود 40 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به شرکت های پیمانکار و مهندسان مشاور در صنعت برق گفت: وزارت نیرو در زمره بدهکاران معتبر قرار داشته و بدهی ها هر چند با تاخیر، اما قطعا پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت نیرو، بخش خصوصی و سندیکای صنعت برق دوشادوش یکدیگر در تدارک برنامه‌ای وسیع برای حضور در بازارهای عراق و سوریه و ایجاد مکانیزم چندجانبه برای صادرات برق به کشورهای منطقه هستند.

وی با اشاره به آنچه ملاحظات در صادرات برق خواند، تصریح کرد: طبق آنچه در قراردادها نیز مندرج شده، در مواقع نیاز کشور و اوج بار، به هیچ‌وجه صادراتی نخواهیم داشت، همچنین مبادلات با قیمت های رسمی صورت خواهد گرفت و طبق قرارداد باید منابع مالی دریافت شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: به کشور عراق از حدود 15 سال پیش تاکنون حدود 6 میلیارد دلار برق صادر شده که اندکی بیش از 5 میلیارد دلار دریافت شده و مابقی نیز مطابق برنامه زمان‌بندی در حال پرداخت است.


نام:
ایمیل:
* نظر: