اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - 03 February 2019
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: مشکلی در تامین برنج، روغن و شکر نداریم و جریان توزیع این کالا‌ها در بازار ادامه دارد

مشکلی در تامین برنج، روغن و شکر نداریمبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت برنج وارداتی در سه هفته اخیر کاهش داشته است افزود: عرضه برنج به میزان ۲۰ هزار تن در ماه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت که با قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه می‌شود و بازار برنج هم اکنون متعادل شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: در تولید روغن مشکل نداریم و در ۱۰ ماهه امسال میزان تولید روغن نباتی ۱۷ درصد و میزان توزیع ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت:​ در توافق با انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن،  ماهانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن روغن خام در اختیار این انجمن برای تولید روغن نباتی قرار می‌گیرد.

یزدان سیف افزود: در زمینه‌ی شکر نیز ماهانه هزار تن شکر در اختیار کارگروه‌های تنظیم بازار استانی برای توزیع قرار می‌گیرد؛  البته بارندگی‌های خوزستان برداشت نیشکر را کمی عقب انداخته با این حال ۶۵۰ هزار تن شکر از منابع نیشکر، ۳۰۰ هزار تن چغندرقند و ۵۰۰ هزار تن شکر انباری داریم که تا شهریور سال آینده مشکلی در زمینه‌ی شکر نخواهیم داشت.

یزدان سیف ادامه داد: اگر برداشت نیشکر آغاز شود سقوط جدی قیمت شکر خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم سال ۹۸ از یک ماه پیش آغاز شده است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در برخی از استان‌ها،  ۴۰ درصد افزایش تولید گندم داشته باشیم.

پیش بینی افزایش تولید گندم در سال اینده

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب، پیش بینی می‌شود تولید گندم سال آینده در برخی استان‌ها ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

یزدان سیف در ادامه نشست خبری گفت: پیش بینی می‌شود سال اینده حداقل ۱۱ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره برنامه‌های خرید تضمینی سال ۹۸ گفت: از یک ماه گذشته برنامه‌های خرید سال آینده آغاز شده و رویکرد متفاوتی را نسبت به سال گذشته خواهیم داشت، از جمله اینکه پرداخت‌ها به موقع و آنلاین‌تر خواهد شد، ضمن اینکه قرار است در مراکز خرید امکانات رفاهی هم دیده شود تا خریداران و فروشندگان مشکلی نداشته باشند.

سیف درباره کیفیت گندم در کشور گفت: کمیته کیفیت گندم نشست‌های فصلی دارد و در آنجا تصمیم گرفته می‌شود تا گندم از استان به استان دیگر منتقل تا کیفیت همسان شود.

سیف در این باره که آیا تحریم در تأمین مواد غذایی مشکل ایجاد کرده است، گفت: تا به امروز هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است و همه برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین غذایی کشور به خوبی به پیش می‌رود.

دستاورد‌های انقلاب در حوزه کشاورزی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به دستاورد‌های انقلاب در حوزه کشاورزی گفت: در ابتدای انقلاب بیش از ۵۶ هزار تن پنیر وارد می‌کردیم، اما امروز در تولید لبنیات جزوه صادرکنندگان عمده در منطقه هستیم.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید گندم گفت: امروز کارخانجات آرد سازی ما از مجهزترین کارخانه‌های روز دنیا است و ماشین آلات این صنعت در کشور تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز کشور در صنعت نان و تولید ماشین آلات این صنعت در دنیا حرف اول را می‌زند و امروز جزوه صادرکنندگان فناوری تولید نان هستیم.

سیف افزود: در صنعت ماکارونی نیز بعد از انقلاب به یکی از نام‌های تجاری معتبر منطقه تبدیل شده ایم.

 

افزایش ظرفیت استاندارد ذخیره سازی بلندمدت در سیلو‌های کشور

وی با بیان اینکه در حوزه سیلوسازی در ابتدای انقلاب ظرفیت کشور ۷۷۰ هزار تن بود گفت: امروز ظرفیت استاندارد ذخیره سازی بلندمدت در سیلو‌های کشور به ۱۷ میلیون تن رسیده است.

وی گفت: سهم خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوار روستایی در ابتدای انقلاب ۵۳ درصد بود که امروز به ۳۷ درصد رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید شکر میزان تولید چغندرقند در هکتار از بیست و چهار تن به ۴۷ تن رسید که این به معنی صرفه جویی در منابع آب و خاک است.

وی افزود: امروز در کشاورزی در شرایط پایداری قرار گرفته‌ایم که برای ادامه این شرایط باید از صنایع پشتیبان حمایت کنیم.

افزایش بیش از ۵ برابری ظرفیت تولید آرد کشور پس از پیروزی انقلاب

رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: پس از پیروزیانقلاب اسلامی ظرفیت تولید آرد کشور، ​ چهار و نیم میلیون تن در سال بود که امروز به بیش از ۲۵ میلیون تن رسیده است.

همچنین حسین یزدجردی امروز در نشست خبری افزود: با توجه به مصرف ۱۱ میلیون تن آرد در کشور ظرفیت خوبی برای صادرات بعد از انقلاب ایجاد شده است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌ها در کارخانه‌های آرد سازی گفت: هم اکنون جزء۱۰ کشور برتر دنیا از نظر استفاده از فناوری آسیاب گندم هستیم.

یزدجردی با بیان اینکه بخشی از ماشین آلات کارخانه‌های تولید آرد در داخل تولید می‌شود اظهار داشت: در زمینه این ماشین آلات،  به کشور‌هایی مثل آذربایجان ترکمنستان و روسیه نیز صادرات داریم.

وی گفت: در سال ۶۸ کارخانه‌های تولید آرد به آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مجهز شدند و استقرار مسئول فنی در این کارخانه‌ها نیز اجباری شد که در ارتقای کیفیت آرد تولیدی نقش مهمی داشتند؛ ​همچنین استاندارد آرد بعد از انقلاب در کشور تدوین و اجرایی شد.

ساخت ماشین آلات تولید نان‌های صنعتی در داخل 

بنا بر این گزارش مهدی خان محمدی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی نیز در این نشست با بیان اینکه بیشتر ماشین آلات تولید نان‌های صنعتی قبل از انقلاب خارجی بود گفت: امروز اکثر این تجهیزات در داخل ساخته می‌شود و ظرفیت صادرات نیز وجود دارد.

وی افزود: مواد اولیه تولید نان‌های صنعتی از جمله خمیر مایه این نان‌ها قبل از انقلاب ۸۰ درصد وارداتی بود و از نظر تولید بهبود دهنده‌ها و مکمل‌های نان نیز در داخل تولید نداشتیم که امروز ۱۰ کارخانه در کشور این مواد اولیه نان‌های صنعتی را تولید می‌کنند.

خان محمدی ادامه داد: امروز بخشی از مواد اولیه نان‌های صنعتی به منطقه آفریقا و اروپای شرقی صادر می‌شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان صنعتی با بیان اینکه،  صادرات فناوری نان‌های صنعتی را آغاز کرده ایم گفت:​ ما ماشین آلات مربوط به این نان ها،  فرمولاسیون و مواد اولیه را صادر می‌کنیم.

 افزایش تولید ماکارونی بعد از انقلاب

مهدی آثاریان رئیس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی نیز در این نشست با اشاره به اینکه افزایش تولید ماکارونی بعد از انقلاب از سال ۷۴ با ایجاد دو کارخانه اتوماتیک آغاز شد گفت: امروز بهترین کارخانه‌های تولید ماکارونی را داریم و ۷ کارخانه تمام اتوماتیک تولید ماکارونی در کشور فعالیت می‌کنند.

نصر اله فتحعلیان دبیر انجمن سیلوداران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه قبل از انقلاب قسمت عمده گندم مصرف کشور وارداتی بود گفت: پس از انقلاب با ایجاد نهضت خودکفایی در تولید گندم از سال ۸۴ نهضت سیلو سازی به کمک بخش خصوصی آغاز شد و از سال ۸۶ این سیلو‌ها به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: امروز ۱۷ میلیون تن ظرفیت نگهداری بلند مدت در سیلو‌ها وجود دارد که از نظر کیفیت و مسائل بهداشتی در سطح بالایی قرار دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: