اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 29 January 2019
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب آب‌و‌برق‌خوزستان گفت: با تمهیدات انجام شده و عملکرد مناسب سدهای دز و کرخه در استان طی دو ماه گذشته سیلاب‌هایی با پیک 2000 تا 3000 متر مکعب بر ثانیه تعدیل شده و با مدیریت و برنامه‌ریزی در سدها میزان این سیل‌ها تا یک‌سوم کاهش یافت.

مهار سیلاب‌های بزرگ خوزستان در سدهای دز و کرخهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات‌پایه سازمان‌آب‌و‌برق‌خوزستان در این باره افزود: چنانچه تمهیدات برای کاهش میزان و تعدیل سیل از طریق تنظیم خروجی سدها انجام نمی‌شد، مناطق پایین‌دست سدهای دز و کرخه را آب فرا می‌گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود، بارش یک سال استان خوزستان طی چهار ماه اول سال آبی 97 به‌وقوع پیوسته و تاکنون نسبت به مقادیر نرمال 177 درصد افزایش بارندگی مشاهده می‌شود.

بهارلویی با بیان اینکه در همین مدت، میزان آورد به کل حوضه‌های آبریز خوزستان 11 میلیارد و 257 میلیون متر مکعب بوده است، اظهار کرد: میزان آوردها نسبت به بلندمدت، 50 درصد و نسبت به سال گذشته 370 درصد افزایش داشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان‌آب‌و‌برق‌خوزستان ادامه داد: از مجموع آورد ابتدای مهرماه تاکنون 50 درصد فقط متعلق به دو حوضه کرخه و دز بوده است که موجب شده تراز سدهای مذکور در این وقت سال متناسب با معیارهای فنی نبوده و نیاز به تعدیل و کاهش تراز حجم مخزن آنها ضروری باشد. این شرایط از اواسط آذرماه پیش‌بینی می‌شد و به همین علت خروجی از سدهای مذکور به‌صورت پلکانی روند افزایشی یافت.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی، خروجی از سدهای خوزستان حدود 5 میلیارد مترمکعب بوده که بخشی از خروجی مذکور صرفا جهت تعدیل حجم سدها و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب در پایین‌دست بوده است.

بهارلویی خاطرنشان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده، حجم مخازن سدهای خوزستان در حال حاضر به‌گونه‌ای است که توان تعدیل و تسکین سیلاب‌های احتمالی را دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات‌پایه سازمان‌آب‌و‌برق‌خوزستان با اشاره به اینکه 50 درصد ورودی یک سال آبی در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به‌وقوع می‌پیوندد، گفت: می‌بایست از هم‌اکنون شرایط را برای مهار سیلاب‌های بهاره مهیا کرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: