به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور با ماده 8 این لایحه موافقت کردند.
در ماده ۸ این لایحه آمده است : سازمان، که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان
مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۸۷/2/31 تشکیل شده بود، مسؤولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت
بحران کشور و ارتقای اثربخشی آن را برعهده دارد.
رئیس سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل هفت سال سابقه کار
تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنج ساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب
هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می شود.
تبصره ۱- ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی
به پیشنهاد سازمان، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت های
منطقه ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان
اداری و استخدامی کشور، طراحی و تصویب می شود.
تبصره ۲- رئیس سازمان به ترکیب اعضای شوراهای عالی مشروحه ذیل اضافه می شود:
الف - شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع حکم ماده (۳) قانون تاسیس شورای
عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱/12/22 با اصلاحات و الحاقات بعدی
ب- شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع حکم ماده (۲) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست
مصوب ۱۳۵۳/3/28 با اصلاحات و الحاقات بعدی
پ - شورای عالی آب موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب
۱۳۷۹/10/6 با اصلاحات و الحاقات بعدی
ت - شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران مصوب
۱۳۵۰/3/30 با اصلاحات و الحاقات بعدی.
وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت وظایف و اختیارات سازمان مدیریت بحران کشور را مشخص
کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه
کشور، با ماده 9 این لایحه با 161 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع
199 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن وظایف سازمان مدیریت بحران کشور
مشخص شد.
براساس ماده 9 لایحه مذکور؛
ماده ۹- وظایف سازمان عبارت است از:
الف - تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و
سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای
عالی
ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف
کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع
مدیریت اطلاعات ، مستندسازی و علت یابی، تهیه ضوابط فنی، استانداردها و دستورالعمل
های مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی
پ - ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله
تهیه اطلس ملی مخاطرات طبیعی و تدوین برنامه های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت
تصویب ستاد ملی
ت - کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاههای
مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون
ث - ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی
و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظامهای قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی،
عمومی غیردولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای
شرایط اضطراری، تهیه برنامه های آمادگی و پاسخ استان ها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل
های لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمان های امدادی در سطح کشور
ج- جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمکهای دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم
(۸۰) قانون اساسی
چ - ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحرانها از
جمله پیگیری ایجاد زیرساخت های لازم و تدوین ضوابط فرآیندها و استانداردهای مورد نیاز
بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاههای موضوع ماده
(۲) این قانون
ح- برنامه ریزی، هدایت و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روشهای جبران خسارت نظیر استفاده
از بیمه ها، حمایت های مالی و سازوکارهای تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق های حمایتی
خ- کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از
جمله ترویج به کارگیری فناوری های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد
نظام دیده بانی علمی از طریق همکاری های دوجانبه با چندجانبه با دانشگاهها و مؤسسات
پژوهشی
د- ایجاد چهارچوب های لازم برای همکاری مؤثر در س طح منطقه ای و بین المللی از
جمله تهیه دستورالعمل های جذب و توزیع کمک های خارجی با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون
اساسی
ذ- توسعه مشارکت های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج فرهنگ ایمنی
در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش، سازماندهی و استفاده از ظرفیت
تشکل های مردمی، نهادهای غیر دولتی، فدراسیون های ورزشی، نیروهای داوطلب مردمی و بخش
خصوصی در مدیریت بحران، تدوین ساز و کارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی
مردم در برابر بحران
ر- پیش بینی نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور
و اعلام به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاههای مسؤول موضوع ماده (۲) این
قانون جهت تأمین آنها
ز- جابه جایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران براساس مصوبات شورای عالی
ژ- نظارت بر عملکرد دستگاههای مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر
نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون
س- تهیه پیش نویس لوایح، آیین نامه های اجرائی و تصویب نامه های مورد نیاز برای
طی مراحل قانونی ظرف مدت 6 ماه
مسئولان ستاد پیشگیری، هماهنگی در مدیریت بحران در سطح ملی و استانی مشخص شدند
نمایندگان مردم در خانه ملت، مسئولان ستاد پیشگیری، هماهنگی در مدیریت بحران در
سطح ملی و استانی و شهرستانی در سازمان، استانداری ها و فرمانداری ها را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان
بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور با اصل ماده 10 این لایحه با 133 رأی موافق،
36 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده ۱۰- به منظور تسهیل انسجام، هماهنگی و هم افزایی فعالیت های دستگاهها و نهادهای
مشمول این قانون در مدیریت بحران، ستادهای مدیریت بحران در سطوح ملی، استانی و شهرستانی
در سازمان ، استانداری ها و فرمانداری ها به شرح زیر ایجاد می شود.
الف - ستاد در سطح ملی به ریاست وزیر کشور ، دبیری رئیس سازمان و با عضویت معاونان
ذی ربط وزارتخانه های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات
و فناوری اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای
مسلح، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دادگستری، صنعت، معدن
و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی،
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،
سازمان بهزیستی کشور، سازمان هواشناسی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاههای مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، به
تشخیص و دعوت دبیر ستاد تشکیل می شود.
ب- ستاد استان به ریاست استاندار و ستاد شهرستان به ریاست فرماندار با عضویت مدیران
در دستگاههای متناظر ستاد ملی و همچنین سایر دستگاههای مرتبط به تشخیص و دعوت رئیس
ستاد تشکیل می شود. مدیران مدیریت بحران استان و شهرستان، دبیران ستادهای استان و شهرستان
خواهند بود.
پ - در شرایط اضطراری، شهردار و بخشدار منطقه محل حادثه موظفند به دعوت رئیس ستاد
در ستاد شهرستان حضور یابند. رئیس شورای شهر و رئیس شورای بخش منطقه محل حادثه به عنوان
عضو ناظر در ستاد شهرستان حضور می یابند.
تبصره ۱- در کلان شهر تهران علاوه بر فرماندار، استاندار و شهردار تهران به ترکیب
ستاد اضافه می شود و ریاست ستاد با وزیر کشور است.
تبصره ۲- ستاد به طور عادی حداقل هر سه ماه یک بار و در شرایط اضطراری و وقوع بحران
به تشخیص و دعوت رئیس ستاد در هر زمان جلسه تشکیل می دهد.
تبصره 3- جلسات ستاد در شرایط عادی با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت می یابد و
تصمیمات ستاد با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ می شود. در شرایط اضطراری، ترکیب ستاد محدود
به وزارتخانه های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات
و فناوری اطلاعات و نفت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما
جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح و سایر دستگاههای مرتبط به بحران به تشخیص
و دعوت رئیس ستاد است. نمایندگان دستگاههای یادشده مجاز به غیبت در جلسات ستاد در شرایط
اضطراری نیستند. تصمیمات ستاد در شرایط اضطراری توسط رئیس ستاد اتخاذ و ابلاغ می شود
و لازم الاجراء است.
تبصره 2- در شرایط اضطراری، در ستاد استان، یک نماینده از بین نمایندگان استان
به انتخاب نمایندگان همان استان و در ستاد شهرستان، نماینده شهرستان یا یک نماینده
از بین نمایندگان شهرستان ، به انتخاب نمایندگان همان شهرستان به عنوان عضو ناظر از
مجلس شورای اسلامی حضور می یابند.