اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - 28 January 2019
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کنفرانس ضد ایرانی ورشو، گفت: این یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص است، با توجه به ماهیت برخی کشورهای جدید الورود به اتحادیه اروپا که سوابق روشنی در برخی معضلات منطقه ای هم دارند ایجاد اختلاف و شکاف میان ایران و برخی کشورهای اروپایی است.

کنفرانس ورشو یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص است

به گزارش عصرپرس، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری درباره سخنان سفیر سابق ایران درآلمان درباره اقدامات نیروهای خودسر گفت:درباره اظهارات اخیر آقای ماجدی اعلام موضع کرده ایم. او از دیپلمات های کارآمد و ورزیده و البته بازنشسته است و نظرات شخصی خود را مطرح کرده است. مطالبی که وی گفته است ارتباطی با وزارت امور خارجه ندارد.

وی افزود: ماجدی به عنوان فردی ملی و میهن پرست به حساب می آید ولی وزارت خارجه نمی تواند به وی و دیگرانی که شاغل نیستند امر و نهی کند که چه بگویند و نگویند و بعید می دانم که وی خلاف منافع ملی قصد صحبت داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: شناخت ما از وی و دورانی که در وزارت خارجه کار کرده است به اندازه ای هست که به خود اجازه ندهیم به صراحت بگوییم که منظورش خلاف منافع ملی بوده است. من قاضی نیستم، محاکم قضایی و غیر قضایی می توانند قضاوت بهتری داشته باشند.

قاسمی اظهارداشت: این حرف اروپایی ها مزخرف است که بگویید دیپلمات های ما در کشورهای محل ماموریت خود به اقدامات خودسرانه دست بزنند. این قبیل اقدامات توسط عناصر شناخته شده ضد ایرانی در خارج از کشور و با هدف ایجاد اختلال در روابط ایران با سایر کشورها انجام می گیرد.

 

سازوکار ویژه مالی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا برای تعامل با ایران گفت : ایران از ابتدا منتظر سازوکار مالی اروپا نبوده است ولی باید دید اروپا چگونه می تواند تاخیر خود را جبران کند . بهتر این است که صبر کرد و دید که طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می کند.

قاسمی افزود: از ماه ها پیش قول های زیادی در خصوص SPV شنیدیم و منتظر می مانیم تا رسما توسط اروپا این موضوع اعلام شود اما همانطور که قبلا هم گفتیم از ابتدا منتظر این مساله نبودیم.

وی در جواب به سوالی درباره سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سه کشور اروپایی گفت: سفر آقای عراقچی ارتباطی با این موضوع ندارد و در چارچوب مناسبات و رایزنی های ما با سه کشور اروپایی است . همچنین با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افشای برخی اسناد مرتبط با پولشویی و قید شدن نام ایران در آن، اظهارداشت: همیشه در رسانه های جهان مطالبی وجود دارد که الزاما درست نیست و بهتر است از منابع و مراجع ذی‌ربط پیگیری کنید.

وی درباره اظهارات لودریان وزیر خارجه فرانسه درباره گفت وگو بر سر مسائل موشکی با ایران، یادآور شد: وی درباره برنامه موشکی ایران اظهاراتی داشته است که ما هم پاسخ لازم را دادیم. برنامه موشکی ایران دفاعی و بازدارنده است و قابل مذاکره هم نیست و بر این اصول و اقدام خودمان مصر هستیم و ادامه خواهیم داد و قطعا با صحبت های دیگران مشی خود را تغییر نمی دهیم.

قاسمی درباره روابط میان ایران و روسیه و اظهار نظر یکی از مقامات آن تحت این عنوان که ایران را به چشم متحد خود نمی بینیم، گفت: نباید زیاد با واژگان سیاسی کلنجار رفت، برداشت حقوقی و عرفی از کلمه متحد متفاوت است. شاید برداشت طرف روسی از کلمه متحد حقوقی است که درست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما بیشتر در قالب دو همکار و شریک مهم و دو همسایه، همکاری های نزدیک دو جانبه ای و منطقه ای را در موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه داشتیم و این همکاری های راهبردی را ادامه خواهیم داد.

کنفرانس ورشو یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کنفرانس ضد ایرانی ورشو، گفت: این یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص است، با توجه به ماهیت برخی کشورهای جدید الورود به اتحادیه اروپا که سوابق روشنی در برخی معضلات منطقه ای هم دارند ایجاد اختلاف و شکاف میان ایران و برخی کشورهای اروپایی است.

وی با بیان اینکه سیاست آمریکا ایجاد شکاف در کشورهای اروپایی است، اظهار داشت: معاون وزیر خارجه لهستان در سفر به تهران توضیحاتی درباره این اجلاس ارائه کرد و پاسخ های لازم را دریافت کرد ما موضوع را البته با بدگمانی دقیق به آمریکا زیر نظر داریم .

قاسمی خاطر نشان کرد تا جایی که می‌دانم دعوتی از ایران برای حضور در این کنفرانس نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره سازوکار مالی ایران با اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای دیگر اظهار داشت: از روزهای نخست می‌دانستیم که آمریکا در ادامه نقض عهد های خود دنبال بازگرداندن تحریم‌هاست. ما و بسیاری از کشورها وارد مذاکرات کارشناسی دقیق شدیم و در حال حاضر سازو کار مالی ما با بسیاری از کشورها مشخص شده و با برخی در حال اجراست.

قاسمی افزود: با این حال، به دلیل نوع رفتار آمریکا و خصومت آن نسبت به ایران کمتر در این موارد صحبت کردیم و خواهیم کرد و مسائل به صورت دوجانبه دنبال می‌شود.

 

سازوکار مالی با اروپا از سازوکار سوئیس جداست

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: بحث اس پی وی که سه کشور اروپایی آن را پیگیری می‌کنند با سازوکار مالی که سوئیسی‌ها مطرح کردند دو موضوع جداگانه است. سوئیس علاقه‌مند بوده است که سازوکار مشخصی با ایران برای برخی تبادلات کالایی داشته باشد و این کانال میان ایران و سوئیس خواهد بود و وظایف مشخص در حیطه همکاری های دوجانبه خواهد داشت.

سخنان فلاحت پیشه موضع رسمی ایران نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که روسها در زمان حملات اسرائیل به سوریه سامانه‌های اس ‏300 را خاموش می کنند، اظهارداشت: با تمام احترامی که برای آقای فلاحت‌پیشه قائل هستم اظهارات وی موضع رسمی جمهوری اسلامی نیست . موضع رسمی سیاست خارجه در وزارت امور خارجه بیان می شود.

وی ادامه داد: نمایندگان محترم نظرات، دیدگاه‌ها و خیر اندیشی های خود را مطرح می کنند اما می توانم تاکید کنم که روابط ما با روسیه در همه ابعاد به خوبی در جریان است و در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت و گو می‌کنیم و این گفت وگوها ادامه دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در هفته های آینده ما تعداد زیادی تبادل هیات‌ میان دو کشور خواهیم داشت و رایزنی ها بین دو کشور ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نهایتا منشاء سخنان آقای فلاحت پیشه و درستی و نادرستی آن را بهتر است ایشان بیان کنند. ضمن اینکه موضوع کاملا اطلاعاتی امنیتی و نظامی است و لازم نیست در این باره پاسخی بدهم.

سیاست دفاعی خود را به دیگران نخواهیم سپرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص گفت وگوهای ایران و فرانسه در زمینه برنامه موشکی و اینکه این گفت و گوها با مجوز کدام نهاد انجام شده است، اظهار داشت: درباره انجام چنین گفت وگوها و اسنادی که درباره آن حرف می زنید اطلاعی ندارم. می‌توانم صبر کنم تا شما اسناد را ارائه کنید و بعد درباره آن پاسخ دهم.

وی با بیان اینکه قطعاً چنین گفت وگویی وجود ندارد، افزود: موضع ما درباره برنامه موشکی کاملاً روشن است و به کرات مواضع خود را بیان کرده ایم و همه جهان از این مواضع آگاه است.

قاسمی در عین حال گفت: ما نشست‌های متعددی با بسیاری از کشورهای اروپایی آسیایی و کشورهای منطقه داریم که به صورت ادواری در تهران و پایتخت های این کشورها برگزار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در این نشست ها مسائل فیمابین دو کشور بیان می شود همانند سفری که معاون سیاسی وزیر امور خارجه به کشورهای اتریش، اسلواکی و بلغارستان انجام داد.

قاسمی گفت: ما با فرانسه هم چنین نشست‌هایی داشتیم و خواهیم داشت که هر ۶ ماه یکبار در تهران و یا پاریس برگزار می‌شود و طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه سیاسی اقتصادی و فرهنگی در این نشست ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه مسائل جهانی و تحولات بین‌المللی هم می‌تواند در این نشست‌ها مورد گفت و گو قرار گیرد، گفت: آنچه با فرانسه گفت و گو شده با سایر کشورها هم انجام می دهیم، اما درباره مسائل موشکی با هیچ کس و در هیچ زمینه ای صحبتی نداریم چراکه این موضوع مربوط به ایران است و ما سیاست دفاعی خودمان را به دیگران نخواهیم سپرد.

وی تصریح کرد: ما با جدیت تمام سیاست‌های ایران که در تهران تنظیم می شود را ادامه خواهیم داد. همواره توضیح داده ایم که سیاست ما دفاعی و بازدارنده است و نه تهاجمی، و دلایل مشخصی هم برای این سیاست داریم.خبر در حال تکمیل است

قاسمی یادآور شد: اروپا هم باید بداند و می داند که جمهوری اسلامی با توجه به تجربه جنگ تحمیلی و میزان سلاح های مخرب که به زرادخانه‌های منطقه سرازیر می شود باید بتواند برای افزایش توان دفاعی خود از همه امکانات موجود استفاده کند و این به دیگران مربوط نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست ورشو و اینکه وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده در این نشست حضور خواهد داشت، گفت: کشورها درباره مسائل خودشان، خود تصمیم می گیرند.اینکه آقای 'هانت' در این نشست شرکت می‌کند یا نه، در آن دخالت نمی کنم ولی قطعاً ما این کنفرانس را به طور دقیق رصد می‌کنیم.

وی یادآورشد: اقداماتی هم در عرصه دیپلماتیک صورت گرفته و ما معیارهای لازم را برای قضاوت خواهیم داشت و نوع رفتار کشورها در قبال این نشست برای ما مهم است و آن را مورد توجه قرار خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای اروپایی ها مبنی بر نگرانی از برنامه موشکی ایران در آستانه و ثبت اس پی وی در اروپا، اظهار داشت: ما اشتراکات بسیاری با کشورهای اروپایی داریم و اختلاف نظرهایی هم همواره وجود داشته است و هر کدام از ما از ارزش های خاصی تبعیت می‌کنیم اما الزاما به این معنا نیست که نمی توانیم با یکدیگر گفت و گو و همکاری کنیم.

قاسمی با بیان اینکه صبر می‌کنیم تا ببینیم اس پی وی چگونه اعلام می شود، اظهار داشت: پس از صحبت مقامات اروپایی درباره سازوکار مالی درباره آن ارزیابی خود را ارائه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه با همکاری ایران روسیه و آمریکا از بروز فاجعه در سوریه جلوگیری می‌کنیم و اینکه آیا این صحبت ها نشانه حضور آمریکا در گفت و گوهای آستانه است، گفت: تصویری که من از آمریکا دارم تصویری است که در هر جایی حضور می‌یابد جز تخریب ویرانی و آوارگی برای مردم آن منطقه دستاوردی ندارد و تاریخ به خوبی این را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: من چنین برداشتی ندارم که آمریکا بتواند و بخواهد در آستانه حضور داشته باشد آنچه من می فهمم عصبیت و عصبانیت این کشور از روند موفق همکاری سه کشور در مبارزه با تروریسم و کمک به دولت سوریه برای آزادسازی بخش عمده‌ای از سرزمین خودش است.

وی تصریح کرد: باید آمریکا را در تصویر خودش دید و بر اساس این تصویر درباره آن قضاوت کرد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود و ممکن است اروپا بعد از اجرایی شدن اس پی وی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کنند و در این صورت واکنش ایران چه خواهد بود اظهار داشت: قصاص قبل از جنایت نمی کنم که مثلاً چند ماه آینده چه اتفاقاتی می‌افتد و یا اروپا ، ایران را تحریم می کند و عکس العمل ایران به این اقدام چه خواهد بود.

وی گفت: اس پی وی ساز و کاری است برای مقابله با تحریم های آمریکا نسبت به ایران و اینکه اروپا برای حفظ این سازوکار امتیازی به آمریکا بدهد و یا بخواهد همزمان با اجرای آن مردم ایران را تحریم کند اینها با هم قابل جمع نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:اقدامات کشورهای شرکت کننده در نشست ضدایرانی ورشو را رصد می کنیم. اروپا یا می‌تواند کنار آمریکا قرار بگیرد و یا مایل است در برجام بماند و با ساز و کار مشخص بخشی از همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران دنبال کند. جمع شدن این مجموعه با رفتارهای خصمانه آمریکا و خروج این کشور از برجام و بازگرداندن تحریم ها امکان پذیر نیست.

 حضور ظریف در مجمع تشخیص مصلحت

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور وزیر امور خارجه در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه آیا توانست اعضا را قانع کند گفت: آنچه من در رسانه ها دیديم این بود که آقای ظریف به خوبی حق مطلب را ادا کردند و توضیحات لازم را در مجمع بیان کردند ولی مجمع نتوانست در جلسه این هفته به تفاهم لازم برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد و احتمالا هفته آینده و در جلسه دیگر این مباحث مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و با اشرافی که آقای وزیر به موضوع و عارضه های مثبت و منفی آن دارند سخنانشان با رضایت کامل برخورد شده است.(مواجه شده است)

وی در عین حال گفت: باید صبر کرد و دید اعضای مجمع به چه نتیجه خواهند رسید و بیان آن در اینجا از صلاحیت من خارج است.


منبع: ايرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: