اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - 26 January 2019
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور تاکیدکرد:
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اهداف مهم انقلاب، توسعه مشارکت زنان در امور اجتماعی بود، گفت: در بسیاری از نقاط کشور در قبل از انقلاب با پدیده عدم اعتماد برای حضور زنان در جامعه مواجه بودیم که انقلاب اسلامی با مشارکت و حضور فعال زنان در سطح جامعه توانست ارزش های اجتماعی در بین زنان را بالاببرد.

هدف انقلاب، توسعه مشارکت زنان در امور اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در نشست خبری با اشاره به تحولات حوزه زنان در 4٠ سالگی انقلاب اظهار داشت: از بین ٢٠٠ شاخص در حوزه زنان و خانواده 4٠ شاخص مهم مدنظر داریم و گزارش تحلیلی از وضعیت زنان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه افزود:  این گزارش حاکی از تحولات زنان است چون پیشرفت های چشمگیری بعد از انقلاب در این زمینه داشته ایم، اما به این مفهوم نیست که مشکلاتی در سطح جامعه وجود ندارد.

سهم 30 درصد زنان در انتصابات 

ابتکار در ادامه با اشاره به رشد 15 درصدی زنان در کسب پست‌های مدیریتی، گفت:  با توجه به هدف گذاری رییس جمهور و سهم ۳۰ درصدی انتصابات به زنان در این زمینه تخصیص دو کارنامه برای وزرا و استانداران داریم که کارنامه استانداران حاکی از ۶۰ درصد رشد در سال اول فعالیت دولت در انتصاب زنان به عنوان بخشداران، مدیران کل، معاونان فرماندار، فرماندار و معاون استاندار است که رشد قابل توجهی را داشته ایم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده  افزود: کارنامه‌ای هم در اختیار وزرا قرار گرفت که از نظر انتصاب مدیران ارشد وضع را ارزیابی کردیم و گزارش‌ها حاکی از این است که حدود ۱۴.۷ درصد رشد انتصاب مدیران زن را داشتیم که هنوز تا شاخص ۳۰ درصدی فاصله داریم.

ابتکار درادامه با اشاره به لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت، اظهار داشت: ایراد اصلی به این لایحه به موضوع حبس و مجازات است که ما اعلام کرده ایم اگر مجازات جایگزین حبس مدنظر باشد، اعلام آمادگی می کنیم.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته به صورت تخصصی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، قضات و صاحبنظران روی این موضوع کار شد و انتظار این بود که این لایحه که مورد انتظار جامعه زنان و حامی خانواده است تصویب شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در عرصه آموزش عالی پیشرفت های خوبی داریم اما تعداد زنان به رتبه استادی هنوز رقم خوبی نیست و زنان در مدیریت عالی کم هستند و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، هنوز مشکلاتی در زمینه دسترسی زنان به بهداشت و خدمات آموزشی داریم.

تخصیص 42 درصدی تسهیلات روستایی به زنان

ابتکار در ادامه با بیان اینکه در عرصه اشتغال فراز و نشیب های زیادی داریم و به دلیل اشتغال غیررسمی هنوز آمار این شاغلان در آمارها تجلی پیدا نکرده ، گفت:  از ١٨ هزار میلیارد تومان تسهیلات پایدار 4٢ درصد تسهیلات در روستاها در اختیار بانوان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در موضوع ورزش امروز دختران ما قهرمانی های چشمگیری دارند و یک سوم تیم های اعزامی به مسابقات آسیایی، بانوان بودند اما هنوز در زمینه دسترسی عموم مردم به خدمات ورزشی و امکان دسترسی بانوان هنوز عقب ماندگی داریم.

ابتکار افزود: در موضوع مشارکت سیاسی زنان ایرانی، میزان این مشارکت از رفراندوم سال 5٨ تاکنون بالا بوده است و شاید در هر انتخابات نیمی از شرکت کنندگان زنان بودند و ما از نظر آمار دچار مشکل شدیم و تلاش می شود آمارهای دقیق را داشته باشیم تا به آمار کامل تر برسیم.

معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده  با اشاره به اینکه حضور زنان کافی نبوده است، خاطرنشان کرد: حضور در مجلس کفایت نمی کند و امیدوارم تحولات خوبی صورت گیرد.

 ممنوعیت ازدواج زیر 13 سال در کشور

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره کودک همسری ،گفت: مساله کودک همسری دارای ابعاد مهمی است که یکی از آنها مباحث حقوقی و دیگری مباحث فرهنگی است، از آنجا که برای این مساله مهم مجلس شورای اسلامی و همه ما تلاش می کنیم، نباید ناامید شویم اگر چه معتقدیم باید ممنوعیت ازدواج زیر 13 سال اجرایی شود چرا که آمارهای نگران کننده ای دراین رابطه وجود دارد و آسیب هایی را برای این کودکان به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به افزایش میزان طلاق در این گونه ازدواج ها هشدارهایی داده است که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته دنبال تنظیم لایحه ای در این زمینه هستیم که به زودی این لایحه آماده می شود.

حضور زنان در ورزشگاه ها

به گفته وی، برای موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها نیز در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شد. دولت یک آیین نامه یا دستورالعمل در کمیسیون دولت تصویب کرد و قرار شد همه دستگاه های اجرایی برای سالم سازی فضا برای استفاده بانوان از فضاهای ورزشی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در چند مورد این اتفاق رخ داد و بعد از آن نشست های تخصصی با باشگاه هواداران برگزار شد تا روی فضای فرهنگی ورزشگاه ها کار شود که با صحبت های وزیر ورزش و جوانان، امیدواریم مشکلات به حداقل برسد و در یک فضای خوب و سالم حضور زنان در ورزشگاه ها را داشته باشیم.

ابتکار در ادامه به موضوع اهداف انقلاب برای توسعه همه فعالیت ها اشاره کرد و گفت: اکنون روند رشد و شتاب علم در ایران نسبت به خیلی از کشورهای دنیا بالاتر است. حتی بانوان نیز در این عرصه حرکت رو به رشدی را دارند.

وی با بیان اینکه تلاش شده در جامعه ایران یک الگوی جدیدی پیاده شود که در این الگو سوء استفاده از زن به عنوان یک کالا صورت نگیرد، اظهار داشت: ممنوعیت استفاده از زنان به عنوان تبلیغات را در گزارش تحولات 40 ساله حوزه زنان و خانواده را نیز داریم.

ابتکار خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی که در جامعه وجود دارد این است که اگر زنان در جامعه باشند، خانواده ها تضعیف می شوند اما این گونه نیست، بر اساس الگوی انقلاب اسلامی زنان حق حضور در جامعه را دارند. این تصور که زنان به موجب همسر یا مادر بودن باید در خانه بمانند امری است که در جامعه امروزی دیگر قابل قبول نیست و انقلاب اسلامی موجب تثبیت حضور فعالانه زنان در جامعه در شده است.

چهل سال چهل دستاورد

در ادامه بهناز موحدی، مدیر کل برنامه ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به تشریح اقدامات این معاونت در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: با گذشت  چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به گذشته و مقایسه آن با امروز نشان‌دهنده عمق تحولی است که ملت ایران آن را تجربه کرده است.

وی ادامه داد:"چهل سال چهل دستاورد "موضوعی است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ارائه و مستند سازی عملکردهای صورت گرفته پرداخته و از آن رونمایی شده است .

مدیر کل برنامه ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: همانطور که می دانیم یکی از معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتبار زنان در آن کشور است.با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ زنان از حقوق و تکالیفی برخوردار شدند و تحولات قابل توجهی در حوزه های مختلف اجتماعی اتفاق افتاد که جامعه زنان نیز ازآن بی بهره نبود.

موحدی ادامه داد: این گزارش دستاوردهای زنان در ۴۰ شاخص حول محورهای سلامت و بهداشت ، آموزش ،مشارکت اقتصادی،مشارکت اجتماعی ،مشارکت فرهنگی ،مشارکت سیاسی و توفیقات زنان در عرصه ورزش و... می باشدکه خوشبختانه در محورهای فوق شاهد توفیقات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای هستیم که می تواند آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی را به خوبی چه در داخل به نسل جوان و چه در عرصه بین الملل معرفی نماید .

وی درادامه گفت: در ایام دهه فجر، اطلاعات و اینفوگرافی های آماده شده را از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: