اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - 22 January 2019
سرپرست وزارت بهداشت
سرپرست وزارت بهداشت، گفت: امروز با همه دستاوردهایی که در عرصه سلامت داریم، بی توجهی به شاخص‌های زیست محیطی مانند ریزگردها و شرایط نامناسب آلاینده های صنعتی، سلامت را به شدت تهدید می‌کند.

بی‌توجهی به شاخص‌های زیست محیطی، سلامت تهدید می کند

به گزارش  عصرپرس به نقل از وبدا، سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در پارک پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته با ۵ دلار فرزندان مان را علیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می‌کردیم و همه مراحل دست خودمان بود و آن زمان توانستیم در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه از نظر شاخص هایی مانند مرگ کودکان کمتر از ۵ سال، مرگ نوزادان و مادران باردار رتبه اول را کسب کنیم.

وی با اشاره به تغییر الگوی بیماری ها از واگیردار به سمت غیر واگیر، تصریح کرد: امروز فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، حوادث جاده‌ای و عوامل موثر زیست محیطی بر حوزه سلامت، هزینه‌های نظام سلامت را بسیار سنگین کرده است. بار بیماری‌های امروز، تلنبار ندیدن‌های دیروز ما است چون یک دوره شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان، معادل هزینه های واکسیناسیون یک شهرک مسکونی است و یک شب اقامت بیماران در بخش های مراقبت های ویژه در ارزان ترین کشورهای دنیا، 1000 دلار هزینه دارد.

 سرپرست وزارت بهداشت، تاکید کرد: مشارکت بین بخشی و به میدان آمدن همه دست‌اندرکاران نظام اجرایی کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، ضروری است. البته وزارت بهداشت در کنترل بیماری های واگیردار و واکسیناسیون نقش اصلی را داشت، اما در کنترل بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و حوادث، وزارت بهداشت کمترین نقش را دارد.

نمکی گفت: باید این حرکت خردمندانه که در سازمان محیط زیست برای توسعه نگاه سبز، صنعت سبز و اقتصاد سبز دنبال می‌شود را ارج نهیم. در سازمان برنامه و بودجه برای دانشگاه های سبز، امتیازاتی قائل بودیم. البته دانشگاه سبز دانشگاهی نیست که از انرژی سبز استفاده کند بلکه باید بتواند در توسعه اندیشه سبز در کشور تاثیر بگذارد.

 وی یادآور شد: اهداف توسعه پایدار را راشل کارسون در کتاب "بهار خاموش" زمینه‌سازی کرد. چه شد که امسال صدای چکاوک از مزرعه‌های ما نمی‌آید؟ تلنگر خانم کارسون زمینه اندیشه توسعه پایدار را فراهم کرد.

سرپرست وزارت بهداشت در پایان گفت: امروز همه ما باید کنار هم بایستیم و فریاد بزنیم که آلاینده‌های زیست محیطی، نفس نظام سلامت ما را خواهند گرفت. همه باید کمک کنند تا سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که این عرصه، حوزه مهمی است. امروز، نظام سلامت متاثر از بیماری‌هایی است که اکثر آنها مانند ریزگردها و آلاینده ها از عرصه محیط زیست، نشات خواهد گرفت چون تالاب ها خشک شده و آلودگی ها وارد غذا می شوند. برای مثال، تالاب انزلی که یکی از نگین های منطقه است، از طریق رودخانه های زرجوب و گوهر رود به سم آلوده می شود، در حالی که این تالاب، جایگاه تخمگذاری ماهیان خاویاری است و میزان سم موجود در پوست ماهی کفال، به مراتب بیشتر از حد مجاز است.


نام:
ایمیل:
* نظر: