اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - 21 January 2019
نمایندگان با لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا موافقت کردند.

تصویب تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت بلایای طبیعی

به گزارش عصرپرس از خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه یک بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا با این لایحه با 137 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضردر صحن علنی موافقت کردند.

بلایای طبیعی یکی از چالش های مهم منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود

جلیل مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش در مورد علل بررسی این لایحه در کمیسیون متبوعش گفت: بلایای طبیعی یکی از چالش های منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود که تلفات انسانی و خسارات اقتصادی فراوانی را به همراه دارد، بنابراین به منظور مدیریت آسیب پذیری ها و خطرات ناشی از بلایا از نظر کاهش آثار اجتماعی و اقتصادی با توجه به قطعنامه اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مصوب سال 94 مصادف با 2015 میلادی در مورد تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت به اطلاعات بلایا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، لایحه فوق در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این لایحه ایران و کمیسیون اجتماعی و اقتصادی به نمایندگی از سازمان ملل متحد اقدام به تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه در تهران می کنند، به همین منظور این لایحه از ابعاد توسعه مدیریت اطلاعات بلایا بین ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی توسط اعضای این کمیسیون و مسئولان مربوطه اعم از وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در ماده واحده این لایحه؛ به دولت اجازه داده می شود نسبت به تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا براساس موافقت نامه مربوطه به تاسیس مرکز یادشده اقدام کند.

همچنین در تبصره آن آمده است؛ رعایت اصول 139 و 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این موافقت نامه الزامی است.

مرکز آسیا و اقیانوسیه تاسیس شده در تهران نباید قابل انتقال به شهرهای دیگر کشورها باشد

نادر قاضی پور به عنوان نماینده مخالف با لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا گفت: ایران از جمله کشورهایی است که 31 بلا از 42 بلایای طبیعی موجود در جهان در آن اتفاق می افتد و سالانه خسارات فراوانی را به ملت ولایتمدار وارد می کند، کما اینکه این نوع حوادث را در زمان وقوع زلزله در قره داغ، کرمانشاه و در قالب وقوع سیل های مخرب، سرمازدگی و خسارات به دام و کشاورزی در بخش های مختلف کشور شاهد بودیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در قالب تذکر ادامه داد: این لایحه باید ابتدا در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار می گرفت و این در حالی است که حتی از این کمیسیون به عنوان فرعی هم در جهت بررسی این لایحه نام برده نشده است.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که باید در بررسی این لایحه مورد توجه قرار گیرد، این است که تاسیس مرکز آسیا و اقبانوسیه در تهران نباید قابل انتقال به شهرهای دیگر کشورها باشد و این موضوعی است که در این موافقت نامه بدان اشاره نشده است که به نظر می رسد یک اقدام شیطنت آمیز بوده که از این طریق هزینه تاسیس این مرکز توسط ایران پرداخت شود اما سایر کشورها نیز بتوانند از این دستاورد بهره مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به مواد 5، 6 و 7 این لایحه از عدم توجه به اقدامات امنیتی در زمان برگزاری مراسم در این مرکز توسط وزارت اطلاعات و سپاه ایران انتقاد کرد و از آن تحت عنوان صدور چک سفید از سوی ایران برای دیگر کشورها یاد کرد.

همچنین با اشاره به مواد 9، 10 و 11 از عدم لحاظ معافیت های مالیاتی، گمرکی و محدودیت های واردات و صادرات در این موافقت نامه برای دیگر کشورها انتقاد کرد.

وقوع بلایای طبیعی در کشور به دو برابر رسیده است

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان نماینده موافق لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا گفت: این لایحه یک نوع موافقت نامه است که براساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دارای چارچوب مشخصی است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل تاسیس این مرکز در تهران ادامه داد: حوادث و بلایای طبیعی چالش بسیار بزرگی است که در منطقه آسیا و اقیانوسیه با آن روبرو هستیم و هر چه رو به جلو حرکت می کنیم به دلیل گسترش جمعیت ساخت و سازهای بی رویه و ایجاد ساختمان های مسکونی، بروز بلایای طبیعی در کشورها به ویژه در ایران در حال دو برابر شدن است.

وی با اشاره به خشکسالی، بارندگی، کاهش آب های زیرزمینی، انسداد رودخانه ها، زلزله و آتش سوزی به عنوان بلایای طبیعی در کشور یاد کرد و افزود: در این لایحه برای مدیریت آسیب پذیری و خطر بلایا و کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اینکه تاسیس این مرکز دارای شخصیت های حقوقی مستقل است و وضعیت اتباع و کارشناسان و روابط قانونی در آن به درستی تعریف شده است، ضمن اینکه کسی حق تفتیش، مصادره اموال و هرگونه دخل و تصرف در آن را ندارد و کشور در این زمینه از این مشکلات مصون است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان یادآور شد که لحاظ معافیت ها و تامین امنیت لازم درخصوص فعالیت این مرکز به خوبی پیش بینی شده است.

این لایحه احیای کاپیتولاسیون است

مجتبی ذوالنوری به عنوان نماینده مخالف با لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا گفت: این قرارداد به معنای واقعی احیای کاپیتولاسیون است، با این تفاوت که در زمان طاغوت احیای آن به مجلس نرسید اما در شرایط کنونی قرار است به واسطه نمایندگان این کاپیتولاسیون را ایجاد کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه حدود اختیارات خارجی ها را مشخص نکرده، ادامه داد: تصویب این لایحه ایجاد یک دولت بیگانه دارای اختیارات کامل است، ضمن اینکه برای صادرات و واردات از این طریق حصر در نظر گرفته نشده و حقوق گمرکی اسقاط شده است. همچنین معافیت ها در آن لحاظ نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وقتی خارجی ها این امکان را داشته باشند که فیلم، نوار، لوح های مغناطیسی و صداهای ضبط شده را از کشور خارج کنند، قطعاً در پی آن هر عمل جاسوسی و انتقال اطلاعات از ایران مجاز شمرده شده و مصونیت کامل امنیتی، انتظامی و قضایی به خارجی ها داده می شود.

ذوالنوری در پایان تاکید کرد: خطر تصویب این لایحه از CFT و پالرمو بیشتر بوده و در واقع طوق بندگی انداختن به گردن مردم است.

نمایندگان مجلس نباید به کنوانسیون های بین المللی سبقه سیاسی دهند

علیرضا رحیمی به عنوان نماینده موافق با لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا گفت: این چه رویه ای است که در مجلس ایجاد شده که هر کنوانسیونی مورد بررسی قرار می گیرد، برخی به آن سبقه سیاسی داده و با شعار لاشرقی و لاغربی آن را به امور جاسوسی وصل می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب این لایحه در شرایطی که ایران دارای دریاهایی همچون خلیج فارس بوده و امکان بروز خطراتی همچون سونامی ژاپن می تواند وجود داشته باشد، برای همکاری بیشتر در سطح بین المللی ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه در تهران به معنای توانمندی ایران در مدیریت بحران است، ضمن اینکه این نوع کنوانسیون موضوع بازرگانی ندارد و با نگاه کارشناسی و حرفه ای تدوین شده است و قطعاً ایران بر روند اداره آن حاکم خواهد بود.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: