اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 20 January 2019
فلاحت پیشه در جمع خبرنگاران؛
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت ایران در CFT و پالرمو ظرف یک ماه آینده در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف می شود.

CFT و پالرمو در یک ماه آینده تعیین تکلیف می شوند

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، 30 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران پیرامون مصاحبه امروز مجلس در خصوص CFT، اظهار داشت: آن چیزی که امروز مجلس به آن رأی داد در واقع رأیی بود که به تحکیم و تقویت حق شرط ها داده شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: شورای نگهبان فقط 3 مورد از رفع ایرادات انجام شده را پذیرفت و باقی موارد ارجاع داده شده است. حدود 7 ایراد طبق رویه قانونگذاری در ایران مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: قانونگذار می گوید اگر قاضی کشور خارجی حکم بدهد این حکم در ایران قابلیت اجرا ندارد، مجمع در زمینه CFT، بر مبنای مصلحت تصمیم می گیرد.

فلاحت پیشه ادامه داد: همه کنوانسیون هایی که مربوط به امور قضا، معاضدت و استرداد هستند و 7 ایرادی که در زمینه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم وجود دارد، خود به خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود و باقی موارد در قالب حق شرط ها شکل گرفته اند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه رأی مجلس به تقویت حق شرط ها است، گفت: مجلس این بار برای تامین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی داده است.

وی افزود: اولین حق شرطی که بر مبنای قانون اساسی در خصوص اجرای سیاسی تعیین شده این است که دولت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند تعهدی برخلاف قانون اساسی بپذیرد.

فلاحت پیشه اظهار داشت: حق شرط دوم که باز هم بر آن اصرار و تقویت شد این است که ماده 6 کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نمی تواند بر شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران مانعی را ایجاد کند؛ ماده 6 کنوانسیون می گوید کشورها نمی توانند در مواردی که موضوعات فلسفی، عقیدتی، نژادی و حتی سیاسی وجود دارد شروطی را بر این بنیاد بگذارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: مخالفان عضویت ایران در CFT که دلسوزانه مخالفت می کنند اعتقاد دارند که نمی توان با وجود ماده 6 کنوانسیون شرطی گذاشت اما باید توجه داشت که 73 کشور دنیا شرط تعیین کردند و مشکلی نیز برای آن ها به وجود نیامده است.

وی افزود: طبق مقررات حاکم بر معاهدات بین المللی وقتی در کنوانسیون ها شرطی تعیین می شود فقط کشور دیگری می تواند این شرط ها را نپذیرد در عین حال این کشور نمی تواند مانع عضویت کشور شرط گذار باشد.

فلاحت پیشه ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط کشور را ویژه می بینیم و برای تامین نظر افراد دغدغه مند، مجلس شرط گذاشت که تنها با این دلیل عضویت ایران در CFT را می پذیرد که ماده 6 کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران نشود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دیگر اعضای کنوانسیون حق شرط ایران را نپذیرند دولت جمهوری اسلامی ایران حق عضویت در CFT را نخواهد داشت، اگر طرف های مقابل شرایط ایران را بپذیرند عملا مشکلی از ناحیه عضویت در CFT رخ نمی دهد و دغدغه مخالفین مبنی بر رفع شائبه ها نیز تامین می شود و ایران با حق شرط های قوی به عضویت این کنوانسیون در خواهد آمد.

وی افزود: در تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران و تعهداتی که ایران در حقوق بین الملل داشته چنین حق شرط های قدرتمندی از سوی ایران هیچ گاه لحاظ نشده است. از مخالفان تشکر می کنم که با دغدغه خود شرایطی را ایجاد کردند که حق شرط های صیانتی مناسبی برای تامین منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.

فلاحت پیشه در خصوص زمان تعیین تکلیف عضویت ایران در CFT، اظهار داشت: مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شود البته اکنون لایحه عضویت ایران در کنوانسیون پالرمو در دستورکار مجمع قرار دارد و بعد از آن CFT در دستورکار قرار خواهد گرفت؛ حداکثر تا یک ماه آینده کنوانسیون های پالرمو و CFT تعیین تکلیف می شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی در آمریکا، بیان کرد: دستگیری این خبرنگار به هر عنوانی خلاف مقررات بین المللی و خلاف مقررات داخلی آمریکا است.

وی افزود: در سال 2001 و در زمان بوش پسر یک حکم حکومتی در آمریکا صادر شد که بر مبنای آن همه آزادی های مدنی با صدور احکام حکومتی قابل تعطیل شدن است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه بازداشت مرضیه هاشمی براساس حکم خلاف قانون ترامپ انجام شده است، ادامه داد: کشوری که ادعای دموکراسی و دفاع از آزادی بیان را دارد، با حکم رئیس جمهور خود یک زن خبرنگار مظلوم را دستگیر کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف ادعای آمریکا این ایرانیان هستند که همواره قربانی استانداردهای دوگانه آمریکا شده اند.


برچسب ها
فلاحت پیشه ، CFT ، پالرمو
نام:
ایمیل:
* نظر: