اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 17 January 2019
ظریف:
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پمپئو و مقامات آمریکایی حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارند.

پمپئو حق دخالت در روابط ایران و عراق نداردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از نشست فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در جمع خبرنگاران گفت: رابطه ما با عراق مانند برخی کشورهای دیگر، تصنعی نیست، ما و عراق قبل از این که آمریکا بوجود بیاید روابط داشتم و از این پس هم خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در درباره تفاوت سفر وزیران خارجه ایران و آمریکا به عراق، گفت: روابط ما با عراق تصنعی نیست ما برادران هم هستیم، این طولانی ترین سفری بود که من به یک کشور داشته ام و این نشانه علاقمندی و روابط ویژه میان دو ملت و دو کشور است.

ظریف گفت: در سفر پنج روزه به عراق در شهرهای بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف، دیدارهای بسیار خوبی با مسوولان دولتی و فعالان تجاری داشتم.

وی افزود: با اطمینان می گویم که روابط ایران و عراق افق بسیار روشن و درخشانی دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درپاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان همکاری هسته ای میان دو کشور برای تولید برق هسته ای گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده این نوع همکاری با همسایگان در چارچوب مقررات بین المللی است چرا که این فناوری را انحصاری نمی داند.

ظریف گفت: البته ما تخصص بسیار خوبی هم در تولید برق آبی و برق گازی داریم که در آن حوزه می توانیم فعالیت بسیار زیادی در عراق داشته باشیم و همچنین در زمینه انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی هم آمادگی همکاری داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در جمع فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در محل اتاق بازرگانی استان نجف، گفت که مخالفان تقویت روبط ایران و عراق خیرخواه دو ملت و خواهان پیشرفت آنها نیستند.

وی افزود: دو کشور بیش از هر زمان دیگری به توسعه اقتصادی نیازمند هستند و ما باید با همکاری برای بهبود معیشت ملت های دو کشور تلاش کنیم.

وزیر خارجه اظهار داشت: پیوند ملت های ایران و عراق، فرهنگی و تاریخی است و در مبارزه با تروریسم نیز خون جوانان دو کشور به هم آمیخته شده است و به همین دلیل هیچ قدرتی نمی تواند دو ملت را از هم جدا کند.

ظریف گفت: نباید اجازه دهیم کسانی که هیچ علاقه ای به بهبود شرایط ما ندارند مانع روابط ایران و عراق شوند.

وی افزود: دیگران یک روز به این منطقه آمده اند و روزی هم خواهند رفت و آنچه باقی می ماند ملت های منطقه است.

وزیر امور خارجه با اشاره به وجود زمینه های بسیار همکاری بین دو کشور، تاکید کرد: ایران کاملا آمادگی دارد از طریق لغو متقابل روادید، کاهش یا حذف متقابل تعرفه های گمرکی و احداث شهرک های صنعتی در نقاط مرزی در این خصوص گام های جدی بردارد.

محمد جواد ظریف پیش از ظهر روز چهارشنبه در کربلا در همایش بزرگ اقتصادی ایران و استان های جنوب و مرکز عراق شرکت کرد.

در این همایش علاوه بر مسوولان محلی و تعدادی از نمایندگان پارلمان، دهها تن از فعالان اقتصادی و صنعت گران و سرمایه داران از استان های کربلا، نجف، بابل، میسان، واسط، سماوه و دیوانیه به همراه فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران شرکت کرده بودند.

ظریف بعد از همایش به زیارت حرم های امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) مشرف شد و سپس از روند بازسازی عتبه حسینیه بازدید به عمل آورد.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه وارد بغداد شد و ضمن دیدار و رایزنی با مقامات عالی عراقی از جمله همتای عراقی اش در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق در بغداد شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

ظریف روز سه شنبه نیز به اربیل و سلیمانیه سفر کرد و با مسوولان اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی و در همایش بزرگ همکاری اقتصادی ایران و کردستان عراق شرکت کرد.

وزیر امور خارجه ایران قرار است تا ساعتی دیگر پس از مشرف شدن به زیارت حرم مطهر امیرمومنان علی (ع)، نجف را به مقصد تهران ترک کند.

منبع: ایرانا

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: