اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 17 January 2019
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو:
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: مدیران شرکت‌های تابعه این وزارتخانه باید درصدد تنوع بخشی به تامین منابع مالی برآیند چرا که همه ساله بودجه عمومی دولت محدودتر می‌شود و اجرای پروژه‌های آب وبرق تنها از طریق منابع مالی دولتی شاید ده‌ها سال به طول بیانجامد.

مدیران شرکت‌های تابعه درصدد تنوع بخشی تامین منابع مالی باشندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، محسن بختیار معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در جلسه شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در اصفهان طی سخنانی امسال را یکی از سال‌های چالش برانگیز برای وزارت نیرو دانست و عنوان کرد: در سال جاری وزارت نیرو برای تامین آب و برق مردم در سراسر کشور با چالش‌های متعددی مواجه بود که خوشبختانه با  تعهد و تخصصی که کارکنان در این وزارتخانه از خود نشان دادند توانستیم  بر مشکلات در تابستان سال جاری غلبه کنیم.

وی از تدوین دو برنامه در سال 98 بمنظور تامین پایدار آب شرب و برق مشترکین در کشور خبر داد و گفت: گذر از پیک مصرف برق در سال 98 و مدیریت تنش آب شرب دو برنامه‌ای است که به منظور ارائه خدمات بهتر به مشترکین تدوین و براي اجرای آن نهایی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: ظرفیت قابل اتکای تولید برق در کشور 53 هزار مگاوات در کشور است درحالیکه مصرف استان‌ها 61 هزار مگاوات برآورد گردیده است بنابراین پیش‌بینی شده که حدود هشت هزار مگاوات کمبود برق در سال آینده داریم که در نظر گرفته شده است سه هزار مگاوات آن از طریق مدیریت مصرف جبران شود.

بختیار افزود: مدیریت مصرف برق وظيفه تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه‌ها باید درصدد مدیریت مصرف برق باشند .

وی با بیان اینکه هم اکنون 334 شهر کشور در مرحله تنش آبی قرار دارند، تصریح کرد: بر این اساس به منظور گذر از بحران کم آبی در پیک مصرف در سال آینده چهار برنامه در زمینه مدیریت مصرف صحیح آب در وزارتخانه تعیین شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر ایجاد تنوع در تامین منابع مالی شرکت‌ها، گفت: هم اکنون 800 طرح از سوی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو پیوست قانونی برای استفاده از بودجه دولتی دارند که برآورد شده است برای اجرای این پروژه‌ها به 300 هزار میلیارد تومان منابع نیازاست در حالیکه در بودجه رقمی معادل 6 هزار ميليارد تومان برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است که با احتساب تخصیص صد درصدی این بودجه 50 سال زمان می‌برد تا این پروژه ها از طریق منابع مالي دولتی اجرا شوند.

وی استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی را یکی از راه‌های تامین منابع مالی برشمرد و بیان داشت: وزارت نیرو در سال‌های گذشته حدود 50 هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت و اسناد خزانه بهره‌مند شده است و همچنین می‌توان از ظرفیت تبصره پنج که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد بدهی خود را با بانک‌ها تهاتر کنند استفاده كرد.

بختیار گفت: مدیران شرکت‌های تابعه وزارت نیرو باید بدانند که تامین منابع مالی امری دشوار است و با در نظر گرفتن دفتر تجهیز منابع مالی در صدد غلبه براین مشکل باشند.

وی استفاده از تبصره 19 را هم یکی از راه‌های تنوع بخشی به منابع مالی برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 44 طرح از سوی وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت تبصره 19 در نظر گرفته شده است که در کارگروه واگذاری تبصره 19 مدل مالی 33 طرح مصوب و آماده فراخوان است.

معاون برنامه ریزی و  اقتصادی وزارت نیرو اصلاح تعرفه‌های مشترکین پر مصرف را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف برشمرد و عنوان کرد: پیش‌بینی مصوبه‌ایی در دولت به منظور اصلاح تعرفه‌های مشترکین پرمصرف آب و برق مد نظر قرار گرفته شده است که مشترکینی که بالای الگو انرژی مصرف ‌کنند بهای بیشتری بپردازند.

در ادامه این نشست هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز گفت: تابستان سال جاری  با تلاش شبانه روزی مسئولان امر آب شرب مشترکین در استان به رغم محدودیت‌های شدید منابع آبی تامین شد این در حالیست که اگر تدابیری جهت راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی به اصفهان در نظر گرفته نشود احتمال چالش تامین آب در سال‌هاي آینده وجود دارد.

امینی افزود: ظرفیت تصفیه خانه باباشیخعلی نهایتا 11 مترمکعب در ثانیه است در حالیکه در فصل تابستان نیاز آبی چهار میلیون جمعیت تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ به  14.5 مترمکعب در ثانیه نیز می‌رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر: