اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 15 January 2019
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه ۹ درصد مساحت شهر تهران روی گسل قرار دارد گفت: بسیاری از مباحث مقررات ملی ساختمان تا امروز توسط این مرکز به‌روزرسانی شده است و تلاش ما بر این است تا تمامی مباحث تا ابتدای سال آینده به‌روزرسانی شود.

۹ درصد مساحت شهر تهران روی گسل قرار دارد

به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، محمد شکرچی زاده در نشست خبری نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با اشاره به گذشت ۴۵ سال از سالروز تأسیس مرکز تحقیقات تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول تدوین مقررات ملی ساختمان و ویرایش آئین‌نامه ۲۸۰۰ (مقررات ساخت‌وساز مقاوم در برابر زلزله) است که تاکنون توانسته نیمی از مقررات ملی ساختمان را به‌روزرسانی کندو بقیه نیز تا ابتدای سال آینده تکمیل و منتشر خواهد شد.

وی افزود: هر 5 تا 7 سال ویرایش جدید این آیین‌نامه‌ها را منتشر خواهیم کرد تا بتوانیم ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله را افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگر مقایسه‌ای بین زلزله بم و زلزله کرمانشاه صورت گیرد، متوجه خواهید شد که اجرای مقررات ملی ساختمان تا چه حد در بالا بردن کیفیت ساخت‌وسازها و ایمنی در برابر زلزله مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله بم 30 هزار نفر کشته داد، اما در زلزله کرمانشاه این عدد به 620 نفر رسید، گفت: قطعاً اگر آیین‌نامه‌ها و ویرایش آیین‌نامه 2800 را رعایت می‌کردیم، قطعاً تلفات کمتری در زلزله کرمانشاه به وقوع می‌پیوست.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در زلزله آذر ماه در کرمانشاه تنها دیوارها و میان قاب‌ها به دلیل اجرای دستورالعمل‌ها آسیب‌ دیدند، گفت: در نقشه‌های تفصیلی و گسل‌ها دقت بیشتری شده و در تلاش هستیم، این دستورالعمل‌ها علاوه بر شهرهای تهران، تبریز، مشهد و کرج در سایر شهرها نیز دستورالعمل‌ها اجرایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید بارها اعلام کرده‌اید که کیفیت ساخت‌وسازهای مسکن مهر پایین است، آیا این گزارش را به وزارت راه ارائه کردید، گفت: کیفیت ساختمان‌های مسکن مهر با یک دامنه گسترده‌ای از سطح کیفی بعد از زلزله سرپل ذهاب بهتر شده است، اما به هر حال  برخی از واحدهای مسکن مهر مشکل سازه‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از واحدهای مسکن مهر از حیث طراحی و مطالعات ژئوتکنیکی به نحو مناسبی پیش نرفته بود، گفت: در ساخت‌وسازهای بخش خصوصی نیز در کرمانشاه مشکلاتی وجود داشته است.

شکرچی‌زاده تأکید کرد: همان طور که در سایر ساختمان‌ها مشکلات داریم، در مسکن مهر نیز مشکلاتی وجود دارد، به طوری که حتی 2 بلوک از واحدهای مسکن مهر در اسلام‌آباد را به همین دلیل تخریب کردیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: