اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 14 January 2019
معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ویژگی خاص برنامه بودجه سال آینده این است که این امکان را به شرکت عمران شهرهای جدید می‌دهد که بتواند از منابع خودش برای پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید هزینه کند که قطعا باعث تسریع در روند تکمیل پروژه ها خواهد شد.

تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید در سال ۹۸

به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، حبیب الله طاهرخانی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بین المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ شهر جدید در مرحله برنامه ریزی و احداث داریم گفت: هم اکنون ۱۷ شرکت زیرمجموعه شرکت مادر مسئولیت توسعه شهری در این شهرها را برعهده دارند که ۷ شهر آن ها با جمعیت حدود یکصد هزار نفری به مرحله بلوغ رسیده و توجیه اقتصادی برای اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی را پیدا کرده اند.

طاهرخانی گفت: با اقداماتی که صورت گرفته در نظر داریم در سال ۹۸ در مجموعه شهرهای جدید، مسکن مهر را در پروژه هایی که مساله حقوقی و معارض خاصی ندارد به پایان برسانیم. خوشبختانه در این حوزه در لایحه بودجه ۹۸ تمهیدات مناسبی اندیشیده شده و این امید و چشم انداز را می دهد که عملکرد موفقی در سال ۱۳۹۸ در مسکن مهر داشته باشیم.

وی افزود: برنامه مهم دیگر شهرهای جدید که مورد تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار دارد عرضه ۲۰۰ هزار واحد مشارکتی تا سال ۱۴۰۰ است که اقدامات اولیه انجام شده و ستاد خاصی در شرکت مادر شکل گرفته که پیشبرد این پروژه ها را مانیتور می‌کند. امیدواریم در قالب مشارکت مدنی با همکاری بخش خصوصی این برنامه محقق شود.

طاهرخانی تصریح کرد: در شهرهای جدید با توجه به جمعیت پذیری بالایی که اتفاق افتاده عقب ماندگی هایی داریم که امیدواریم بتوانیم با توسعه و گسترش خدمات عمومی و خدمات زیرساختی، کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای جدید  را ارتقا دهیم. یکی از کارها این است که مجموعه محلات را در سایتهای مسکن مهر احداث کنیم که نقش بی بدیلی برای ساکنان خواهد داشت و با استفاده از سرمایه بخش خصوصی انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به احتمال افزایش وام مسکن مهر گفت: وام مسکن مهر قبلا ۳۰ میلیون تومان بود که به ۴۰ میلیون تومان رسید. در بعضی از شهرها این افزایش سقف از ۳۰ به ۴۰ میلیون انجام نشده که در صورت انجام، به معنای افزایش رقم وام نیست. از سوی دیگر افزایش تسهیلات برای واحدهایی که هم اکنون وام آنها ۴۰ میلیون تومان است در حد پیشنهاد است و هنوز عملیاتی نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد نظام حمل و نقل مناسبی را بین شهرهای جدید و شهرها دنبال می کنیم، اظهار کرد: هم اکنون قطار حومه ای گلشهر ـ هشتگرد، فولادشهر ـ اصفهان، بهارستان ـ اصفهان و گلبهار ـ مشهد را در دست اقدام داریم. مهمترین پروژه ای نیز که سال آینده شروع می کنیم قطار برقی تهران ـ پردیس است. با توجه به اینکه رشد جمعیتی بسیار بالایی داریم و بخشی از شهرها برای جمعیت ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر پیش بینی شده باید تمهیدات لازم در حوزه حمل و نقل اندیشیده شود. همچنین با مجموعه راه آهن همکاریهایی را آغاز کرده ایم که بخشی در حال خدمات دهی است و بخش دیگری را هم ارتقای ظرفیت می دهیم که خدمات مطلوب تری ارایه دهیم.

طاهرخانی گفت: پروژه مترو فرودگاه امام (ره) تا پرند که متولی آن شهرداری تهران است متوقف بود اما با تعاملاتی سعی می کنیم این پروژه را فعال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۱ شهر جدید در مرحله بهره برداری و احداث قرار دارد که از این تعداد ۱۷ شهر به شکل فعال داریم و حدود یک میلیون نفر در این شهرها اسکان دارند. هفت شهر جدید شامل پردیس، پرند، اندیشه، بهارستان، فولادشهر، صدرا و سهند به حدود جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر رسیده اند که پیام مهم آن این است مرحله شکل گیری  و زایش شهرهای جدید انجام شده و به مرحله بلوغ می رسند.

وی افزود: این هفت شهر جدید توجیه پذیر شده و صرفه های حاصل از مقیاس دست یافته اند. متوسط رشد جمعیت شهرهای جدید ۱۰ برابر متوسط رشد شهرهای دیگر است. بعضی از شهرهای ما سالیانه ۲۴ درصد رشد جمیت دارند که نشان می دهد به عنوان یک عنصر اثرگذار، حوزه توسعه شهری را هدایت می کند و توسعه برنامه ریزی شده را جایگزین رویکردهای قبلی کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: از زمانی که من فعالیتم را حدود یک سال قبل شروع کردم دو اولویت مدنظرم بود؛ یکی اینکه حوزه درآمدی را فعال کنیم. امسال نسبت به سال گذشته، بخش درآمدی شرکت عمران شهرهای جدید به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده که به ما قدرت عملیاتی داده است. پروژه های استراتژیکی داریم که انشاءالله بتوانیم آنها را جمع و جور کنیم. با توجه به اینکه ما شرکت درآمد هزینه هستیم سعی کردیم این سیاست را برای مدیران عامل شرکتهای تابعه تشریح کنیم. مطمئن هستم امسال در حوزه درآمدهای شرکت از محل منابع داخلی به ۲.۵ برابر سال گذشته دست پیدا می کنیم.

طاهرخانی گفت: حوزه دیگر به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برمی گردد که مطمئنا امسال عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه سرمایه گذاری بسیار مورد توجه خواهد بود؛ زیرا دو مسیر را مشخص کردیم؛ یکی احداث مراکز محلات به شکل مشارکتی است که در سال آینده ۴۰ مرکز محله را از جمله در پرند و پردیس آغاز خواهیم کرد. سیاست دیگر احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد. برنامه ما این است که امسال ۶۰ هزار واحد را به قرارداد برسانیم.


خبرنگار: پویا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: