اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 14 January 2019
معاون علمی و فناوری رییس جمهور:
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که مشکلات حوزه پژوهش، محدود به مشکلات مالی نیست، افزود: باید محیط و نگرش موجود نسبت به پژوهش تغییر کند چون حوزه پژوهش، فانتزی نیست و احتیاجی به صدقه دادن ندارد و برای کشور اقتدار آفرین است.

حوزه پژوهش احتیاجی به صدقه دادن ندارد

خبرنگار: پویا مرادی

به گزارش عصرپرس، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که با حضور معاون اول رییس جمهور و سرپرست وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه پزشکی در سالهای گذشته شاهد انعظاف پذیری و همراهی حوزه پزشکی با سیاست های علمی و فناوری کشور بوده ایم و در حوزه هایی مانند بیوتک، سلول های بنیادی و تجهیزات پزشکی هر کجا هزار تومان سرمایه گذاری کرده ایم، سال بعد 20 برابر سود کرده ایم و از این حوزه ها، سودآور تر و اقتصادی تر وجود ندارد و ارزش افزوده و سودآوری آن حتی بیشتر از حوزه ICT است.

وی تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش در حوزه پزشکی به بازار، بسیار نزدیک است و نمونه ها و شرکت های موفقی ایجاد شده که سرمایه گذاری را اقتصادی می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از جهت گیری دانشکده های مهندسی به سمت حوزه پزشکی به عنوان یکی از اتفاقات بزرگ و ارزشمند یاد کرد و گفت: علوم جدید می تواند تغذیه مناسبی برای دانشکده های مهندسی باشد و مرزهای دانش برداشته شده و علوم، ممزوج شده اند. در دورانی شاهد جدایی علوم از همدیگر بودیم اما امروز به این نتیجه رسیده ایم که علوم باید یکی باشند و علوم بین رشته ای باید تقویت شوند. هیچ سیستم مهندسی زیباتر از بدن انسان نیست و بهترین الگویی است که می توانیم در مهندسی داشته باشیم.

ستاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم حمایت های سرپرست وزارت بهداشت و معاون اول رییس جمهور از حوزه پژوهش، گفت: برای دولت، هیچ سرمایه گذاری بهتر از سرمایه گذاری در پارک های علم و فناوری نیست چون نسبت سرمایه گذاری دولت به بخش خصوصی، یک به ده است و خوشبختانه بزرگترین شرکت های شتابدهنده و های تک منطقه، ایرانی هستند بنابراین باید نمونه ها و تجارب موفق شرکت های فناور و دانش بنیان را بیشتر نشان دهیم تا مشخص شود که از حوزه پژوهش می توان خلق ثروت، اشتغال و ماندگاری و جذب نیروهای انسانی ایجاد کرد.

 وی با بیان این که مشکلات حوزه پژوهش، محدود به مشکلات مالی نیست، افزود: باید محیط و نگرش موجود نسبت به پژوهش تغییر کند چون حوزه پژوهش، فانتزی نیست و احتیاجی به صدقه دادن ندارد و برای کشور اقتدار آفرین است.

ستاری در پایان یادآور شد: در شرایط کنونی کشور، رشد و پیشرفت چشمگیر شرکت های فناور و دانش بنیان کشور این سیگنال را به دولتمردان می دهد که سرمایه گذاری در این حوزه، اقتصادی و به صرفه است و باید موانع پیش پای جوانان را برداشت و امور آنها را تسهیل کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: