اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 13 January 2019
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد:
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در راستای ارتقای خدمات بهداشتی، بازنگری بسته‌های خدمتی از اولویت‌های معاونت بهداشت است که تلاش می‌شود در قالب برنامه‌های مختلف به آن دسترسی پیدا کنیم.

بازنگری بسته‌های خدمتی از اولویت‌های معاونت بهداشت

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رییسی در کارگاه آموزشی مدیران سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در بوشهر افزود: با انجام برنامه‌های منسجم، ایران ازجمله کشورهای برجسته در حوزه مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

رییسی با اشاره به توسعه و تقویت برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه و سلامت خانواده در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مباحث اصلی وزارت بهداشت، سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که موظف هستیم در این‌ ارتباط، برنامه‌های لازم را دقیق پیش ببریم.

وی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع و رایگان بودن خدمات بهداشتی ارائه هرگونه خدمت اضافی به معنی بهبود کیفیت نیست بلکه باعث ترویج فرهنگ غلط ارائه خدمات غیر ضروری است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر ۱۱.۴ میلیون جوان معادل پنج میلیون زوج در سن ازدواج در کشور وجود دارد که باید زمینه ازدواج این افراد فراهم شود.

وی با تاکید بر سلامت جمعیت افزود: قبل از سال ۱۳۹۰ میانگین سنی ۶ درصد مادران باردار کشور بالای ۳۵ سال بود که امروز با اجرای برنامه‌های مختلف طول سلامت باروی افزایش‌ یافته است.

رییسی تصریح کرد: هرچند سن مناسب بارداری قبل از ۳۵ تشخیص داده‌ شده است، با این ‌وجود بارداری بعد از این سن، هیچ منعی ندارد و تنها نیازمند مراقبت‌های ویژه ‌تری است که با تقویت و ارائه خدمات ویژه امروز، بارداری در این گروه سنی به ۱۹ درصد افزایش ‌یافته است.

وی درخصوص شاخص سلامت مادران افزود: امروز بیش از ۴۰۰ بیمارستان کشور مجهز به اتاق زایمان هستند و رایگان کردن زایمان طبیعی در کشور ازجمله سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

رییسی اضافه کرد: توجه به زوج‌های نابارور و ارائه تسهیلات، توسعه مراکز ناباروری، آموزش و تشویق زوج‌هایی که تنها یک فرزند دارند به فرزندآوری، حذف برنامه تنظیم خانواده، افزایش سن امید به زندگی از ۵۵ به ۸۰ سال، تدوین سند ملی سالمندان از جمله برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

رییسی گفت: در زمان حاضر، سن ازدواج خانم‌ها نسبت به یک دهه قبل چهار سال افزایش‌یافته و فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند ۴.۲ سال افزایش ‌یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین سلامت جمعیت، گفت: در اول انقلاب، شاخص مرگ ‌و میر مادران ۲۷۴ مرگ در صد از هزار تولد زنده بود که امروز با برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده این آمار به ۱۸.۸ مرگ رسیده است.

رییسی درباره شاخص مرگ‌ و میر زیر پنج سال بیان کرد: این آمار از ۱۵۰ مورد در هزار تولد زنده با کاهش ۱۰ برابری به زیر ۱۵ مورد رسیده است و یکی از مهمترین علت‌های این مرگ‌ و میر حوادث ترافیکی تشخیص داده‌ شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، افزود: همچنین شاخص مرگ ‌و میر کودکان زیر یک سال از ۱۱۰ به ۱۳ تا ۱۴ مورد در هزار تولد زنده و شاخص مرگ نوزادان از بالای ۴۵ به کمتر از ۹ مورد رسیده است که این بیانگر اهمیت خدمات نظام پیشگیری است.

رییسی تاکید کرد: در برخی از حوزه‌های بهداشتی باید مدل کار تغییر داده شود و حضور موثرتری داشته باشیم.

رییسی خاطرنشان کرد: بررسی علت‌های مرگ‌ و میر مادران، حضور پزشکان مقیم و متخصصان زنان مقیم در بیمارستان‌ها، تربیت متخصصان زنان، توسعه تخت‌های ویژه نوزادان از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی در پایان گفت: مدیران سلامت، آینده کشور را در این بخش راهبری می‌کنند و تلاش می‌شود در این نشست‌ها اولویت‌های بهداشتی و مدیریت سلامت خانواده ارائه شود

 


نام:
ایمیل:
* نظر: