اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۷ - 09 January 2019
پورابراهیمی:
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت ها توسط دولت به باد فنا می رود.

دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را در سال به باد فنا می دهد

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 19 دی97) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات 5 به ویژه شهید سید عباس حسینی داورانی که با نثار خون خود عزت و اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرده اند، گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کشور قابل تقدیر است و اتفاقات بسیار مثبتی در طی هفته های اخیر پس از مصوبات شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه رقم خورده که باید از اقدمات بانک مرکزی در تغییر سود روزشمار به ماه شمار، حذف چک های عامل، تعیین سقف برای تراکنش ها بانکی و اقداماتی که اخیرا برای ساماندهی نظام بانکی در دستور کار قرار داده تشکر کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن گلایه از دولت در خصوص قیمت کالاهای اساسی، افزود: دولت امسال و در بودجه سال آینده برای یک سال 14 میلیارد دلار منابع ارزی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته که قیمت کالاها براساس قیمت سال 96 در اختیار مردم قرار گیرد.

قیمت کالاهای اساسی علیرغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می رسد

وی با بیان اینکه گزارش هایی ارسال شده به کمیسیون اقتصادی نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی علیرغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم می رسد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست، ادامه داد: حدود 100 هزار میلیارد تومان منابع کشور یعنی یک سوم بودجه کل در سال به دلیل عدم نظارت بر قیمت ها توسط دولت به باد فنا می رود که اگر دولت می خواهد این منابع به دست مردم برسد باید سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی همانند اقتصاد و صنعت باید فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده فروشی که مردم می‌خرند تحت نظارت باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالاهای اساسی انجام دهد، پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.

لزوم تسریع و افزایش سقف اعتبار امهال وام‌های کشاورزی

وی با بیان اینکه قیمت‌هایی که امروز بر اساس کالاهای اساسی با نرخ ارز 4200 تومان انجام می‌شود، مجموعه کالاها را با مشکل جدی مواجه کرده و تولید این کالاها در کشور رو به نابودی است، افزود: بازنگری در این خصوص امری ضروری است و مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

پورابراهیمی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در حوزه وام‌‌های کشاورزی بنا بود شاهد این باشیم که بعد از ابلاغ منابعی که برای امهال وام‌های کشاورزی در کشور بود اتفاق مثبتی برای کشاورزان رخ دهد که متاسفانه این کار انجام نشده، لذا درخواست ما رسیدگی، تسریع و افزایش سقف اعتباری است که مربوط به این بخش می شود.

اقدامات جدی برای رتبه بندی معلمان انجام شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری نشست روسای کارکنان فرهنگیان بازنشسته در کشور و تشکر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون فرهنگیان بازنشسته کشور، تاکید کرد: باید به فرهنگیان کمک شود، چراکه بخشی از مطالبات فرهنگیان در خصوص بازنشستگی در سال 97 مشخص نیست، در حالی که در ماده 63 برنامه ششم توسعه مصوب شده بود که برای رتبه بندی معلمان اقدامات جدی انجام شود، اما اعتباری که برای رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه 98 در نظر گرفته شده 2 هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در سقف دوم بودجه است.

وی افزود: چه چیزی می‌خواهد نصیب معلمان شود ما خبر نداریم، لذا درخواست ما از دولت این است که به صورت عاجل به این موضوع رسیدگی کند.

تهیه طرحی از سوی کمیسیون اقتصادی برای مدیریت سوخت

پورابراهیمی بر لزوم موضوع مدیریت سوخت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: براساس شرایط کشور کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را آماده کرده‌ است که با عدم افزایش قیمت سوخت در سال آینده و وضع عوارض بر مصرف و پرداخت عوارض در پایان دوره‌های سه ماهه و 6 ماهه موضوع سوخت مدیریت شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گله مندی خود را از وزیر کشور و استاندار کرمان در مورد تغییر مدیران استان بدون مشاوره و اطلاع مجمع نمایندگان استان از ابراز کرد و گفت: اگر قرار است در حوزه مسائل استانی تعامل داشته باشیم باید برای تغییر مدیران مشاوره های لازم انجام شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: