اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 08 January 2019
معاون اول رییس جمهور در مراسم اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب:
معاون اول رییس جمهور از تجار، فعالان اقتصادي و اصناف كشور خواست براي رعايت حال مردم در اين دوره كوتاه كالاها را به قيمت مناسب در اختيار مردم قرار دهند و به سود متعارف و معقول قانع باشند.

تجار و اصناف در شرایط سخت امروز حال مردم را رعایت کنند

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگيري ظهر امروز (سه شنبه) در سومين دوره اهداي نشان كارآفريني امين الضرب كه به مناسبت صد و سي و پنجمين سالگرد تأسيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگاني تهران طي سالهاي اخير با پشتوانه اعتماد فعالان بخش خصوصي، گام هاي موثر و مفيدي در جهت توسعه كشور برداشته است.

معاون اول رييس جمهور از مرحوم امين الضرب به عنوان فردي خوشنام، خيرخواه و موثر در حوزه هاي مختلف ياد كرد و با بيان اينكه انتخاب نشان امين الضرب اقدامي مهم و جذاب در روند توسعه كشور است،‌ اظهار اميدواري كرد؛ آيندگان اين موضوع را بيش از امروز مورد توجه قرار داده و به آن بپردازند.

وي افزود: انتخاب كارآفرين برتر در بخش خصوصي، توسط بخش خصوصي موجب ترغيب همه شركت ها، موسسات و شهروندان براي فعاليت در زمينه كارآفريني است كه نياز مهم و ملي امروز و آينده ايران است.

جهانگيري با تاكيد بر اهميت نقش كارآفرينان و بخش خصوصي در عبور از شرايط دشوار و پيچيده پيش روي كشور،‌ تصريح كرد: حتي اگر كشور با شرايط سخت اقتصادي و تحريم نيز روبرو نبود براي توسعه كشور نيازمند ميدان داري و ايفاي نقش بيشتر بخش خصوصي بوديم. اين نقش در شرايط امروز كه دشمنان ملت ايران تلاش دارند آينده اي تيره و تار پيش روي مردم و نسل جوان كشور قرار دهند دوچندان شده است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه امروز رويكردها و سازوكارهاي متعارف و شناخته شده براي حل و فصل مسايل كارساز نيست، اظهار داشت: روش ها و راهكارهايي كه در گذشته تجربه شده در شرايط كنوني پاسخگوي نياز كشور نيست چرا كه امروز نيازمند تعقل،‌ نوآوري و خلاقيت در راهكارها هستيم و بايد به دنبال كشف و خلق فرصت هاي جديد باشيم.

وي با اشاره به اعطاي نشان امين الضرب به دو جوان موسس شركت هاي «ديجي كالا» و «آپارات»،‌ خاطر نشان كرد: انتخاب اين گونه افراد به عنوان كارآفرينان برتر بدين معناست كه بايد كارآفريني را به سمت فناوري هاي جديد و متناسب با تغييرات اجتماعي و جمعيتي كشور سوق دهيم.

جهانگيري ادامه داد: بايد فضا را براي حضور و نقش آفريني جوانان و زنان مهيا كنيم تا بتوانند به كارآفريناني بزرگ براي كشور تبديل شده و در صحنه اقتصاد و توسعه حضور پيدا كنند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به ضرورت رمزگشايي از فراز و فرودهاي بنگاه هاي اقتصادي در طول تاريخ، تصريح كرد: افراد و بنگاه هايي كه خود را با شرايط و تغييرات جديد وفق داده اند پابرجا و كساني كه در برابر تغييرات نرمش نشان ندادند، در لابه لاي چرخ دنده هاي تغيير نابود شده اند.

جهانگيري با بيان فرمايش امام علي (ع) مبني بر اينكه «كساني كه نسبت به مسائل زمان خودآگاه هستند در معرض تهاجم پليدي قرار نمي گيرند»،‌ ياد آور شد: در هر زمينه و موضوعي كه فعاليت داريم،‌ بايد نسبت به تغييرات محيط و پيراموني خود آگاه باشيم.

معاون اول رييس جمهور گفت: ما مي توانيم با اتكا به سابقه تاريخي و توانمندي هاي ملت از شرايط پيش رو با سربلندي عبور كنيم و اميدوارم بنگاه هاي اقتصادي و كارآفرينان نيز بتوانند خود را با تغييرات همراه كنند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه فعالان اقتصادي و بخش توليدي كشور در سالهاي اخير شرايط سختي را تجربه كرده اند، افزود: در دوران تحريم فعالان اقتصادي، صاحبان كارخانه ها و مردم مظلوم كشور بيشترين فشارها را متحمل شده اند.

جهانگيري افزود: البته اقتصاد كشور پيش از تحريم ها نيز با مجموعه اي از مسائل و بيماريهاي مزمن روبرو بود و برخي از اين مسائل نظير مسائل زيست محيطي، موضوع نقدينگي، بودجه دولت و كمبود آب به چالش و ابر چالش تبديل شده اند نيازمند تمركز و برنامه ريزي جدي براي عبور هستند.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: آمريكا در تحريم سال هاي 90 و 91 مهمترين دليل خود را عدم پايبندي ايران به قوانين بين المللي عنوان كرد و سلاح هسته اي را به بهانه اي تبديل كرده بود تا با اين ادعاي دروغ بتواند ديگر كشورها را با خود در تحريم ايران همراه كند.

وي با اشاره به مذاكرات برجام به منظور اعتمادزايي و تعهدات دو طرف با يكديگر، گفت: دستيابي به اين توافق اين اميدواري را ايجاد كرد كه مي توان چالش هاي بزرگ بين المللي را از طريق گفتگو حل كرد. اما امروز و با اعمال دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ملت ايران اين منطق كمرنگ شده است و معلوم نيست آنها چگونه و با چه‌ استدلالي مي خواهند مردم دنيا را با اقدامات غير قانوني خود همراه كنند. در ميز مذاكراتي كه يكسوي آن اتحاديه اروپا و پنج قدرت بزرگ قرار داشتند و در سوي ديگر آن ايران قرار داشت؛‌رييس جمهور آمريكا مدعي است كلاه بزرگي برسرشان رفته است.

معاون اول رييس جمهور افزود: آمريكا در تحريم هاي اخير به زورگويي متوسل شده است چرا كه آنها نمي خواهند يك ايران قدرتمند در منطقه وجود داشته باشد و در برابر سياست هاي آنها نظير ايجاد گروه هاي تروريستي القاعده در افغانستان و داعش در عراق و سوريه ايستادگي كند.

وي با اشاره به سخنان «ترامپ» مبني بر اينكه «ما 7 هزار ميليارد دلار در منطقه خاور ميانه هزينه كرديم اما به نتيجه اي نرسيديم»، اظهار داشت: اگر آنها ده برابر اين رقم يعني 70 هزار ميليارد دلار هم هزينه كنند دستاوردي نخواهند داشت چرا كه سياست هاي آنها برخلاف خواست ملت هاي منطقه است.

جهانگيري خاطرنشان كرد: شرايط سخت و دشواري پيش روي كشور قرار گرفته است اما با شناختي كه از ظرفيت هاي كشور و بخش خصوصي دارم مطمئنم اين دوره سخت طولاني نخواهد بود چرا كه فشارهاي وارد شده بر ملت ايران بسيار بي منطق و بدون پشتوانه است و ما بايد تلاش كنيم تا از اين زمستان سخت عبور كنيم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه هدف اصلي آمريكا در تحريم هاي جديد در تنگنا قرار دادن معيشت مردم براي فروپاشي داخلي و يا حداقل فروپاشي اقتصادي است، گفت: ما بايد بتوانيم اوضاع را به خوبي مديريت و اين دوره سختي را كوتاه كنيم. مهمترين شرط موفقيت در اين زمينه اتحاد و انسجام مسئولين سياسي كشور است. امروز انسجام داخلي از نان شب براي كشور واجب تر است بنابراين نبايد تحت تاثير عناصر تندرو قرار گرفت.

جهانگيري اضافه كرد: در شرايطي كه عده اي براي تامين نيازهاي اوليه و نان شب مشكل دارند، برخي هنوز به دنبال خارج كردن رقيب از صحنه هستند. امروز بايد به داد ملت برسيم چرا كه با يك غول بي منطق مثل آمريكا روبرو هستيم.

معاون اول رييس جمهور گفت: پس از ايجاد انسجام داخلي بايد اولويت بندي دقيقي در اقتصاد كشور ايجاد كنيم. در مرحله اول تلاش كنيم تا معيشت مردم آسيب نبيند. مهمترين استفاده از درآمدهاي ارزي بايد براي واردات كالاهاي ضروري و اساسي مورد نياز مردم باشد.

وي از تجار، فعالان اقتصادي و اصناف كشور خواست براي رعايت حال مردم در اين دوره كوتاه كالاها را به قيمت مناسب در اختيار مردم قرار دهند و به سود متعارف و معقول قانع باشند.

جهانگيري يكي ديگر از اولويت هاي كشور را تامين نياز ارزي عنوان كرد و اظهار داشت: بايد براي تامين نياز ارزي كشور صادرات را احيا كنيم. اگر چه دولت از مشكلات و موانع پيش روي صادرات آگاهي دارد، اما با وجود همه موانع اين اولويت نبايد از دستور كار خارج شود.

دكتر جهانگيري حمايت از بخش توليد و كمك به بنگاه هاي توليدي را اولويت ديگر كشور دانست و افزود: امروز مهمترين مسئله واحدهاي توليدي مسئله نقدينگي و سرمايه در گردش است. اين موضوع در دستور كار دولت قرار دارد و به دنبال راهكارهايي هستيم كه بتوانيم نقدينگي مورد نياز و سرمايه در گردش واحدهاي توليدي را تامين كنيم.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: در شرايط سخت بايد مردان بزرگ به ميدان بيايند. خلاقيت و شجاعت در دوران سختي مي تواند به داد ما برسد و من نيز اطمينان مي دهم كه با تمام وجود از بخش خصوصي، فعالان اقتصادي و كارآفرينان حمايت كنم و آنچه در توان دولت است را براي كمك به آنها به صحنه بياورم.

در اين مراسم از تعدادي از كارآفرينان برتر نظير موسس كارخانه چيني زرين، كارخانه سام سرويس و موسسين ديجي كالا و آپارات در حضور معاون اول رييس جمهور قدرداني شد و در پايان اين مراسم برگزيدگان اين دوره از اهداي نشان كارآفريني امين الضرب با معاون اول رييس جمهور عكس يادگاري گرفتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: