اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 06 January 2019
بطحایی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتبارات سرانه مدارس تاکید کرد: اگر کمک های مردمی نباشد امکان اداره مدارس وجود ندارد.

کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، سید محمد بطحایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 دی) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار مبنی بر دریافت وجه از دانش آموزان در مدارس دولتی به صورت غیرقانونی گفت: اگر چه یکی از کاستی ها و نقایص در آموزش و پرورش که گاهی منتج به بروز حوادث در مدارس می شود، نبود سرانه کافی است، ولی با حمایت مجلس اعتبارات سرانه مدارس نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین با حمایت سازمان برنامه و بودجه درخصوص تخصیص اعتبارات، سرانه مدارس در 9 ماهه ابتدایی سال به میزان 51 درصد از اعتبار 340 میلیارد تومانی پیش بینی شده، تخصیص پیدا کرد.

بطحایی همچنین گفت: سال گذشته تخصیص سرانه مدارس در کل 12 ماه معادل 30 درصد اعتبارات مورد نظر بود در حالی که امسال علاوه بر آن تخصیص اعتبارات، سازمان برنامه و بودجه 120 میلیارد تومان دیگر منظور کرد و البته 200 میلیارد تومان دیگر نیز در راه است.

وی افزود: آموزش و پرورش بنا ندارد که به دلیل کمبود اعتبارات سرانه مدارس مردم را تحت فشار بگذارد یا به اجبار از اولیای دانش آموزان کمک هایی دریافت کند، چرا که گرفتن هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان به نحوی که در برخی مواقع منتج به ترک تحصیل شود، ممنوع است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: براساس بررسی های دقیق که امسال انجام شد، وضعیت امسال مدارس از سال گذشته به مراتب بهتر بود؛ البته به معنای آن نیست که تخلفی صورت نگرفته بلکه چنانچه مصادیقی وجود دارد، نمایندگان به ما اعلام کنند که به سرعت پیگیری و نتیجه را اعلام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس فرموده مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش نقش سرنوشت سازی برای کشور دارد و هر آنچه در آن هزینه شود، سرمایه گذاری است.

وی گفت: لذا باید تلاش شود تا بهره وری منابع افزایش یابد و کیفیت آموزش و پرورش بالا رود.

بطحایی با اشاره به سوال حسین مقصودی توضیح داد: اگر منظور سوال ایشان دریافت شهریه در مدارس غیردولتی است، باید گفت امسال سامانه های نظارتی در مدارس غیردولتی به شدت گسترش پیدا کرد که جلوی تخلفات را به طرز محسوسی کاهش داد و حتی تعدادی از مجوزهای مدارس لغو شد.

وی تصریح کرد: اگر منظور مدارس دولتی است و اینکه در اخذ وجوه از دانش آموزان باعث شده تا تعدادی از آنها که ضعف مالی دارند، ترک تحصیل کنند، به آموزش و پرورش برای رسیدگی اعلام شود.

بطحایی با اشاره به بخشنامه امسال آموزش و پرورش به مدارس که در بندی از آن به عدم دریافت وجه اجباری از والدین دانش آموزان تاکید شده بود، گفت: 680 ستاد ثبت نام به صورت نامحسوس مدارس را درخصوص موضوع اخذ کمک ها مورد نظارت قرار داد و 33 هزار و 111 مدرسه نیز مستقیماً مورد نظارت به صورت نامحسوس قرار گرفت که از این میزان فقط در 820 مدرسه شائبه تخلف یا قصور مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در هیچ سالی نظارت به این گستردگی نبوده است، ادامه داد: گزارش رسید که 68 درصد مدارس به صورت عالی به تمام بندهای بخشنامه آموزش و پرورش که یکی از قسمت های مهم آن عدم دریافت وجه اجباری بود، عمل کردند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش بیش از 130 هزار بازمانده از تحصیل در سراسر کشور وجود دارد ولی مهم است که اگر دانش آموزی با فشارهای مدرسه درخصوص اخذ کمک مالی از تحصیل منع شده باشد، نمایندگان آنها را به آموزش و پرورش معرفی کنند تا پیگیری شود.

بطحایی با بیان اینکه امسال کمترین مشکل و تنش در هنگام ثبت نام وجود داشت، ادامه داد: 254 مورد شکایت درخصوص ثبت نام ها واصل شد که در صورت احراز تخلف، با متخلفان برخورد و حق ضایع شده به ولی دانش آموز بازگردانده شد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به سرانه ای که به مدارس اختصاص پیدا می کند، اگر کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد، ولی با این حال مدیران تلاش کردند این وجه فقط در حد کمک و استطاعت ولی دانش آموز باشد.

لایحه رتبه بندی فرهنگیان تا پایان سال ۹۷ به مجلس ارائه می شود

وزیر آموزش و پرورش درخصوص نظام رتبه بندی فرهنگیان گفت:  تا پایان سال ۹۷ لایحه رتبه بندی فرهنگیان به مجلس ارائه می شود و با عنایت نمایندگان گام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت کار آموزش و پرورش برداشته می شود.

سید محمد بطحایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 دی) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان مبنی بر وضعیت رتبه بندی فرهنگیان گفت: از پیگیری مجدانه نمایندگان مجلس در زمینه رتبه بندی فرهنگیان بسیار متشکرم، زیرا این پیگیری ها در حصول نتیجه بسیار موثر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم بیان کرد: بعد از 5 سال که موضوع رتبه بندی فرهنگیان مطرح بوده، امروز بیش از هر زمان دیگری به مرحله رتبه بندی نزدیک شده ایم.

وی افزود: یکی از آثار رتبه بندی فرهنگیان ارتقای کیفیت کار وزارتخانه آموزش و پرورش است، زیرا رتبه بندی حول توانمندی فرهنگیان انجام می شود که می تواند زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کند.

بطحایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه، همکاری مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در زمینه رتبه بندی فرهنگیان داشته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، ردیف مستقلی برای رتبه بندی فرهنگیان تعیین شده که می توان این موضوع را گام بسیار مهمی برشمرد، گفت: می توان با این شرایط امیدوار به عملیاتی شدن رتبه بندی فرهنگیان شد.

وی افزود: لایحه رتبه بندی فرهنگیان بعد از تهیه توسط وزارت آموزش و پرورش به دولت ارسال شد که با عنایت ویژه رئیس جمهور این لایحه در کارگروه های دولت مطرح و امروز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و یک جلسه نیز برگزار شده است.

بطحایی اظهار داشت: ضمن سپاس از دغدغه آقای کامران درخصوص موضوع رتبه بندی فرهنگیان، باید توجه داشت که درج ردیف اختصاصی در لایحه بودجه سال 98 به معنی این است که عملاً اجرای رتبه بندی فرهنگیان آغاز شده و معلمان از اثرات رتبه بندی استفاده خواهند کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: لایحه رتبه بندی آن چیزی نیست که 5 سال پیش وعده داده شد، زیرا این لایحه براساس مفاد قانون تهیه شده و با دستور رئیس جمهور در شهریور ماه امسال توسط کارگروه های دولت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: در شرایط اقتصادی کشور نگرانی هایی درخصوص درآمدهای سال 98 کشور وجود دارد که همه اینها باعث شده تا تهیه لایحه رتبه بندی فرهنگیان مورد مناقشه قرار گیرد.

بطحایی ادامه داد: اگر حمایت های رئیس جمهور و معاون اول نبود، این لایحه در دستور کار کمیسیون های دولت قرار نمی گرفت، لایحه رتبه بندی فرهنگیان در 6 ماده آماده ارائه به مجلس است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علی رغم همه موانع، لایحه رتبه بندی فرهنگیان در کمیسیون های دولت، بررسی و کلیات آن با حضور رئیس جمهور ارزیابی شده است، بیان کرد: در جزئیات و پیرامون 6 ماده این لایحه انتقاداتی وجود داشت که در آینده مباحث لازم توسط هیات وزیران انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: آنچه که خیال دولت را راحت کرده این است که در لایحه بودجه سال 98 حداقل اعتباری برای شروع رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

این عضو کابینه دولت اظهار داشت: در سال 97 لایحه رتبه بندی فرهنگیان به مجلس ارائه می شود و با عنایت نمایندگان گام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت کار آموزش و پرورش برداشته می شود.

بطحایی با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار نظام رتبه بندی فرهنگیان، بهبود نظام پرداختی معلمان است، گفت: اما نباید فراموش کنیم در نظامات منابع انسانی یکی از مهمترین مسائل این است که شایستگی های نیروی انسانی لحاظ شده تا در راستای ارتقای کیفیت حرکت شود، بنابراین آن نیروی انسانی که بیشترین تلاش را در راستای اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی داشته باید از مواهب این لایحه بیشتر برخوردار شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: