اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 05 January 2019
به منظور استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فعال؛
شرکت توانیر برای اجرای طرح افزایش مشارکت در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار، آیین نامه اجرای این طرح را تدوین کرد.

حضور استارت آپ ها در صنعت برق عملياتي مي شود

به گزارش عصرپرس، شرکت توانیر به منظور استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار، ­ با استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال، ­ آیین نامه و ضوابط اجرای این طرح را تدوین کرد.

هادی مدقق مشاور مدیرعامل شرکت توانیر و مجری طرح ملی فهام با اشاره به امضاء سند برنامه اقدام شرکت وزارت نیرو و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد تحول دیجیتال گفت: استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مدیریت بار و پیک سایی یکی از رویکرد‌های وزارت نیرو در جهت این سند همکاری است.

وی با اشاره به اعلان عمومی برنامه‌های صنعت برق در حوزه فاوا و هوشمندسازی از سوی مهندس متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در کنفرانس اینترنت اشیاء ایران اظهار داشت: شرکت توانیر در نظر دارد از توان شرکت‌های توانمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمان‌های اوج بار با استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال استفاده کند.

مدقق افزود: در کنفرانس مذکور یک طرح به عنوان پیشنهاد اولیه از سوی شرکت توانیر به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور در جهت مدیریت بار به خصوص در تابستان ۹۸ ارایه شد.

وی با اشاره به طرح‌های مدیریت باری که تاکنون در شرکت توانیر اجرایی شده است، تصریح کرد: طرح‌های مدیریت بار در بخش صنعت و در بخش کشاورزی و ادارات دولتی به دلیل تعداد محدودتر آن‌ها نسبت به مشترکان خانگی و امکان ارتباط شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای با این دسته از مشترکان با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همکاری خوب مشترکان در این بخش‌ها طی سال‌های اخیر انجام شده است.

وی گفت: در تابستان امسال بالغ بر ۳ هزار مگاوات پیک سایی اتفاق افتاده که در صورت عدم تحقق این میزان، مشکلات تابستان به مراتب بیشتر می‌شد و خاموشی‌ها به همین نسبت افزایش می‌یافت.

مجری طرح فهام با بیان اینکه در تابستان سال ۹۸ علاوه بر مدیریت بار در بخش‌های اداری، صنایع و کشاورزی، مدیریت بار در بخش خانگی و تجاری را نیز در دستور کار داریم، افزود: با توجه به حجم زیاد این دسته از مشترکان قطعا ارتباط با آن‌ها به راحتی سایر مشترکان نخواهد بود و ناگزیر به استفاده از روش‌های دیگر هستیم.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت مصرفی که طی سال‌های گذشته از سوی دفتر روابط عمومی شرکت توانیر، سازمان بهره وری انرژی، شرکت‌های توزیع و دفاتر مدیریت مصرف انجام شده است، گفت: در بحث‌های فرهنگسازی و آموزش و همچنین استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته، اما با گسترش فناوری‌های نوین و استفاده از ابزار‌های ارتباطی دیجیتال لازم است نحوه اقدامات نیز به سمت بکارگیری این ابزار‌ها تغییر کند.

وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را تعامل و هم اندیشی فعالان عرصه فناوری اطلاعات و ارایه پیشنهادات از سوی آن‌ها جهت تکمیل دستورالعمل و روش اجراء این طرح عنوان کرد و افزود: مدیریت این طرح از سوی شرکت توانیر با همکاری گروه اینترنت اشیاء در پژوهشگاه نیرو و مجریان آن نیز شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور خواهند بود.

مدقق با بیان اینکه پیش بینی شده از طریق این طرح ۱۵۰۰ مگاوات ساعت پیک سایی در بخش خانگی انجام شود، تاکید کرد: برای تحقق این طرح شرکت توانیر بودجه‌ای در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته و آن را به عنوان یکی از اولویت‌های صنعت برق در سالجاری دنبال می‌کند.

بیژن قاسمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر نیز با بیان اینکه مصرف ما در پیک بار تابستان با غیر تابستان حدود ۲۱ هزار مگاوات تفاوت دارد، اظهار داشت: این مصرف که ناشی از به مدارآمدن وسایل سرمایشی در کشور است مصرف بسیار بالایی است و معادل مصرف ۳ کشور همسایه از جمله امارات، کویت و پاکستان می‌شود.

وی افزود: تولید این میزان برق علاوه بر مصرف حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز و معادل آن گازوییل، منابع متنوعی گاز دی اکسید کربن نیز تولید می‌کند که از لحاظ زیست محیطی نیز مخرب است، لذا همه این عوامل موجب می‌شود ما به بحث مدیریت مصرف در کشور به صورت جدی‌تر نگاه کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: