اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 02 January 2019
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد؛
بانک مرکزی در بخشنامه ای بر اساس قانون بودجه سال 1397 «دستورالعمل نحوه پذيرش اوراق اسناد مالي اسلامي به عنوان ضمانت اعطاي تسهيلات به پيمانکاران مجري طرح‌هاي عمراني» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

نحوه پذیریش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان وثیقه تسهیلات

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی بانک مرکزی، طبق بند «ح» تبصره (16) قانون بودجه سال 1397 کل کشور، «بانك‌هاي عامل مكلفند نسبت به پذيرش اوراق اسناد مالي اسلامي به عنوان ضمانت تسهيلات پرداختي به پيمانكاران مجري طرح‌هاي عمراني اقدام نمايند». حسب فراز پاياني حکم قانوني مذکور، تدوين و ابلاغ دستورالعمل مربوط به آن، بر عهده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نهاده شده است. لذا در اجراي تکليف قانوني مذکور، «دستورالعمل نحوه پذيرش اوراق اسناد مالي اسلامي به عنوان ضمانت اعطاي تسهيلات به پيمانکاران مجري طرح‌هاي عمراني» که با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار تهيه شده و در سيزدهمين جلسه کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباري بانک مرکزي به تصويب رسيده است، به شرح پيوست ابلاغ مي‌شود. در اين رابطه، شايان ذکر است توثيق برخي از انواع اوراق مالي اسلامي از جمله اسناد خزانه اسلامي نزد شبکه بانکي کشور در اجراي احکام و ضوابط اجرايي قوانين بودجه سالانه کل کشور، مسبوق به سابقه بوده و مديريت‌کل اعتبارات بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نيز سابقاً طي بخشنامه شماره 251785‏‏/ 96 مورخ 10‏‏/8 ‏‏/1396 بر اين مهم تأکيد کرده است. فرآيند توثيق اوراق اسناد مالي اسلامي همچون ساير اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار، بايد از طريق مراجعه به «شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه» و ارايه فرم توثيق تکميل شده و امضاي طرفين (وثيقه‌گذار و وثيقه‌گير) انجام پذيرد.

در این بخشنامه‌ ضمن تأکيد بر ضرورت و اهميت اجراي حکم قانوني اشاره شده حسب درخواست پيمانکاران واجد شرايط، مقتضی است مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏/1396 به تمامي واحدهاي مربوط بانک ها و مؤسسات اعتباري ابلاغ شده و ضمن تدارک فوري تمهيدات و مقدمات لازم براي اجراي دقيق مفاد مصوبه مذکور، بر حسن اجراي آن نظارت به عمل آيد.‏‏


نام:
ایمیل:
* نظر: