اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 02 January 2019
جهانگیری
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور و تحریم‌های آمریکا، گفت: در این شرایط حساس، پیچیده و دشوار، گفتگو و تفاهم میان ملت و دولت می‌تواند به یکی از نقاط برجسته سربلندی ملت ایران تبدیل شود.

انسجام و وحدت در کشور دشمن را ناامید می‌کند

به گزارش عصرپرس ازپایگاه اطلاع رسانی معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگيري در جلسه بررسي مسائل و مشكلات استان سيستان و بلوچستان هدف از سفر خود به اين استان را ديدار و گفتگو با نخبگان، صاحبنظران و نمايندگان اقشار مختلف و اطلاع از دغدغه هاي آنان عنوان كرد و افزود: استان سيستان و بلوچستان از ظرفيت ها و استعدادهاي فراواني برخوردار است كه بايد از اين ظرفيت پنهان به بهترين نحو استفاده شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: محروميت هاي استان سيستان و بلوچستان مانند خاري در چشم دولت است و اين وضعيت قابل قبول نيست. البته در مقايسه با پيش از انقلاب اسلامي و اوايل انقلاب، كارها و اقدامات بزرگي در بخش عمراني در اين استان صورت گرفته اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد و بايد كارهاي جدي تري انجام شود.

وي با بيان اينكه امروز كشور در شرايط حساسي قرار گرفته است، تصريح كرد: مردم ايران بايد نسبت به اين شرايط حساس باشند. جمهوري اسلامي ايران به بهانه اينكه وارد چرخه هسته اي شده و به قول برخي كشورها به دنبال ساخت سلاح هسته اي است، مورد تهاجم برخي قدرت ها قرار گرفته و تلاش ما همواره اين بوده است كه به دنيا ثابت كنيم كه ما دنبال انرژي صلح آميز هسته اي هستيم و حرف آنها بي حساب است.

جهانگيري ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه از حقوق قانوني خود عدول نكرده است اما آنها حرف باطلي را بهانه كردند و تحريم هاي وحشتناكي عليه ايران وضع كرده اند. مهمترين سياست دولت تدبير واميد از ابتدا اين بود كه با زبان گفتگو و تعامل به دنيا ثابت كند كه ايران انحرافي از قوانين و اصول نداشته كه در اين زمينه با دنيا به توافقي دست يافته ايم اما در آمريكا اتفاقاتي رخ داد و رييس جمهوري روي كار آمد كه دست به كارهاي غيرعادي مي زند كه نه با عرف و نه با حقوق بين المللي و ديپلماسي سازگار است.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: يكي از اقدامات غيرعادي رييس جمهور آمريكا خروج از توافق برجام بود كه به دنبال آن تحريم هاي جديدي عليه ملت ايران وضع كرد.

وي با تاكيد بر اينكه چه در شرايط تحريم و چه در شرايط عادي، اقتصاد مقاومتي يك نسخه بسيار مناسب براي اقتصاد ايران است، افزود: مهمترين ويژگي اقتصاد مقاومتي اين است كه مورد اجماع همه صاحب نظران است و به دليل آنكه از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است همه دستگاه ها پاي اجراي آن ايستاده اند.

جهانگيري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از نظر اخلاق و سياست در دنيا سرافراز است خاطرنشان كرد: ايران كشوري است كه طرفدار منطق و قانون است و از حدود قانوني تجاوز نمي كند و در نقطه مقابل آمريكا كشوري است كه در ارتباط با ايران از همه اصول تجاوز كرده و هم پيمانان درجه يك آمريكا حداقل در بخش سياسي و ديپلماسي اعلام كردند كه ما پشتيبان ايران هستيم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه شرايط اخير اين مطلب را در دنيا به اثبات رساند كه كشورهايي كه گفته مي شود مستقل هستند و خودشان براي خودشان تصميم گيري مي كنند، متاسفانه در مقابل آمريكا ضعف جدي دارند، ادامه داد: اتحاديه اروپا مجموعه اي از 28 كشور است كه برخي از آنها عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل هستند و از حق وتو برخوردارند و كشورهايي بزرگ و قوي هستند و روساي جمهور، نخست وزيران و مقامات بلند پايه آنان در مذاكره با ايران اعلام مي كنند كه ما به دنبال راهكارهايي براي تأمين خواسته هاي ايران در چارچوب برجام هستيم اما ناتواني، بي شخصيتي و عدم استقلال در برخي از اين كشورها ديده مي شود كه مي گويند ما مي خواهيم برجام را اجرا كنيم اما بخش خصوصي و نظام بانكي ما از ما حرف شنوي ندارند و از آمريكا مي ترسند.

وي خاطر نشان كرد: فضاي حاكم بر دنيا فضاي غيرقابل اطميناني است. در اين فضا مشخص نيست كه با چه كشوري مي توان پاي مذاكره نشست كه تفاهم با آنها قابل اجرا باشد. آمريكاييها تبديل به گروهي شده اند كه كشور به كشور و شركت به شركت راه مي افتند كه ببينند ايران با چه كشوري مذاكره كرده است تا آنها را از همكاري با ايران منع كند.

جهانگيري اظهار داشت: به فضل الهي و با همت مردم توانسته ايم از شوكي كه آمريكا تصور مي كرد با آن مي تواند نظام جمهوري اسلامي ايران را بلرزاند عبور كنيم. آنها به تعبير خودشان قرار بود تا فصل تابستان تكليف جمهوري را مشخص كنند؛ اگرچه ممكن است در ابتدا تلاطم هايي در اقتصاد كشور ايجاد شد اما امروز قادر هستيم كه نفت خود را به ميزان لازم بفروشيم و كالاي مورد نياز كشور را وارد كنيم و در تلاش هستيم تا ثبات را به اقتصاد كشور بازگردانيم.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه دل مردم را خالي كردن و يك سره آيه يأس خواندن هنر نيست، گفت: در بدترين شرايط درآمد نفتي، بودجه اي كه دولت به مجلس ارائه داد 433 هزار ميليارد تومان است و بودجه كل كشور رقمي در حدود 1700 هزار ميليارد تومان است.

وي با تاكيد بر اينكه بايد شرايط كشور به خوبي براي مردم تبيين شود،‌خاطر نشان كرد: نبايد به مردم دروغ و خلاف واقع بگوييم و عبور از شرايط سخت پيش رو نيازمند انسجام و وحدت ميان همه جريان هاي سياسي، اقوام و طوايف مختلف است و خوشبختانه در استان سيستان و بلوچستان از هر منطقه كه بازديد شد، انسجام و وحدت ميان شيعه و سني و طوايف مختلف به چشم مي خورد كه اين موضوع دشمنان را مأيوس مي كند.

جهانگيري در ادامه با اشاره به اينكه وزراي همراه در سفر به استان سيستان و بلوچستان برنامه هاي خوبي براي توسعه اين استان تدوين كرده اند، افزود: سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري برنامه مناسبي براي توسعه گردشگري در استان سيستان و بلوچستان تدوين كرده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز برنامه هاي مناسبي براي اجرا در اين استان آماده كرده است.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به برنامه وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه كشت گلخانه اي در اين استان، افزود: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم برنامه ريزي دقيقي براي اعطاي تسهيلات و توسعه اشتغال در اين استان تدوين كرده است و دولت برنامه هاي زيربنايي كه مي تواند منجر به توسعه استان شود را در اولويت امور قرار خواهد داد و از نخبگان استان نيز انتظار مي رود موضوع توسعه استان را با حساسيت دنبال كنند.

وي خاطر نشان كرد: وزير راه و شهرسازي بعنوان وزير معين و جانشين ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در استان سيستان و بلوچستان است و وزارت كشور نيز در طي هفته هاي گذشته طرح جامعي را براي حل مسائل استان در بازه زماني كوتاه مدت و بلند مدت تدوين كرده و سازمان برنامه و بودجه نيز برنامه منسجمي در اين زمينه دارد كه مجموع اين برنامه هاي در قالب يك طرح جامع براي توسعه استان ظرف هفته آينده در يكي از جلسات هيات وزيران مورد بررسي و تصويب قرار خواهد گرفت.

جهانگيري يكي از برنامه هاي تدوين شده براي توسعه استان را برنامه حمل و نقل عنوان كرد و گفت: طرح ها و پروژه هايي براي توسعه حمل و نقل استان، بهسازي راه ها و رفع نقاط حادثه خيز پيش بيني شده كه بايد به سرعت موانع تأمين اعتبار آنها برطرف شود.

معاون اول رييس جمهور يكي از تصميمات قطعي دولت در خصوص آب استان را جلوگيري از خارج شدن آب به سمت دريا و ساير كشورها دانست و افزود: حل مسئله آب استان سيستان و بلوچستان موضوعي بلند مدت است و راهي جز انتقال آب از درياي عمان وجود ندارد و دولت در اين زمينه تصميم دارد كه آب انتقال يافته به استان را با نرخ آب شرب خريد تضميني كند و اين موضوع در مصوبه دولت تاكيد خواهد شد تا بخش خصوصي بتواند در اين زمينه سرمايه گذاي كند.

وي ادامه داد: دولت از اين موضوع كه به برخي روستاهاي استان 15 ليتر آب با تانكر توزيع مي شود زجر مي كشد و تلاش خواهد كرد كه اين موضوع در كوتاه مدت ساماندهي شود.

جهانگيري موضوع حقابه موضوعي پراهميت براي استان سيستان و بلوچستان برشمرد و تصريح كرد: دولت افغانستان دولت دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران است كه موضوع حقابه از هيرمند را بايد با گفتگو حل و فصل كنيم.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود مراتب تأسف دولت از حادثه آتش سوزي در يكي از مدارس استان و جان باختن 4 نفر از فرزندان عزيزمان را اعلام كرد و گفت: حادثه سوزناك جان دادن اين عزيزان قلب ملت ايران را به آتش كشيد و من به خانواده هاي آنان و مردم استان تسليت مي گويم.

وي در خصوص موضوع گاز رساني به استان سيستان و بلوچستان، از اهتمام دولت براي برخورداري همه شهرها و روستاهاي استان از نعمت گاز خبر داد و افزود: كارهاي مهمي در اين زمينه صورت گرفته و براساس گزارش وزير نفت تا كنون براي گاز رساني به همه مناطق استان 1000 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده و سرمايه گذاري براي طرح هاي در دست اجرا در زمينه گاز رساني در استان نيز 4500 ميليارد تومان است.

جهانگيري همچنين با اشاره به اعلام مسئولين استان مبني بر اينكه مردم توان مالي براي برخورداري از انشعاب گاز در منازل خود را ندارند، گفت: تا پيش از اين براي هر خانواده 2 ميليون تومان تسهيلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده بود كه با برنامه ريزي بانك مركزي اين مبلغ به سقف 5 ميليون تومان افزايش يافت و اين موضوع به نظام بانكي كشور ابلاغ شده و قابل اجرا است.

معاون اول رييس جمهور افزود: البته بايد توجه داشت كه گاز رساني به همه شهرها و نقاط استان نمي تواند يك باره انجام شود چرا كه حفاري و عمليات گاز رساني به طور همزمان در همه خيابان ها عبور و مرور و رفت و آمد ها را با مشكل مواجه مي كند بنابراين اين برنامه به صورت اولويت بندي و به نوبت در دستور كار قرار دارد تا همه شهرستان هاي استان از نعمت گاز برخوردار شوند و قطعاً هيچ منطقه اي از استان از برنامه گاز رساني حذف نشده است.

وي شن هاي روان را يكي از معضلات استان سيستان و بلوچستان دانست و با بيان اينكه در برخي از مقاطع شن هاي روان مردم استان را آزار مي دهد، افزود: در بودجه سال 97 و 98 پيش بيني هاي لازم صورت گرفته تا قير در اختيار وزارت جهاد كشاورزي قرار گيرد و عمليات مالچ پاشي در سطحي وسيع آغاز گردد.

جهانگيري با اشاره به انتخاب يك زن از استان سيستان و بلوچستان بعنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در يكي از كشورها، گفت: نخستين سفير زن سه سال پيش براي فعاليت در كشور مالزي انتخاب شد و دومين زن سفير از استان سيستان و بلوچستان و از اهل سنت است كه به زودي به كشور محل ماموريت خود اعزام خواهد شد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه عزم و اراده جدي دولت اين است كه مشكلات استان سيستان و بلوچستان به سرعت برطرف شود و دغدغه اي براي مسائل و نيازهاي اوليه توسعه استان وجود نداشته باشد، گفت: بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي كارهاي خوبي با محوريت استان سيستان و بلوچستان انجام داده و سه نقطه زهك، قصر قند و دلگان را در استان مشخص كرده كه به كانون توسعه با تكيه بر ظرفيت هاي داخلي تبديل شوند.

وي اظهار داشت: براساس گزارش هاي ارائه شده براي اعطاي تسهيلات روستايي، در سال جاري226 ميليارد تومان تسهيلات اشتغال زا در استان سيستان و بلوچستان پرداخت شده است و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم پذيرفته اند كه به هر ميزان كه زمينه جذب تسهيلات اشتغال در استان سيستان و بلوچستان وجود داشته باشد، پرداخت كنند.

جهانگيري با بيان اينكه استان سيستان و بلوچستان فرصت هاي بينظير براي توسعه دارد، گفت: هم مرزي با دو كشور افغانستان و پاكستان يكي از ظرفيت هاي اين استان است ضمن آنكه پتانسيل معدني بسيار خوبي در استان وجود دارد و طرح هاي بسيار بزرگي در قالب طرح جامع توسعه سواحل مكران پيش بيني شده كه مي تواند منجر به توسعه استان سيستان و بلوچستان شود.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه در اين طرح ها همه جوانب و مسائل اجتماعي و زيست محيطي به طور كامل ديده شده است، خاطر نشان كرد: سرمايه گذاري براي طرح هايي كه تا همين الان در سواحل مكران در دست اجرا است رقمي بالغ بر 63 هزار ميليارد تومان است.

وزير نيرو نيز در اين جلسه با بيان اينكه تا كنون 370 مگاوات به ظرفيت نصب شده برق استان سيستان و بلوچستان اضافه شده است، گفت: 1375 مگاوات تا پايان دولت تدبير و اميد به اين ظرفيت افزوده خواهد شد و اين يعني تا سال 1399 ظرفيت برق استان به دو برابر افزايش خواهد يافت.

اردكانيان از اهتمام اين وزارتخانه براي استيفاي حقوق استان در بخش آب هيرمند خبر داد و گفت: هفته آينده مذاكراتي با طرف افغان در تهران صورت خواهد گرفت.

وزير صنعت، معدن و تجارت هم با بيان اينكه اولويت نخست اين وزارتخانه حفظ وضع موجود توليد و اشتغال است، به بازديد خود از كارخانه بافت بلوچ اشاره و خاطر نشان كرد: تجهيزات لازم براي احياء اين كارخانه تهيه شده و بخش ريسندگي، چاپ و بافندگي نوسازي خواهد شد.

وزير راه و شهرسازي هم با تاكيد بر اينكه توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل و پروژه هاي اين وزارتخانه هيچگاه در استان سيستان و بلوچستان متوقف نبوده است، گفت: پروژه راه آهن، بندر و فرودگاه در دستور كار قرار دارد و منابع متنوعي براي آن پيش بيني شده تا تحركي جدي در پيشبرد اين پروژه ها انجام شود.

در اين جلسه استاندار سيستان و بلوچستان نيز گزارشي از شاخص هاي استان در بخش هاي مختلف ارائه كرد و سپس نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زاهدان، تعدادي از نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از نمايندگان و فعالان اقتصادي استان در بخش هاي مختلف نظرات و ديدگاه هاي خود را مطرح كردند و خواستار توجه هر چه بيشتر دولت به توسعه استان و رفع محروميت هاي شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر: