اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 01 January 2019
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری معتادان خیابانی و متجاهر از سطح جامعه تا پایان سال را اولویت کوتاه‌مدت این ستاد عنوان کرد.

جمع‌آوری معتادان متجاهر اولویت ستادبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از فارس، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات این ستاد در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: مومنی اظهار داشت:اولویت کوتاه مدت ستاد تا پایان سال ساماندهی ،جمع آوری ،بازپروری و درمان معتادان متجاهر و خیابانی است.

 وی ادامه داد: در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر و در تهران ۱۵ هزار نفر در تهران وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال این کار انجام شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اولویت دیگر ستاد را در حوزه بین الملل عنوان کرد و گفت:در سال ۲۰۰۱ تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن و اکنون در آغاز سال ۲۰۱۹ به ۱۰ هزار تن رسیده است یعنی از زمان اشغال افغانستان توسط کشورهای غربی تولید مواد از ۲۰۰ تن به ۱۰ هزار تن رسیده و یکی از مسیرهای عبور عمده ایران است.

مومنی اضافه کرد: ۵۵ درصد علت تامه طلاق در کشور موعد مخدر و اعتیاد است،حدود ۷۰ درصد زندانیان کشور مربوط به مواد مخدر بوده ضمن اینکه ۱۱.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور هزینه و خسارت مواد مخدر بوده و ناشی از آن است.

وی بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد مبتلایان به ایدز از مواد مخدر منشا بسیاری از جرائم مثل قتل و سرقت مواد مخدر است،بیان داشت: در تهران در همین مدت کوتاه ۵۶۰۰ ظرفیت جدید نگهداری معتادان توسط سازمان زندانها، بسیج و نیروی انتظامی اضافه شده است و بخشی از آن انجام شده مابقی نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری را یکی دیگر از اولویت ها برشمرد و افزود:مقدمات بحث های مربوط با آموزش و پرورش و سایر نهاد های فرهنگ ساز داشته ایم و برنامه های خاصی برای سال آینده در نظر گرفته و صورت می گیرد.

وی درباره سرانه تعیین شده برای معتادان متجاهر ادامه  داد:روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان سرانه برای معتادان متجاهر تعیین و اجرا می شود که این عدد در سال جاری ۱۵ هزارتومان و برای سال آینده افزایش پیدا می کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره برنامه ها برای بعد از دوران ترک اعتیاد معتادان در کمپ ها اظهار داشت:در توافق نامه ها با بسیج،و دیگر دستگاه ها نگهداری، درمان، بازپروری و صیانت اجتماعی معتادان بعد از این دوره توجه شده است و اینکه جامعه نیز پذیرای این افراد باشد.

مومنی درباره بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آنچه مربوط با ستاد در حوزه پیشگیری ،درمان و مقابله است،کاهش نیافته بلکه افزایش داشته و اعتبارات ما بهتر نیز شده است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر میزان دسترسی به مواد مخدر در جامعه تصریح کرد: فکر می کنم ساماندهی و جمع اوری معتادان خیابانی و متجاهر عرضه مواد را هم کم می کند و با هماهنگی با قوه قضائیه براساس قانون در ماده ۴۲ توسعه اردوگاهها برای محکومان، قاچاقچیان و توزیع کنندگان مورد توجه بوده و ۱۰ مرکز در استانهای کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و گلستان و..انجام می شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین سن اعتیاد را ۲۴ سال و چند ماه عنوان کرد و گفت:از مجموع ۵۲ میلیون نفر در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۶دهم درصد را زنان معتاد تشکیل می دهند و در تهران ۵۰۰ ظرفیت را برای زنان متجاهر و در کشور ۱۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده است.

مومنی بابیان اینکه ۲هزار سازمان مردم نهاد در حوزه مواد مخدر فعالیت می کنند،افزود:نرخ مصرف مواد مخدر در دانش آموزان در دبیرستان حدود ۲ درصد است که این براساس پژوهش های علمی و بر مبنای آمار است و یکی از موضوعات با آموزش و پرورش توانمند سازی و قدرت نه گفتن دانش آموزان است.

وی درباره آتش سوزی در کمپ زنان قرچک گفت:این مرکز مربوط به ماده ۱۵ و سازمان بهزیستی است و این اتفاق عمدی بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره پولهای کثیف در حوزه مواد مخدر افزود:یکی از کارها شناسایی اموال قاچاقچیان است و اولویت ستاد است و با همکاری قوه قضائیه شناسایی بنیان های مالی پیگیری می شود ؛البته در برخی موارد معتقدیم در قانون باید اصلاحاتی صورت گیرد و رایزنی با قوه،مجلس و مجمع تشخیص مصلحت داشته ایم و یکی از اولویت های ما شناسایی اموال و ضربه زدن به بنیان های مالی قاچاقچیان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد:وجود کشورها به ویژه امریکا در افغانستان تولید و سطح زیر کشت مواد مخدر در این کشور را ۵۰ برابر کرده است ؛بنابراین مداخلات کشورهای خارجی و آمریکا مقابله با مواد مخدر را سخت تر کرده است و این دستاورد ناامنی بزرگی است.

مومنی تاکید کرد:در حوزه مبارزه با مواد مخدر ستاد کل نیروهای مسلح و همه نیروها ورود پیدا کرده اند.

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: