اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 30 December 2018
شریعتمداری:
شریعتمداری گفت: نگاه به معلولان و توانخواهان نباید ترحم آمیز باشد و ما باید دین خود را ادا کنیم و وظیفه سنگین تری را بر دوش داریم.

نگاه به معلولان و توانخواهان نباید ترحم آمیز باشدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در آیین  تودیع و معارفه رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد کارنامه درخشانی از دولت در سازمان بهزیستی بودیم، افزود: آنچه در دوران پیشین در بهزیستی اتفاق افتاده امروز با سند و مدرک و هم از زبان شرکای اجتماعی سازمان به عنوان صاحبان اصلی آن قابل شنیدن است. افتخار می‌کنیم که در سازمان بهزیستی خدمت می‌کنیم و آقای بندپی مدیریت این سازمان را برای سال‌های متمادی بر عهده داشتند.

وی با بیان اینکه معتقدم خدمت در این سازمان نعمت الهی است اظهار کرد: ممکن است آقای قبادی دانا را همه حاضران به قدر کفایت نشناسند چرا که ایشان فردی دانشگاهی و فرهیخته و از چهره‌های جوان هستند.

وی افزود: با این وجود از بین ۱۵ نفری که از داخل و خارج سازمان برای این سمت مورد بررسی قرار گرفتند وجود وی را برای بهزیستی نافع تشخیص دادم و بعد از تایید رئیس جمهور حکم ریاست این سازمان را برای آقای قبادی دانا ابلاغ کردم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: زمانی که پیشنهاد ریاست این سازمان را با آقای قبادی دانا در میان گذاشتم به او گفتم که من کلید بهشت را به شما تقدیم کردم و باید از فرصت حضور در این سازمان برای رستگاری استفاده کنیم. حضور در سازمان بهزیستی راه میان بر به بهشت است.

وی با تاکید بر اینکه مددجویان سازمان بهزیستی نیازمند نگاه ترحم آمیز نیستند تصریح کرد: آنها گاهی توانمندی‌های زیادی دارند. گاهی اگر افرادی که با ظاهر سالم را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این افراد از توان یابان نیز توانمندی‌های کمتری دارند.

 شریعتمداری گفت: نگاه به معلولان و توانخواهان نباید ترحم آمیز باشد و ما باید دین خود را ادا کنیم و وظیفه سنگین تری را بر دوش داریم.

وی با اشاره به اینکه از بین بردن فقر مطلق و ناهنجاری ها باید در دستور کار قرار گیرد گفت: باید بتوانیم مشاوره قبل از ازدواج و پس از ازدواج برای جلوگیری از طلاق را دائما اجرایی کنیم و برای اینکه تصادفات منجر به معلولیت نشود نکات ایمنی را رعایت کنیم و با کمک دستگاه های حمایتی با آسیب شناسی ریشه ای مشکلات را حل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان باید خود را به آسیب شناسی های مختلف در حوزه های اجتماعی مجهز کند و اقدامات لازم را انجام دهد و در این خصوص باید با برنامه ریزی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم شرکای اجتماعی نقش نظارتی دارند و در این خصوص با آنها همکاری کنیم.

شریعتمداری گفت: در حالی که بهزیستی در میان دستگاه های دیگر مقام اول را دارد اما این موضوع کفایت نمی کند و با رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان برای اجرایی شدن به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد در حالی که از هزار میلیارد پیشنهادی در سال جاری صفر ریال تخصیص داده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم، گفت: باید قدم های ما قوی تر از قبل باشد و بهزیستی باید مردم محور باشد و از مشارکت مردم و خیرین به صورت جدی استفاده کنیم. همچنین باید در خصوص اعطای مجوزها تسهیل و زمینه مشارکت شرکای اجتماعی راحت تر از قبل فراهم کنیم و از مشارکت واقعی سمن ها استفاده کنیم.

وی به شفاف سازی اشاره کرد و گفت: فعالیت های خود را باید به اتاق شیشه ای منتقل کنیم و اقدامات و اعتباراتی که تخصیص می دهیم باید به طور مشخص اطلاع دهیم.

وی با تاکید بر فعالیت سازمان بهزیستی در اتاق شیشه‌ای به منظور ایجاد شفافیت در روند فعالیت‌های این سازمان توضیح داد: با شفاف سازی در مورد منابع و فعالیت‌ها می‌توان از منابع محدود هم به درستی استفاده کرد. هیچ بهانه‌ای برای عدم شفافیت در وزارت رفاه پذیرفته نیست و این مسئله شامل حال بهزیستی نیز می‌شود.

شریعتمداری گفت: کار برای خدا، باندی، گروهی، حزبی و فرقه ای نیست.

وی گفت: باید بومی گزینی کنیم و نگاه قومیتی نداشته باشیم و همچنین با شایسته سالاری جوانگرایی کنیم.

شریعتمداری با تاکید بر جوان گرایی نیز توضیح داد: اگر چه عزیزان بازنشسته و دارای سوابق زیاد بر سر ما جای دارند اما باید از تجربیات آنها برای پیشبرد امور استفاده کنیم. جوان گرایی باید توسعه پیدا کند و جوانان در جایگاه‌های مشورتی و مطالعاتی از نظر یا تجربه‌ها استفاده کنند. با این کار امید به جامعه بر می‌گردد و حتی با منابع محدود کار جلو می‌رود.

شریعتمداری همچنین تاکید کرد: در حال حاضر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جامعه هدف بهزیستی است که یک میلیون و ۶۰۰ نفر آنها را معلولان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار سالمند تحت پوشش هستند، تاکید کرد: یک میلیون مستمری بگیر، ۱۹۰ هزار زن سرپرست خانوار، ۱۱۷۳ مرکز توانبخشی روزانه تحت پوشش هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بهزیستی مترادف با رنج و درد نیست، افزود: بهزیستی باید مترادف با رفاه و زندگی سازگار با جامعه برای معلولان و تمام اقشار ضعیف جامعه باشد.

گفتنی است در این مراسم علاوه بر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و شهردار تهران ، رییس سازمان اورژانس کشور، سرپرست تامین اجتماعی،  رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، برخی  از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی ، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و روسای صندوق بانشستگی کشور و روستایی و نمایندگان سازمانهای مردم نهاد از جامعه هدف معلولان  نیز حضور دارند.

 

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: