اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 24 December 2018
وزیر کشور در حاشیه همایش روز ملی ثبت احوال تأکید کرد؛
وزیر کشور گفت: به دنبال این هستیم از ظرفیت بزرگ سازمان ثبت احوال در جهت روزآمد کردن آمارهای جمعیتی کل کشور و هم در معنا بخشیدن به اعداد و رقم ها و هم در ارتباط مؤثر با مراکز علمی و دانشگاهی بهره برداری کنیم تا بتوانیم شرایط اجتماعی و اقتصادی و تحرکات جمعیتی در فضای جغرافیایی را بدرستی تحلیل کنیم.

نیازمند تحلیل لحظه‌ای جمعیت با فعال سازی ظرفیت ثبت احوال هستیم

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه همایش روز ملی ثبت احوال در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت سازمان ثبت احوال بسیار بالاست چراکه تنها مرکزی است که به صورت کاملاٌ  حرفه ای و با دقت بالا به تولید ارقام و آمار در خصوص جمعیت می پردازد و این اعداد و ارقام به روز است.

وی افزود: به دنبال این هستیم از ظرفیت بزرگ سازمان ثبت احوال در جهت روزآمد کردن آمارهای جمعیتی کل کشور و هم در معنا بخشیدن به اعداد و رقم ها و هم در ارتباط مؤثر با مراکز علمی و دانشگاهی بهره برداری کنیم تا بتوانیم و ثبت احوال را وارد حوزه جدیدی از تحلیل علمی کنیم که ان شاءا... مبتنی بر داده ها، آمار و ارقام این سازمان شرایط اجتماعی و اقتصادی و تحرکات جمعیتی در فضای جغرافیایی را بدرستی تحلیل و نهایتاً برنامه ریزی مناسبی برای کشور داشته باشیم.

وزیر کشور تاکید کرد: در این چهار سال گامهای خوبی در این حوزه برداشته شده است و برنامه های اعلامی از سوی این سازمان حتماً پیگیری خواهد شد تا محقق شود.

به گزارش صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در آیین یکصدومین سال تاسیس و روز ملی ثبت احوال افزود: تبیین وضعیت جمعیت اصلی ترین هدف برنامه ریزی هاست؛ جمعیت دارای کمیت، تعداد، پراکندگی و کیفیت شامل توانمندی و نوع تلقی و نگاه به جمعیت است که سازمان ثبت احوال درست ترین اطلاعات جمعیتی را دارد.

وی افزود: باید با غنی کردن مطالعات جمعیتی با همکاری دیگر حوزه ها ، این داده ها در نظام تصمیم گیری موثرتر باشد و سازمان ثبت احوال برای دستیابی به این هدف باید با اهالی علم ارتباط گسترده تر و فعال‌تر و موثرتر داشته باشد؛ ثبت احوال می تواند یک حوزه علمی و موثر در کشور باشد.

وی ادامه داد: در موضوع طلاق که ثبت احوال وارد شد و یک روش علمی را که مورد قبول در دنیاست، ارائه کرد و نگاه به طلاق و تحلیل آن هم منطقی تر و علمی تر شد، یک نمونه دیگر از این موارد شامل مباحثی مثل مهاجرت است که یکی از مهمترین مسائل اجتماعی، اقتصادی، شهری و آسیب شناسی که مربوط به حاشیه نشینی هاست در آن مطرح می شود.

وزیر کشور تاکید کرد: باید از مهاجرت تحلیلی درست داشته باشیم تا  از ظرفیت‌های موجود جمعیتی استفاده درستی بکنیم.

وی خطاب به کارکنان ثبت احوال گفت: با تحرکات جمعیت سروکار دارید و می‌توانید دقیق ترین و علمی ترین تحلیل جمعیت را ارائه دهید و با داده‌های شما مراکز علمی می‌توانند تحلیل‌های علمی و دقیق تهیه کنند.

رحمانی‌فضلی افزود: کارکنان ثبت احوال می‌توانند با استفاده از روش سنتی که داده ها در آن انبار می شود، در مدل جدید به این داده ها روح و جان بدهند و آنها را معنادار کنند و با فرآوری داده ها آنها را در اختیار نظام تحلیل قرار دهند.

وزیر کشور تصریح کرد: اطلاعات مرگ و میرها، کیفیت جمعیت با روشی مکانیزه ثبت شوند و با هماهنگی با مرکز آمار بتوانیم مدل عملیاتی را ایجاد کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در وزارت کشور نیز تلاش می‌کنیم موثر بودن ثبت احوال در نظام تصمیم‌گیری ها را مداخله دهیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: تاکنون در انتخاباتی که داشتیم حتی یک رای هم باطل نشد و یک صندوق به هم نخورد.

وزیر کشور تاکید کرد: سازمان ثبت احوال در موارد مهمی مانند انتخابات مجلس، خبرگان، شوراها و ریاست جمهوری خوب درخشیده است ، ادعاهای زیادی شد که اتفاقاتی افتاده است و شکایت های زیادی هم مطرح شد اما نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آخرین لحظات اعلام شد.

رحمانی فضلی گفت: اگر کسی اعتراضی دارد باید اعتراض کند ما هم به کارمان اعتماد داشتیم. بیشترین اعتراض ها مربوط به تشخیص هویت، کسانی که به سن رای دادن نرسیدند یا اینکه چند بار رای داده بودند ، مربوط بود که با دقت، سرعت و صحت ثبت احوال و استعلام های لازم بدون هیچ اتفاقی حتی یک رای هم باطل نشد.

وزیر کشور گفت: بهترین و سالم‌ترین اطلاعات در حوزه جمعیتی در اختیار ثبت احوال است و باید ثبت احوال در حوزه مطالعات جمعیتی با استفاده از کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی بر داده‌های اطلاعاتی جان و روح بخشد.

رحمانی فضلی در نشستی که به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال امروز در محل وزارت کشور برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از تمام کسانی که در حوزه ثبت احوال فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در مواقع مهمی مانند انتخابات مجلس خبرگان، شوراها و ریاست جمهوری ثبت احوال انصافا خوب درخشید.

وزیر کشور افزود: موضوع جمعیت اصلی ترین موضوع برنامه ریزی است یعنی جمعیت و مردم هم به عنوان هدف برنامه ریزی و هم موثر در برنامه ریزی هستند.

وی با بیان اینکه به جمعیت یک بار از نظر کمیت و تعداد و بار دیگر از نظر کیفیت و ترکیب و توانمندی توجه می‌شود، گفت: بهترین و سالم‌ترین اطلاعات در حوزه جمعیتی را داریم.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: در حوزه مهاجرت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در مسائل اجتماعی، اقتصادی، شهری، آسیب شناسی و همه اینها وقتی بخواهیم تحلیل جامع و دقیق علمی به عنوان ریشه کار مطرح کنیم به موضوع مهاجرت باز می‌گردد. یعنی اگر در مهاجرت تحلیل درست نداشته باشیم نمی‌توانیم مسائل اقتصادی و اجتماعی، فضای شهری و یا تحلیل درستی از امکان استفاده از ظرفیت‌های طبیعی در محیط‌های روستایی را داشته باشیم.

وی خطاب به مسئولان ثبت احوال گفت: شما که با عدد و رقم و جمعیت و تحرکات جمعیت ارتباط دارید بهترین کارشناسان و افرادی هستید که می‌توانید دقیق‌ترین، علمی‌ترین، جدیدترین اطلاعات و تحلیل را در حوزه جمعیتی دهید یا می‌توانید مبنای مناسبی باشید که حوزه‌های علمی برای کسب اطلاعات در این زمینه به شما مراجعه کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه همه دستگاه‌هایی که با جمعیت و مردم سر و کار دارند به آمارهای شما نیاز دارند، گفت: ثبت احوال می‌تواند به جایی تبدیل شود که داده‌ها را تولید و انبار کند و هر کس اطلاعاتی خواست به آن بدهد و یا در مدلی جدید به جایی تبدیل شود که داده‌های خشک را با تحلیل جان و روح بخشد، معنادار کند و بر روی آنها نیز فرآوری کند و در اختیار متولیان مختلف قرار دهد که در نظام برنامه ریزی استفاده شود .

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نظام سرشماری در کشور اشاره کرد و افزود:‌ این نظام سرشماری که ما در حال حاضر در کشور داریم در دنیا منسوخ شده است. شیوه‌ای که بعد از چند سال عدد و رقم به دست آوریم و تحلیل کنیم باعث می‌شود تا زمان زیادی از این آمارها بگذرد. تغییر و تحولات در عرصه‌های مختلف لحظه‌ای است و لحظه‌ای به تعداد جمعیت، توزیع، ترکیب و کیفیت آن نیاز داریم و اینکه منتظر بمانیم بعد از چند سال سرشماری شود، روش سنتی خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: