اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 24 December 2018
وزیر دفاع در همایش پژوهش و فناوری:
وزیر دفاع با بیان اینکه باید نگاه به بیرون را قطع کرده و تمرکز به داخل و اعتماد به جوانان داشته باشیم، گفت: می‌توانیم شرایط تحریم را تبدیل به فرصت طلایی برای کشور کنیم.

با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌توان تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی در مراسم افتتاح 2 نمایشگاه دستاوردهای فناورانه که با حضور وزیر دفاع، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و همچنین معاون علمی رئیس جمهور در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار شد  با ابراز خرسندی از حضور در جمع پژوهشگران، دانشمندان و شرکت های دانش بنیان اظهار داشت:  بنای ما در وزارت دفاع تکیه به ظرفیت های داخلی و بومی است و ما شرکت های دانش بنیان و ظرفیت پژوهشی و دانشگاهی کشور را به عنوان عقبه راهبردی خود کفائی و خود اتکائی قلمداد می کنیم .

امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: بخش های دانشگاهی، پژوهشی و دانش بنیان مثل قله های رفیعی هستند که خداوند علم و دانش را در آنها به امانت گذارده و ما در دامنه این قله ها از زلال معرفت آنها بهره مند خواهیم شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه بخش‌هایی از علم وفناوری در کشور ایجاد شده‌اند که همچنان گمنام مانده‌اند، ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع تحقیقاتی از جمله ظرفیت‌های عظیم علمی هستند که به دلیل کم اطلاعی ما از آنها و همچنین گمنامی آنها، مورد غفلت قرار گرفته‌اند واین در حالی است که اگر بخواهیم ظرفیت‌های شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را ارتقا بدهیم باید نسبت به تقویت این آزمایشگاه‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه این چشمه خروشان علم و دانش هر روز زلال‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود اظهار کرد: ما به عنوان بخش دفاعی از آنجایی که از روز اول با تحریم‌ها مواجه بودیم این امر را با تمام وجود خود را حس می‌کنیم که باید به ظرفیت‌های کشور تکیه کنیم و این  جز با تکیه بر داشته‌های خود امکان پذیر نیست.

حاتمی با تاکید بر اینکه کشور دارای دارایی‌های بزرگ علم وفناوری است، خاطر نشان کرد: ما به عنوان بخش دفاعی بیشترین ارتباط را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشتیم، ضمن اینکه در این وزارت خانه بخش بزرگی از تحقیقات را راه اندازی کرده‌ایم.

وزیر دفاع در عین حال با انتقاد از اینکه ما تنها یک دهم درصد ظرفیت بزرگ علم وفناوری را در اختیار داریم تاکید کرد: ما روابط مناسبی  با دستگاه‌ها اجرایی داریم ولی بهره مندی ما از ظرفیت بزرگ علمی کشور یک دهم درصد است.

حاتمی با اشاره به ظرفیت عظیم تحقیقاتی در کشور از همه صنعتگران وتولیدگران درخواست کرد که به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی حرکت کنند.

حاتمی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی ظرفیت بی نهایت در این حوزه ایجاد کرده است ابزار امیدواری کرد که کشور بتواند قدر این سرمایه‌ها را بداند.

وزیر دفاع با بیان اینکه بخش‌هایی از علم وفناوری در کشور ایجاد شده‌اند که همچنان گمنام مانده‌اند، ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع تحقیقاتی از جمله ظرفیت‌های عظیم علمی هستند که به دلیل کم اطلاعی ما از آنها و همچنین گمنامی آنها، مورد غفلت قرار گرفته‌اند واین در حالی است که اگر بخواهیم ظرفیت‌های شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را ارتقا بدهیم باید نسبت به تقویت این آزمایشگاه‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی چشمه‌های اصلی علم وفناوری هستند ادامه داد: ما باید قدر این مراکز را بدانیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ارتباطی بخش‌های صنعتی با مراکز تحقیقاتی خاطر نشان کرد: متاسفانه روابط درستی میان بخش‌های صنعتی وتحقیقاتی ایجاد نشده است، چرا که ما در این راستا به  دنبال پیمانکاری بودیم که این غلط ترین نوع رابطه میان بخشهای صنعتی و تحقیقاتی است.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه در ارتباط میان مراکز تحقیاتی و صنعتی باید به دنبال حمایت از این نهادها باشیم ابزار امیدواری کرد که کشور بتواند در این راستا حرکت کند.

وی همچنین با اشاره به توصیه علم وفناوری در بخش‌های دفاعی خاطر نشان کرد: چند سال گذشته خطاب به مقام معظم رهبری اعلام کردیم که درصدد هستیم تبدیل ایده به محصول را به دو سال ونیم برسانیم و در این راستا با اتکا به ظرفیت‌های کشور از دو و نیم سال عبور کردیم و تواستیم در مدت زمان مناسب محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهیم که این امر جز با همکاری با پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیاد حاصل نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به طراحی وساخت سامانه‌های پدافند هوایی گفت: دراین راستا توانستم در مدت یک سال و نیم سامانه را تحویل بگیریم؛ چراکه فناوری های مورد نیاز آن در داخل کشور موجود بود.

وزیر دفاع همچنین به گلایه های خودروسازان در خصوص عدم دسترسی به قطعات اشاره کرد و گفت: من به آنها اعلام کردم که قادر هستند نیازمندی‌های خود را از داخل کشور تامین کنند و امروز شاهد هستیم که یکی از شرکت‌های وزارت دفاع  موفق به تولید چند 10 هزار ای سی یو مورد نیاز خودروسازان را تولید کند

وی با بیان اینکه کشور می تواند همه نیازهای خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند ادامه داد: تمرکز ما برای تامین نیازمندی ها باید به داخل کشور باشد از این طریق ما می‌توانیم از تحریم‌ها که حتما اینبار مدت زمان آن کوتاه تر می شود عبور کنیم.

گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (تستا) با حضور شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی تا ششم دی ماه محصولات خود را عرضه می کنند.

یادآور می شود، در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی 3199 فناوری از سوی 199 مرکز و نهاد علمی و در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی 9 هزار محصول دانش بنیان ساخت داخل عرضه می شود.

نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی با رویکرد عرضه و تقاضای فناوری برگزار شده و در این دوره 60 دستگاه با 500 نیاز فناوری شرکت دارند.

همچنین، ششمین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل در 13 بخش موضوعی نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد،تجهیزات،تست آزمون و صنعتی و خدمات کالیبراسیون فعالیت خود را آغاز کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: