اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 24 December 2018
سخنگوی وزارت بهداشت:‏
‎سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش بیش از ۱۰ برابری پزشکان کشور تاثیر بسیار زیادی در بهبود قابل توجه شاخص‌های بهداشتی، درمانی کشور در ۴۰ سال اخیر داشته است.

افزایش ۱۰ برابری پزشکان کشور در ۴۰ سال اخیر

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره تعداد پزشکان در کشور ‏افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۵، ۳۹ هزار و ۳۹۸ متخصص و فوق تخصص، ۴۲ هزار و ۴۲۲ پزشک عمومی و ۲۶ هزار و ۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص در مجموع ۱۰۸ هزار و ۱۸۱ نفر به صورت فعال در حال ارائه خدمت بوده‌اند و تا آخر وقت اداری دیروز، تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی کشور به عدد ۱۷۳ هزار و ۱۳۰ رسیده و ۱۷۳ هزار و  ۱۳۰ امین فارغ التحصیل گروه پزشکی شماره نظام پزشکی خود را دریافت کرده است.

وی افزود: این افزایش بیش از ۱۰ برابری پزشکان کشور تاثیر بسیار زیادی در بهبود قابل توجه شاخص‌های بهداشتی درمانی کشور در این ۴۰ سال اخیر داشته است.

حریرچی گفت: درباره تعداد پرستاران فعال در بخش دولتی، هم اکنون در وزارت بهداشت، در مجموع ۱۲۵ هزار و ۳۶۹ کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر، فارغ التحصیلان رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ۹۰ هزار و ۶۱ نفر از این تعداد پرستاران لیسانسیه و با مدرک بالاتر هستند، ۷۸ درصد کادر پرستاری را بانوان و ۲۲ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، ۵۳ درصد کادر پرستاری به صورت استخدام رسمی و پیمانی، ۲۳ درصد درحال گذرندان دوره طرح و تعهدات و ۲۴ درصد دیگر نیز عمدتا به صورت شرکتی و قرارداد خرید خدمت مشغول خدمت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: در سال ۹۷ تعداد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ۱۰ هزار نفر، در مقطع کارشناسی ارشد هزار و  ۳۲۰ نفر و در مقطع دکترای تخصصی ۱۱۰ نفر در ۱۹۲ دانشکده پرستاری کشور در دانشگاه‌های دولتی و آزاد است.

وی در مورد آخرین آمار‌های مربوط به دستاورد‌های طرح تحول سلامت، گفت: از اردیبهشت ۹۳ تاکنون ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های دولتی بستری شده اند و از یارانه‌های مالی و تجهیزاتی و خدماتی طرح تحول سلامت استفاده کرده اند، در همین مدت اجرای طرح تحول سلامت بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی و حمایت مالی از مردم انجام شده است.

حریرچی افزود: در همین مدت چهار سال و نیم اجرای طرح تحول سلامت، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فضای بستری بیمارستانی موجودبازسازی شده و ۴۵هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی به طور کامل نوسازی شده است، ۲ هزار و ۴۲۰ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU و CCU) تامین و تحویل شده است و ۷۵ هزار و ۵۰۰ قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای برای بیمارستان‌های موجود و جدیدالاحداث تامین و ۱۳۱ هزار قلم تجهیزات هتلینگ در بیمارستان‌ها مستقر شده است.

وی گفت: ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان (LDR) در ۳۶۶ بیمارستان ساخته و ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در ۶ استان فاقد مرکز (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهار محال بختیاری، کهکیلویه بویر احمد، گلستان و لرستان ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی جدید شامل ۶۴۴۰ مطب در بخش دولتی ساخته و تجهیز و ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور ساخته شده است و بخش اورژانس اکثر بیمارستان‌های کشور نوسازی و ۱۵۰۰ تخت اورژانس جدید ایجاد و ۱۸۰ بخش بستری اورژانس در سراسر کشور بهسازی و استانداردسازی شده است، ۱۳۰۰ تخت جدید بستری روانپزشکی و ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی جدید در بیمارستان‌ها راه اندازی شده است.

وی گفت: ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی ایجاد شده و ۱۳۰۷۹ بیمار و مصدوم طی ۹۰۲۲ سورت پروازی منتقل شده اند، برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های قلبی (به عنوان اولین علت مرگ ایرانیان) به صورت شبانه روزی در ۵۴ بیمارستان کشور در ۲۴ شهر اجرا شده و در طی اجرای برنامه ۳۵ هزار و ۴۰۰ نفر از خدمت پیشرفته و حیات، بازکردن عروق قلبی با آنژیوگرافی بهره‌مند شدند و با اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی (به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان) به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور در ۲۵ شهر ۳ هزار و ۵۲۰ نفر ازخدمت ترومبولیتیک تراپی و باز کردن عروق مغز بهره‌مند شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی برسفر وزیر بهداشت عراق به ایران با اشاره به همکاری های حوزه سلامت  ایران و عراق ، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای گسترش بیش از پیش همکاری ها با عراق در حوزه های مختلف بخش سلامت، دارد و در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌هایی از قبل بسته شده و در آینده با حضور وزیر کشور عراق در ایران تفاهم نامه هایی نیز در بخش توریسم درمانی ، تجهیزات پزشکی و دارو بسته خواهد شد.

‏آخرین وضعیت آیت الله هاشمی شاهرودی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: تا چند دقیقه پیش که از بیمارستان خبر داریم، ایشان در ‏قید حیات هستند، اما حال‌شان بسیار وخیم است. این اخبار را از لحاظ اخلاقی باید خانواده فرد اعلام کند.‏

سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو گفت: تا دیروز بعد از ظهر از این پول چیزی به سازمان ‏بیمه سلامت منتقل نشده و امیدواریم ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ طی امروز یا فردا به حساب این سازمان منتقل شود. از ‏روسای سه قوه در این رابطه تشکر می‌کنیم و این مبلغ با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به سازمان بیمه سلامت ‏داده می‌شود. بر اساس دستور صادر شده، این مبلغ برای دارو، تجهیزات پزشکی و سایر هزینه‌های سازمان بیمه سلامت است.‏

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سقط جنین بیان کرد: در سال گذشته کل مجوزی که برای سقط جنین صادر شده ۷ هزار مورد بوده ‏و این موارد به صورت قطع و یقین مربوط به احتمال آسیب به مادر یا نوزاد بوده است. از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زایمان در سال ‏گذشته، فقط این تعداد مجوز صادر شده که همه این موارد را پزشکانی پیشنهاد کردند و پزشکی قانونی به عنوان یک ارگان مستقل همه ‏را تایید کرده است.‏

وی افزود: سقط جنین غیرقانونی در کشور به روش‌های مختلف انجام می‌شود و در این زمینه آمار ثبت شده وجود ندارد. هیچ آمار ‏مستند و قطعی در این رابطه وجود ندارد و بر اساس تخمین‌های مختلف که رسمی نیست می‌توان گفت حدود ۲۰۰ هزار سقط اتفاق ‏می‌افتد. در کشور ۸۰ میلیونی حتی در یک زیرزمین نیز ممکن است این کار انجام شود.‏

حریرچی درباره آمارهای مختلف درباره سرطان گفت: آماری درباره سرطان با عنوان بروز وجود دارد که این موضوع به موارد جدید ‏سرطان ایجاد شده طی یک سال اشاره دارد. مورد دیگری با عنوان شیوع نیز وجود دارد. این ارقام نباید با هم اشتباه گرفته شود. ‏همچنین یک رقم نسبت به جمعیت وجود دارد که موارد سرطان را به صد هزار نفر جمعیت می‌سنجند. تعداد سرطان در یک کشور ‏‏۸۰ میلیونی نسبت به یک کشور ۲ میلیونی بیشتر است. رقم دیگری نیز وجود دارد که بر اساس سن تعدیل شده محاسبه می‌شود. ‏معاون وزیر بهداشت گفت: بهترین روش مقایسه سرطان در کشورها با یکدیگر روش ‏ASR‏ است. مثلا می‌گویند در یک کشور ۵۰ درصد مردم زیر ۳۰ سال و ۶ ‏درصد بالای ۶۵ سال هستند. این میزان سرطان در کشور دیگری که ۳۰ درصد مردم زیر ۳۰ سال و ۱۷ درصد بالای ۶۵ سال ‏باشند، بیشتر است. مهمترین عامل افزایش و شیوع و بروز سرطان، افزایش سن جمعیت است.‏

وی ادامه داد: میزان بروز و شیوع و درصد در صد هزار و عدد ‏ASR‏ سرطان در ایران نسبت به متوسط جهانی و نسبت به متوسط ‏کشورهای مشابه پایین‌تر است، اما همانند سایر کشورها در حال افزایش است و مهمترین علت آن، افزایش سن است. علت دیگر به ‏دلیل عادت‌ها و فرهنگ‌هایی مانند چاقی، عدم تحرک، مصرف چربی و قند زیاد، عدم مصرف سبزیجات و غیره است. به طور مثال ‏سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها در اکثر کشورهاست و این نوع از سرطان علت‌های اختصاصی دارد که مواردی مانند ‏عدم ازدواج و عدم حاملگی منجر به فرزندآوری نیز در آن موثر است.‏

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: میزان رشد شیوع از بروز بیشتر است. زیرا درمان‌ها موفقیت آمیزتر است و فرد مبتلا سال‌ها زنده ‏می‌ماند. به کار بردن اصطلاح سونامی و غیره درباره سرطان درست نیست.‏

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمیاب شدن داروهای بیماران ام اس گفت: اکثر این داروها تولید داخل است و حتی درباره یکی دو ‏مورد کاهش قیمت نیز اتفاق افتاد. از انجمن‌ها انتظار می‌رود که در این زمینه مساعدت کرده و مشکلات را حل کنند.‏


خبرنگار:پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: